کارگاه آموزشی مساله شناسی فرهنگی
گروه جامعه شناسی تاریخی ایران پژوهشکده مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می کند:
کارگاه آموزشی مساله شناسی فرهنگی
دکتر نعمت اله فاضلی
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
چگونه میتوان مسئله را تعریف کرد؟ مسئله، به تعبیری، در دو مرحله شکل میگیرد. یک مرحله زمانی است که جامعه در واقعیت زندگی اجتماعی، در حرکت تاریخی و تحول گفتمانیاش چیزی را مسئله خودش میکند (مانند مسئله جنون در غرب و مسئله استعمار در دورهای برای کشورهای خاورمیانه و آفریقا). در واقع جامعه مدرن از زندگی روزمره آشناییزدایی میکند و این آشناییزدایی خودش نوعی خودآگاهی است. تبدیل شدن ناخودآگاه به خودآگاه یک تحول فرهنگی است که منجر به مسئلهمندسازی میشود. چون ما به محض اینکه به امر ناخودآگاه خودآگاه میشویم، دیگر آن امر وضعیت پیشین خود را نخواهد داشت. عملکردها، کارکردها و مبانی گذشته خود را نخواهد داشت. چیزی که به نوعی سنّت یا میراث فرهنگی، یعنی ناخودآگاه ذهن جمعی، ایفای نقش میکرده است تا زمانی که ناخودآگاه است میتوان ایفای نقش کند. به محض آنکه به خودآگاهی وارد شود، عملکردهایش تغییر میکند و اینجاست که مسئله ایجاد میشود.
مرحله دوم مسئلهمندسازی مرحلهای است که ما مسئلههایی که در تاریخ رخ داده یا خودآگاه شده است، به ابژههای شناخت تبدیل میکنیم؛ یعنی به عنوان محقق و تحلیلگر فرهنگی، مسئلهها را به پرسشها تبدیل میکنیم و در قالب مخلوق خودمان، صورتبندی میکنیم. موضعهایی که در برابر مسئلهها میگیریم میتواند متفاوت باشد. یک سطح موضعگیریunder problematization است که در آن سطح مسئله را حداقلی میبینیم. سطح دیگر over problematization است که در آن مسئله را حداکثری میبینیم و در نهایت خود problematization که تا حدی میانه است و در آن تلاشمان این است که بتوانیم به نوعی مسئله را مطرح کنیم که بتوان راهبردهایی برای تغییر و مداخله یا حداقل برای شناخت مسئله پیدا کرد .
با عنایت به ضرورت های علمی و نیازهای ملی، مسأله محوری در پژوهش های علمی، به رویکرد غالب، استادان، دانشمندان و موسسات پژوهشی کشور تبدیل شده است. و با توجه به نقش و تأثیر تعریف و تدوین مسأله در طرح های پژوهشگاه در نظر دارد نسبت به برگزاری کارگاههای تخصصی در این باره اقدام نماید.
سرفصل ها و محتوای دوره آموزشی :
مساله شناسی فرهنگی؛ ضرورت ها و چرایی آن
مساله شناسی فرهنگی؛ رویکردهای نظری و روش شناختی با بررسی اندیشه های میشل فوکو، پیربوردیو، کارل مارکس، ریموند ویلیامز و آلن بدیو
مساله شناسی فرهنگی در ایران معاصر
این دوره میتواند به مهارت ها و قابلیت های زیر کمک کند:
۱- گسترش بینش و روش میان رشته ای و فرا رشته ای
۲- گسترش توانایی تجریه و تحلیل چالش ها و بحرانهای کنونی جامعه ایران در بستر نوعی بینش نظری و تاریخی از تاریخ معاصر ایران
۳- کمک به توسعه مهارت ها و قابلیت های نگارش متون تحقیقاتی در چارچوب تحولات معرفت شناختی و روش شناختی امروزی
۴- کمک به گسترش توانایی ها و قابلیت های مدیران و کارشناسان برای شناسایی و تحلیل چالش ها و مسائلی که نظام اداری ما با آنها روبرو است
۵- کمک به محققان و دانشجویان برای شناسایی دستورکارها و موضوعات روزآمد و ضروری برای پایاننامه ها، رساله ها و گزارشهای تحقیقاتی
شرکت در این دوره برای مدیران و کارشناسان سازمانهای فرهنگی و نهادهای فعال در زمینه سیاستگذاری عمومی و سیاستگذاری اجتماعی و محققان و دانشجویان رشته های علوم اجتماعی و انسانی و روزنامه نگاران و فعالان حوزه رسانه مفید است.
شرکت در این دوره برای تمامی متخصصان و علاقمندان علوم انسانی بلامانع است.
*
مدت زمان دوره : ۷ ساعت ( ۲ جلسه ۳.۵ ساعته ) ۱ روز
زمان برگزاری : روز پنج شنبه، ساعت ۹ تا ۱۷ تاریخ برگزاری : ۷ بهمن ماه ۹۵
هزینه ثبت نام: ۱/۵۰۰/۰۰۰ ریال
اعضای هیات علمی حوزه و دانشگاه، طلاب و دانشجویان و ثبت نام کنندگان گروهی : ۱/۳۰۰/۰۰۰ ریال
دانشجویان و همکاران پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی: ۱/۰۰۰/۰۰۰ ریال
شماره کارت مرکز: ۵۸۹۲۱۰۱۱۴۴۶۴۸۲۵۶ بانک سپه بنام حبیب صحرائی خامسلو
***
به شرکت کنندگان گواهینامه معتبر داده خواهد شد که ارزش علمی و اداری دارد. این گواهینامه قابل ترجمه و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
تلفن مشاوره و ثبت نام ( در ساعت اداری ) : ۸۸۶۲۴۴۸۵ سرکار خانم عبدالهی
نشانی: تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکتر صادق آئینه وند (۶۴ غربی)- پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
مرکز آموزشهای تخصصی کاربردی علوم انسانی
نظر شما :