کارگاه آموزشی انتقال مفاهیم غربی به فرهنگ ایران

۰۲ آذر ۱۳۹۵ | ۱۲:۳۱ کد : ۱۴۴۶۲ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۲۸۶

پژوهشکده فرهنگ معاصر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می کند:

کارگاه آموزشی انتقال مفاهیم غربی به فرهنگ  ایران

دکتر علی صادقی

 ( مدرس دانشگاه تربیت مدرس و پژوهشگر پژوهشکده فرهنگ معاصر پژوهشگاه)

ارتباط فرهنگها با یکدیگر امکان اقتباس مفاهیم را میان آنان برقرار می­سازد یادگیری فرهنگها از یکدیگر و تأثیر گذاری آنها بر همدیگر به غنای فرهنگی همه فرهنگها می­افزاید اما در این میان امکان کژ فهمی و خطا در درک معانی نیز وجود دارد. هایدگر معتقد بود که ترجمه مفاهیم فلسفی یونانی به لاتین به کژ فهمی های بزرگی در تاریخ اندیشه غرب انجامید. مترجمان و فیلسوفان اسلامی و عرب نیز همین مفاهیم یونانی را به عربی ترجمه نمودند حال تا چه حد این ترجمه­ها به درک نادرست مفاهیم فلسفی یونانی انجامید . آیا می­توان نظر هایدگر در مورد خطای ناشی از درک نادرست مفاهیم یونانی را به ترجمه این مفاهیم به عربی تسری داد و نتیجه گرفت که فلسفه اسلامی تا حدودی مبتنی بر کژ فهمی مفاهیم فلسفی یونان بوده است؟ اقتباس مفاهیم فلسفی غربی بار دیگر در دوره انقلاب مشروطه و پس از آن روی داد.

فیلسوفان و روشنفکران ما در دو مقطع متفاوت تاریخی از مفاهیم فلسفی یونانی غربی اقتباس کرده­اند: یکی در دوران کلاسیک ترجمه متون یونانی به عربی در سده­های آغازین اسلامی و دیگر در دوران مدرن حدود یکصد سال اخیر، پرسش اصلی آن است که تا چه میزان ترجمه مفاهیم فلسفی غربی مبتنی بر بومی سازی و تقلیل مفاهیم بوده و به کژ فهمی این مفاهیم منتج شده است.بعنوان مثال در دوره انقلاب مشروطه روشنفکران و متفکران زمانه ناگزیر می بایست برخی مفاهیم مدرن سیاسی و اجتماعی را به فارسی ترجمه می کردند. اینکار مستلزم آشنایی کامل با دو زبان مبدا و مقصد دارد اما مساله اساسی تر فقدان  برخی مفاهیم در فرهنگ ایران زمین می باشد. مشکل تنها فقدان واژه ها نبود. برخی نهادها نیز در تاریخ ما یا غایب بودند یا حضوری کم رنگ داشتند در این کارگاه مفاهیم فرهنگی، فلسفی و سیاسی وارده شده از غرب به ایران مورد بررسی و تفکر نقادانه قرار می گیرد.

سرفصل ها و محتوای دوره آموزشی :

انتقال مفاهیم فلسفی از متفکران یونان به فلاسفه اسلامی

انتقال مفاهیم مدرن سیاسی از غرب به اندیشمندان دوران مشروطیت در ایران

 

شرکت در این دوره برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری تاریخ و فلسفه و مطالعات فرهنگی و علاقمندان به مسائل تاریخ و فرهنگ ایران ضروری است.

 

 

شرکت در این دوره برای تمامی متخصصان و علاقمندان علوم انسانی بلامانع است.

*

مدت زمان دوره : 6 ساعت ( 2 جلسه 3 ساعته ) 2 روز

زمان برگزاری : روز سه شنبه و چهارشنبه، ساعت 13 تا 16       تاریخ برگزاری : 16 و 17 آذر ماه 95

هزینه ثبت نام: 200/000 ریال

شماره کارت مرکز: 5892101144648256  بانک سپه بنام حبیب صحرائی خامسلو

***

به شرکت کنندگان گواهینامه معتبر داده خواهد شد که ارزش علمی و اداری دارد. این گواهینامه قابل ترجمه و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به سایت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی http://www.ihcs.ac.ir/Pages/Features/Home.aspx?wid=162   مراجعه کنند.

تلفن مشاوره و ثبت نام ( در ساعت اداری ) : 88624485 سرکار خانم عبدالهی

 

نشانی: تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکتر صادق آئینه وند (64 غربی)- پژوهشگاه علوم­انسانی و مطالعات فرهنگی

کانال تلگرام مرکز :  @ihcsoe

مرکز آموزش‌های تخصصی­ک اربردی علوم ­انسانی

 

 


 


http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/43047.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :