رئیس پژوهشگاه علوم انسانی: کاهش تعداد دانشجویان پژوهشگاه در دستور کار است

۲۳ آبان ۱۳۹۵ | ۱۳:۱۳ کد : ۱۴۴۳۱ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۸۵۷
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی: کاهش تعداد دانشجویان پژوهشگاه در دستور کار است

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ضمن تاکید بر اینکه وقت پژوهشگران و اعضای هیأت علمی پژوهشگاه نباید صرف آموزش منهای پژوهش شود، بلکه باید در این پژوهشگاه به تربیت نخبگان بپردازیم، از کاهش تعداد دانشجویان پژوهشگاه خبر داد.

دکتر حسینعلی قبادی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص نحوه ارائه آموزش‌های دانشگاهی در این پژوهشگاه اظهار کرد: در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، بیشتر آموزش‌های ما حول محور پژوهش حرکت می‌کند، به گونه‌ای که دوره ویژه‌ای تحت عنوان پژوهش‌ورزی برای دانشجویان در نظر گرفته‌ایم و در طی آن، تمام دانشجویان پژوهشگاه از نزدیک به صورت عملی از محضر استادان، شیوه‌های پژوهشگری را می‌آموزند.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ادامه با ترسیم افق ساماندهی نیروی انسانی علمی پژوهشگاه، گفت: حدود ۱۰۴ عضو هیات علمی و ۹۹ کارشناس پژوهشی و بیش از ۴۷۰ دانشجوی در حال تحصیل داریم که در پژوهشکده‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: طی سه سال گذشته، سه پژوهشکده علوم انسانی کاربردی، پژوهشکده مطالعات قرآنی (آشنایی با علوم جدید قرآنی) و پژوهشکده فرهنگ معاصر را تأسیس کرده‌ایم.

دکتر قبادی با بیان اینکه به طور کلی در پی کاهش تعداد دانشجویان پژوهشگاه هستیم، گفت: وقت پژوهشگران و اعضای هیأت علمی پژوهشگاه نباید صرف آموزشِ منهای پژوهش شود، بلکه باید در این پژوهشگاه به تربیت نخبگان بپردازیم و سیاست ما این است که به‌طور جدی، به سمت کم کردن تعداد دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد حرکت کنیم و بیشتر تمرکز خود را بر تربیت دانشجویان مقطع دکتری به‌ منظور آماده‌سازی آنان برای فعالیت‌های عمیق پژوهشی معطوف خواهیم کرد.

 محصول‌محور کردن «شورای بررسی متون» در دستور کار است

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ادامه با تاکید بر تقویت و تعمیق اعتماد برای شکل‌گیری سرمایه اصلی اجتماعی در مسیر همکاری بیشتر بین دانشگاه‌ها و نخبگان، پیشبرد همه‌جانبه پروژه عمده و ملی پژوهشگاه یعنی طرح اعتلا و ساماندهی علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور را یادآور شد و گفت: تقویت عملی شبکه نخبگانی علوم انسانی، یکی از دستاوردهای ضمنی آن است.

وی تصریح کرد: پیگیری مجدانه سیاست‌های تشویقی برای افزایش سرانه تولید علم، استفاده عملی بیشتر از ظرفیت‌های مرکز اسناد آسیایی، محصول‌محور کردن «شورای بررسی متون» و پیگیری سیاست «جذب هیأت علمی وابسته به پژوهشگاه» از جمله مهمترین برنامه‌های پژوهشگاه محسوب می‌شود.

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :