دکتر قبادی در گفتگو با ایسنا: استقرار و آغاز به کار سامانه مدیریت پژوهشی در پژوهشگاه
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به سامانه مدیریت پژوهشی،گفت: این سامانه به گردآوری، بررسی، ارزیابی و گزارشگیری آثار و اطلاعات پژوهشی و فناوری اعضای هیات علمی دانشگاهها و پژوهشگاهها میپردازد.
دکتر حسینعلی قبادی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به «سامانه مدیریت جامع اطلاعات پژوهشی پژوهشگاه» که به منظور مدیریت اطلاعات پژوهشی اساتید و ساماندهی و انتظام فرآیندها و روالهای مربوط به اعضای هیات علمی دانشگاهها و پژوهشگاهها طراحی شده است، اظهار کرد: طراحی و پیادهسازی اولیه سامانه از یک سو از طریق پوشش بخشهای مربوط به فرآیندهای ترفیع، ارتقاء، امتیازدهی و طرحهای پژوهشی، بخشی از فرآیند مدیریتی پژوهش را پشتیبانی میکند و از سوی دیگر امکان پشتیبانی از فرآیندهای مربوط به اعطای پژوهانه و طرحهای تحقیقاتی اعضای هیات علمی را نیز فراهم میکند.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: این سامانه به عنوان هسته اصلی مدیریت مربوط به فرآیندهای پژوهشی عمل کرده و به گردآوری، بررسی، ارزیابی و گزارشگیری آثار و اطلاعات پژوهشی و فناوری اعضای هیات علمی دانشگاهها و پژوهشگاهها میپردازد.
وی تاکید کرد: در این سامانه پتانسیلهای بالایی برای بهبود سایر فرآیندها و روالهای مربوط به مدیران و اعضای هیات علمی این پژوهشگاه و در مجموع افزایش بهرهوری در سازمان وجود دارد. پوشش کامل فرآیند ثبت اطلاعات طرحنامه پژوهشی از ابتدا تا دریافت گزارشهای مدیریتی را میتوان به عنوان بخشی از موارد توسعه سامانه نام برد.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه بهبود و پوشش سایر فرآیندهای مرتبط با تعامل کاربران با سامانه و تکمیل آنان به عنوان راهکاری برای کسب رضایت بیشتر کاربران سامانه به شمار رفته و با توجه به اهمیت بالای سامانه، توسعه آن را ضروری کرده است، گفت: علاوه بر ویژگیهای بومیسازی و الگوسازی، تغییر و بازارایی سامانه موجود در 5 فهرست، طراحی و تحلیل فرآیندهای مربوط به طرحنامه، استمهال، داوری، ارتقاء، گرنت، ترفیع، پژوهشگر برتر و برای هریک از کاربران (اعضای هیات علمی) یک نام کاربری و رمز عبور برای بارگذاری و ورود اطلاعات طراحی شده است و در حال حاضر سامانه قابلیت این را دارد که کاربران اطلاعات اولیه و فعالیتهای خود را وارد کنند.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ادامه به افزایش کیفیت و ارتقای منزلت پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: افزایش کیفیت و ارتقای منزلت پژوهشگاه از طریق تحول و پیشرفت و جهش برنامهای با وقتگذاری همهجانبه، در زمینههای تعمیق دستاوردهای پژوهشی و افزایش سرانه تولید علم (مقاله)، ترویجیسازی علوم انسانی از طریق کارگاهها، نشستها و همایشها، توسعه تعاملات و ارتباطات داخلی و گسترش ارتباطات بینالمللی به دست خواهد آمد که سیاستهای برنامه توسعه راهبردی بر تقویت آنها استوار شده است.
وی اظهار کرد: به این منظور برای ارتقای منزلت اعضای هیات علمی پژوهشگاه، سیاستهای تشویقی و ارتقای هرم تخصصی در پیش گرفته شد که در همین مدت اندک نتایج خوبی داشته است و تعداد اعضای هیات علمی در رتبه استادی و دانشیاری در دو سال اخیر بیش از صددرصد رشد داشتهاند.
ورود حوزه پژوهشی متناسب با آموزش عالی نسل سوم
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ادامه با تاکید بر اینکه یکی از اهداف پژوهشگاه این است که پژوهشگاه از یک موسسه پژوهشی علوم انسانی متعارف به یک موسسه دانشبنیان پویا و بالنده تبدیل شود، گفت: با راهاندازی پژوهشکده علوم انسانی کاربردی در دو سال اخیر و انعقاد قرارداد اجرای طرحهای تحقیقاتی تقاضامحور با دستگاههای اجرایی، عملا در عرصه آموزش عالی کشور و در حوزه پژوهشهای علوم انسانی در میدان عمل دانشگاهها به عرصه آموزش عالی نسل سوم وارد شدهایم و در این فرآیند، میان علوم انسانی و فناوری و کاربردهای علوم انسانی پیوند عمیقی حاصل شده، بهگونهای که بخشهایی از ظرفیتهای فناورانه علوم انسانی و تجربه حل مساله در برخی از پروژههای پژوهشگاه به منصه ظهور رسیده است.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: پژوهشگاه در پی این است که با ورود به حوزه پژوهشی متناسب با آموزش عالی نسل سوم، تبدیل به موسسهای کارآفرین، تقاضامحور و کاربردیگرا شده و از وضعیت قبلی عبور کند که در این راستا طرح بزرگ کارفرمایی «اعتلا و ساماندهی علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور» در پی طراحی سازههایی است که مباحث بنیادی علوم انسانی را از طریق حرکت از گذرگاه راهبردی به سمت کاربردی شدن هدایت کند.
وی با اشاره به طرح «اعتلای علوم انسانی» گفت: این طرح کلان، در یک نگاه «سه وجهی» به علوم انسانی نه تنها بنیانهای این علوم را واکاوی و فرایند تحولات این علوم را بازبینی میکند، بلکه «هماکنونی» کاربردگرایانه آن را منتقدانه به محک تجربه و عمل درمیآورد.
قبادی افزود: «سازه» و پروژههای متعدد بالغ بر 150 شاخهای این ساختار، اگر تماما اجرا شود، همان شجره طیبهای خواهد شد که علوم انسانی کارامد و بومی به دنبال آن بوده است.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ادامه گفت: توسعه و پیشرفت پژوهشگاه بر پایه توجه به کرامت انسانی، حرکت و منش درونزا، دانایی محوری (یعنی حرکت بر مبنای خرد جمعی) و برنامهمداری، مدارای اخلاقی، مشورت دائمی و نهادینهسازی روش شورایی و مشورتی است که به عنوان نمونه تشکیل شوراهای مدیریت دانش همچون شورای راهبردی، کمیسیون نظارت و ارزیابی، کمیسیون راهبردی، مجمع ماهانه هیات علمی، شورای رفاهی اعضای هیات علمی، انتخاباتی شدن رؤسای پژوهشکدهها را میتوان یادآور شد که در کنار اصالت گفتمان کار و اعتدال کامل فرهنگی و اجتماعی پی گرفته میشوند.
قبادی، نظاممندسازی فرایندهای اداری و اجرایی پژوهشگاه را از دستاوردهای دیگری برشمرد که به تسریع در جهش علمی و انتشار کیفی آثار و خروجیهای پژوهشگاه منجر خواهد شد که در این زمینه نیز آییننامهها، شیوهنامهها، نظاممندی همه امور ازجمله فرآیند جذب و تسهیل برای جذب و فعالیت پژوهشی نخبگان علوم انسانی، ساماندهی روشمند و عادلانهسازی نظام پذیرش دانشجو، تنظیم و تصویب و اجرایی شده و به هنجار سازمانی تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه به منظور افزایش بهرهوری اقدامات متعددی با برنامهریزیهای منظم در حوزههای مختلف صورت گرفته است، گفت: افزایش بهرهوری در حوزههایی نظیر رهیافت کاربردی، نهادسازی (از جمله آموزش آزاد، قطبها، کرسیهای نقد، دفتر امور هیات علمی و دفتر نظارت و ارزیابی و شاخصمندسازی امور و بالابردن کیفیت محصولات)، ارتقاء و افزایش کیفیت شورای پژوهشی و تحصیلات تکمیلی، ارتقای بهرهوری در بهرهگیری از ظرفیت هیات امنا و مباحث راهبردی آن صورت گرفته است.
نظر شما :