دکتر قبادی در جشنواره ملی کتاب اولیاء و مربیان: باید میان تفاوت فرهنگی و شکاف فرهنگی تمایز قائل شویم

۰۹ اسفند ۱۳۹۵ | ۲۰:۱۳ کد : ۱۴۸۸۹ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۵۰۸
 دکتر قبادی در جشنواره ملی کتاب اولیاء و مربیان: باید میان تفاوت فرهنگی و شکاف فرهنگی تمایز قائل شویم



دکتر حسینعلی قبادی، رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در جشنواره ملی کتاب اولیاء و مربیان که در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار شد، پس از ارسال درود و سلام به روح قدسی بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: به دلیل علائق شخصی و سازمانی به "آموزش و پرورش" نکاتی را در اولین جشنواره ملی کتاب اولیاء و مربیان مطرح می کنم. اعتراف می کنم همه ما در چند دهه گذشته مرتکب اشتباهاتی شدیم و آن در نظر نگرفتن عاطفه ها و نیازهای درونی فرزندانمان بود که باید با آگاهی بیشتر خانواده های ما این خطر رفع شود.

دکتر قبادی افزود: آموزش و پرورش باید با توجه به نیازهای خانواده های مناطق مختلف در حوزه های گوناگون عاطفی، معنوی و اقتصادی با کمک موسسات مردم نهاد امکانات را برای توانا کردن خانواده ها فراهم کند. خانواده ها نیازمند آموزش و پرورش هستند که باید در نظر داشته باشیم وظایف و نیاز ما در حوزه خانواده شکل می گیرد.

مدرس و استاد دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: باید میان تفاوت فرهنگی و شکاف فرهنگی تمایز قائل شویم و متاسفانه امروز باعث گسست فرهنگی در میان خانواده ها شده ایم که تنها جلوگیری از این گسست ها همکاری اولیاء و مربیان با مسئولان مدرسه است. متأسفانه پس از انقلاب اسلامی ما دچار دو گسست شدیم؛ یک گسست افقی (هویتی) بین نسل های انقلاب و دیگری گسست عمودی میان والدین و فرزندان ایجاد شد که ما باید این گسست ها را با روش های کارشناسی را پر کنیم.

وی عنوان کرد: برخی روالهای آموزشی و درس ها خود به خود به عذاب و شکنجه برای خانواده های و دانش آموزان تبدیل می شود که این عنصری نامطلوب برای دانش آموزان است و درس ها و روال های آموزشی باید حلقه های واسط بین اولیاء و مربیان باشد.
 
رییس پژوهشگاه علوم انسانی افزود: ما برای این که بتوانیم فرزندانی خلاق، اخلاقی و معنوی تربیت کنیم نیاز به نهضت داستان و رمان خوانی داریم. تقویت داستان خوانی باید به یک جریان سازی و شبکه ارتباطی بین اولیاء و مربیان تبدیل شود که در این صورت، درس های عذاب آوری مانند دیکته غیر لازم یا تعدیل می شود و فهم فرهنگی کودکان را بالا می برد.
فایل صوتی و کامل این سخنرانی در کانال تلگرام پژوهشگاه (@ihcss) موجود است.

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/30/44891.JPG

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/30/44895.JPG

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/30/44896.JPG

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :