دکتر قبادی در گفتگو با ایسنا: حمایت از پایاننامههای دانشجویی در حوزه اقتصاد مقاومتی
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت:حمایت از پایاننامههای دانشجویی در حوزه اقتصاد مقاومتی با هدف تبیین و گفتمانسازی برای تحقق سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار دارد.
دکتر حسینعلی قبادی در گفتگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه در برنامه راهبردی، هفت راهبرد کلان داریم که ازجمله آنها توسعه «پژوهش» و استقرار و توسعه «مدیریت داناییمحور» است، گفت: در راهبرد اول، سیاستهای ارتقای کیفیت پژوهشهای بنیادی، توسعهای و کاربردی علوم انسانی، توسعه پژوهشهای نیازمحور و تقاضامحور با توجه به اولویتها، مسائل و مشکلات اساسی جامعه (با تاکید بر مشارکت در اجرای طرحهای کلان ملی) در دستور کار قرار دارد.
قبادی افزود: همچنین ایجاد و توسعه شبکه علوم انسانی کشور در سطح ملی و مشارکت در شبکه علوم انسانی در سطح جهانی، توسعه مناسبات و همکاریهای علمی، دانشی و پژوهشی با نهادهای علمی، تحقیقاتی و حوزوی، توسعه مناسبات و همکاریهای علمی، دانشی و پژو.هشی با انجمنهای علمی مردمنهاد و نهادهای علوم انسانی در سطح ملّی، منطقه، آسیا و جهان (با تاکید بر جهان اسلام) و ایفای نقش موثر در تدوین برنامههای توسعه کشور از دیگر سیاستهای برنامه راهبردی است.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به دیگر سیاست های برنامه راهبردی اظهار کرد: توسعه فضای نقد و گفتوگو و تقویت ظرفیتهای پژوهشگاه برای ارتقاء به تراز سازمان یادگیرنده از دیگر سیاستهایی است که سرلوحه فعالیتها و اقدامات مدیریت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی قرار گرفته است.
وی به رویکرد عملی پژوهشگاه در ترویج دستاوردهای پژوهشی و ارتقای 251 پلهای وبسایت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در بین وبسایتهای مراکز پژوهشی ایرانی را نیز اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در پی این است که نتایج و دستاوردهای پژوهشی را از طریق ترویجیسازی و ساختن قالبها و ظرفیتهای مناسب از قبیل توسعه کارگاههای مسالهمند و کاربردیمحور و تداوم نشستهای علمی با دستگاههای اجرایی در اختیار جامعه قرار دهد به این معنا که به طور مستقیم نتایج طرحهای علوم انسانی را در اختیار ذینفعان و کاربران جامعه قرار دهد که در این میان جامعه به مثابه کاربر دستاوردهای علوم انسانی محسوب میشود.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: در این میان افزون بر کاربردیسازی نتایج تحقیقات، در ترویجیسازی نتایج پژوهشها، توفیقات خوبی داشتیم و شاهد رشد 4 برابری برپایی تعداد کارگاهها بودیم.
وی ادامه داد: در طی این مدت، در کنار رشد 470 درصدی ترویجیسازی نتایج پژوهشها، ازجمله برگزاری کارگاههای سال 95 نسبت به دورههای سال 92، که نشاندهنده استقبال گسترده صورت گرفته از کارگاههای برگزار شده است؛ افزایش کیفیت علمی دورهها نیز بطور جدی مدنظر قرار گرفته و اجرایی شده و بدین منظور «اییننامه مرکز اموزشهای ازاد تخصصی علوم انسانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» نیز تدوین و ابلاغ شده است.
قبادی تصریح کرد: همچنین افزایش مخاطبان کارگاههای اموزش ازاد و همچنین پرتال جامع علوم انسانی (شامل فایل دیجیتال بیش از 600 فصلنامه علمی-پژوهشی در حوزههای مختلف علوم انسانی و هنر) و وبسایت پژوهشگاه و ارتقای 251 پله ای وب سایت در بین وبسایتهای مراکز پژوهشی ایرانی؛ در اخرین رتبهبندی وبسایتهای موسسات و مراکز پژوهشی (وبومتریک) ژانویه 2016، پژوهشگاه برای سومین سال پیاپی رتبه نخست برترین وبسایت مراکز و موسسات پژوهشی ایران را به خود اختصاص داد.
وی افزود: در آخرین رتبه بندی انجام شده توسط گروه پژوهشی سنجههای مجازی CSIC ، وب سایت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی که سال گذشته در رده 465 دنیا قرار داشت، با 251 پله ترقی به جایگاه 214 صعود نموده که در بین وبسایتهای مراکز پژوهشی ایرانی در رتبه نخست و در میان مراکز و موسسات پژوهشی کشورهای خاورمیانه نیز در رتبه سوم ایستاده است.
حمایت از پایاننامههای دانشجویی در حوزه اقتصاد مقاومتی
قبادی در ادامه با اشاره به کارآمدی علوم انسانی و شاخصهای آن با بیان اینکه یکی از شاخصهای اصلی کارآمدی «افزایش کاربران» و یا «میزان مراجعه جامعه به نتایج دستاوردهای پژوهشهای علوم انسانی» است و یکی از مهمترین مصادیق علم نافع همین میزان کارامدی و اثربخشی است، گفت: اثربخشی زمانی روشن میشود که جامعه، مردم، فرهیختگان از محصول دانش استقبال کنند و پژوهشگاه نیز با توجه به ابلاغ سیاستهای کلی نظام در زمینه اقتصاد مقاومتی در سال 1392، در تهیه برنامه توسعه راهبردی پنجساله خود، اصول کلی سیاستگذاری را بر پایه تحقق اقتصاد مقاومتی و جهتگیری فعالیتها و اقدامات در جهت پیشبرد این سیاست کلان ملی وضع کرده است.
رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی توضیح داد: علاوهبر حمایت از پایاننامههای دانشجویی در حوزه اقتصاد مقاومتی (با هدف تبیین و گفتمانسازی برای تحقق سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی)، اقدام به برگزاری نشستهای تخصصی در حوزههای مختلف اقتصاد مقاومتی از جمله بررسی نقش دولت، جامعه، و دانشگاه در پیشبرد این هدف صورت دادهایم و مطالعه آسیبشناسانه مرتبط با این حوزهها نیز در دستور کار قرار گرفته است.
قبادی افزود:علاوه بر این، همایش «اقتصاد مقاومتی: اقدام و عمل» به وسیله گروه اقتصاد شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی و همایش «نظریه اقتصاد مقاومتی: پیوند فرهنگ، سیاست و اقتصاد» نیز با همکاری سایر مراکز و موسسات دانشگاهی، پژوهشی و اموزشی برگزار شده است که امیدواریم با توجه به سطح کیفی فعالیتها و تولید مقالات برجسته در عین حال کاربردی عرضه شده در انها، مورد توجه، استفاده و بهرهبرداری مسئولان امر قرار بگیرد.
برگزاری پنجمین جشنواره امام علی (ع) پژوهان در سال 96
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی همچنین به برنامهریزیهای لازم برای برگزاری پنجمین جشنواره امام علی (ع) پژوهان در سال 96 اشاره کرد و گفت: درصدد هستیم تا پنجمین جشنواره امام علی(ع) پژوهان را با هدف ترویج مباحث دینی و اسلامی در جهان، نزدیکتر ساختن اندیشمندان عالم اسلام با سایر ادیان و مکاتب دینی و فرهنگی برگزار کنیم.
وی ادامه داد: درواقع رسالت، نقش و هدف پژوهشگاه به عنوان یک مرکز اکادمیک این است که حلقه واسط میان اندیشهها و آراء امام علی(ع)پژوهان داخل و خارج شود و با شناسایی ظرفیتهای داخلی و مراکز خارجی به ترویج اندیشهها و افکار ایشاناقدام کند.
نظر شما :