گزارش همایش بین المللی ایران و قفقاز در ارمنستان

۲۲ آبان ۱۳۹۵ | ۱۱:۴۹ کد : ۱۴۴۱۰ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۳۸۳
گزارش همایش بین المللی ایران و قفقاز در ارمنستان
(۲۱-۲۳ اکتبر ۲۰۱۶ میلادی، آغوران)       
     همایش بین‌المللی «ایران و قفقاز» در روزهای ۲۱ تا ۲۳ اکتبر ۲۰۱۶ میلادی (۳۰ مهر تا ۲ آبان ۱۳۹۵)، به مناسبت بیستمین سال انتشار مجلهٔ بین‌المللی ایران و قفقاز (Iran and the Caucasus)  با شرکت بیش از هشتاد تن از بزرگان عرصهٔ ایران‌شناسی و شرق‌شناسی از کشورهای ارمنستان، ایران، روسیه، آمریکا، فرانسه، استرالیا، آلمان، لهستان، داغستان و ... در هتل کریستال ریزورتِ  آغوران  در نزدیکی ایروان (ارمنستان) برگزار شد.
     در مراسم افتتاحیهٔ این همایش ابتدا پروفسور گارنیک آساطوریان، سردبیر مجلهٔ ایران و قفقاز ضمن خوشامدگویی و ابراز خرسندی از حضور پژوهشگران و دانشمندان کشورهای مختلف جهان، از مشکلات و دشواری‌های این راه سخن گفت و ۲۰ سال انتشار بی‌وفقهٔ این مجله را بدون هرگونه حمایت مالی و پشتیبانی معنوی ازسوی نهاد یا مؤسسه‌ای خاص، یک توفیق الهی دانست. وی در ادامه از تلاش همکاران خود به ویژه پروفسور اُوِه بلسینگ ، دکتر ویکتوریا آراکلوا، پروفسور جوستو ترائینا ، دکتر واحه بویاجیان، دکتر خاچیک گئورگیان و دستیار مجله، خانم گوهر هاکوپیان تشکر و قدردانی کرد. آساطوریان در ادامه تلاش‌های اعضای هیئت تحریریهٔ این مجله، پروفسور جیمز راسل، پروفسور سکندر امان‌اللهی، پروفسور ولادیمیر لیفشیتس، پروفسور آدریانو روسی ، پروفسور مارتین شوآرتز، پروفسور علی‌اشرف صادقی و دکتر بهروز محمودی بختیاری را ستود و از ایشان به خاطر همدلی و همفکری در انتشار این مجله سپاسگزاری کرد.
     شایان یادآوری است که پنج سال پیش نیز، در تاریخ ۱-۳ جولای ۲۰۱۱ میلادی (۱۰-۱۳ تیرماه ۱۳۹۰) همایشی بین‌المللی به مناسبت پانزدهمین سال انتشار مجلهٔ ایران و قفقاز در ایروان برگزار شد و اکنون جای خوشوقتی است که انتشار این مجله - که از معدود مجلات معتبر عرصهٔ ایران‌شناسی است- همچنان به صورت منظم و با حفظ استاندادهای علمی ادامه یافته است، که این موضوع نشانهٔ حسن تدبیر سردبیر این مجله، پروفسور گارنیک آساطوریان و اعضای هیئت تحریریهٔ آن است.    
     در ادامهٔ این مراسم، پروفسور پارگف آوتیسیان ، معاون دانشگاه روسی- ارمنی (اسلاونی) کشور ارمنستان، بیستمین سال انتشار مجلهٔ ایران و قفقاز را تبریک گفت و افزود: «تا همین اواخر شرق‌شناسی در دانشگاه اسلاونی، زیرمجموعهٔ مطالعات منطقه‌ای بود و به مطالعات چین و ژاپن محدود می‌شد، ولی در حال حاضر توسعهٔ مطالعات شرقی در این دانشگاه با تمرکز بر ایران و کشورهای خاور نزدیک، به بخشی از اهداف راهبردی دانشگاه اسلاونی تبدیل شده است». آوتیسیان خاطرنشان کرد که استراتژی جدید دانشگاه ما بر پایه‌های محکمی همچون مجلهٔ «ایران و قفقاز» و مکتب علمی پروفسور آساطوریان استوار شده است.
     در اینجا لازم است اشاره شود که دانشگاه روسی- ارمنی (اسلاونی) با هدف توسعه و گسترش فعالیت‌های علمی خود، اخیراً رشته‌های «ایران‌شناسی» و «هندشناسی» را نیز راه‌اندازی کرده و برای سال تحصیلی جدید در مقطع کارشناسی‌ارشد رشته‌های فوق‌الذکر و همچنین مقطع دکتری رشته‌های ایران‌شناسی، مردم‌شناسی و تاریخ ادیان دانشجو می‌پذیرد.
     در بخش افتتاحیهٔ همایش، دکتر محمود جنیدی جعفری (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، در ابتدا علاقه مند ی و خرسندی خود را از برپایی این همایش علمی که خود نشان روشنی از توسعه وگسترش مناسبات فرهنگی دو کشورمی باشد ابراز نمود .   سپس در ادامه سخنرانی به تاریخ و تمدن چندهزارساله ایرانیان با اقوام موجود در پیکره خود و دوستی مراودت ایرانیان با همسایگان خود  ،که  از دیرباز به سبب قرابت های نژادی، مجاورت جغرافیایی و تشابهات زبانی با ساکنان فلات ایران مناسبات دوستانه عمیقی داشته و تحولات زمانه، خللی در عمق و پهنای این مناسبات ایجاد نکرده است. و این بواسطه تاریخ و تمدن مشترکی که بین این مردمان  به لحاظ همسایگی وروابط طولانی قوام بخش دوستی ها و تداوم بخش مراودات و همکاری ها بوده و خواهد بود. در ادامه در خصوص مکتب ایرانشناسی ارمنستان افزود : اصولا باید بگویم در علم شرق شناسی و قبل از همه ایران شناسی سوای دانش و اطلاعات ، معرفت و اخلاق مهم است ، مرام و معرفت و مروت می طلبد . ایران شناسی پدیده ایی است نه تنها علمی بلکه قبل از همه اخلاقی .از این بابت بسیار خوشحالم که مکتب ایران شناسی ارمنستان  یکی از مکتب های معتبر جهانی است که در مرکز ایرا ن و قفقاز  فعالیت می کند . اطمینان دارم که در این فضای علمی و معرفتی که در این مرکز حکم فرماست این مکتب جلوه دیگری به خود می گیرد و قوی تر از قبل فعالیت خواهد نمود .در خاتمه ضمن  قدر دانی از تلاش های مستمر جناب پرفسور گارنیک آساطوریان رییس مرکز ایران شناسی در قفقاز و ایران شناس مشهور که مرکز ایران شناسی را از مهد های بزرگ ایرانشناسی و ایران دوستی و اشاعه ی ایده های ایرانیت و ایران گرایی و حفظ وحدت و یکپارچگی تمامیت ارضی ارمنستان و جمهوری اسلامی ایران و ثبات منطقه ای را سر لوحه برنامه علمی و پژوهشی قرار داده اند که همایش امروز خود نمونه ایی از این مدعا است . باید خاطر نشان سازم که که مجله ایران و قفقاز امروز نقطه عطفی است نه تنها برای ایران شناسان بلکه برای شرق شناسان جهان ، در طول ۲۰ سال این مجله همواره در راس انتشارات بین المللی شرق  شناسان بوده است و منحصر به فرد است . در جهان امروز که بیشتر تکیه روی مولفه های مادی و مالی و غیر علمی و تبلیغی است چنین مجله بین المللی اساس و پایه آن ارزش های آکادمیک و علمی با ارزش های اخلاقی است ،   می توان گفت که مجله ایران و قفقاز مجله ایی علمی و پژوهشی ایران شناسی است ، هم از لحاظ آکادمیک و هم از لحاظ  خط و مشی علمی و در جهت ایران و ایران گرایی و وحدت و یکپارچگی ایران و در این رابطه می خواهم تاکید کنم  هر چند در بسیاری از کشورهای غربی مراکز ایران شناسی هستند که  با اهداف کاملا سوداگرانه ، استعماری ، سیاسی ، فرهنگی فعالیت می نمایند و هدف آ نان بهره برداری فرهنگی ، اقتصادی ، و سیاسی از ایران و در صورت عدم توفیق دراین زمینه ی حداقل به انحراف کشیدن وحدت و یکپارچگی سیاسی و ارضی کشور ایران است .و در ادامه دکتر جانی چئونگ  (اینالکو، پاریس)، مهندس داریوش بوربور (انستیتو و کتابخانهٔ پژوهش‌های ایران‌شناسی، تهران) و میخائیل پلوین  (دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ) نیز دربارهٔ دستاوردهای علمی مجلهٔ ایران و قفقاز و تلاش‌ها و پیگیری‌های مجدّانهٔ سردبیرآن در پیشبرد اهداف این نشریه سخنرانی کردند.
     در بخش سخنرانان کلیدی این همایش، پروفسور جوستو ترائینا (دانشگاه سوربن) و پروفسور سکندر امان اللهی (دانشگاه شیراز) حضور داشتند. پروفسور امان‌اللهی مقاله‌ای ارزشمند تحت عنوان «تأثیرات مدرنیزاسیون و غربی‌سازی بر هویت سنتی در میان چوپانان چادرنشین ایران» ارائه کرد.
     تعدادی از جلسات این همایش در سالن شمارهٔ دو با حضور پژوهشگرانی مانند گری ترومف  (دانشگاه سیدنی)، آنیکا تورنه  (دانشگاه بازل)،  جهاندوست سبزعلیپور (دانشگاه آزاد اسلامی رشت) و محرم رضایتی کیشه‌خاله (دانشگاه گیلان) برگزار شد که از مهمترین مقالات این بخش می‌توان به مقالهٔ «بررسی تطبیقی ریشهٔ افعال زبان‌های تاتی، تالشی و گیلکی» (جهاندوست سبزعلیپور، دانشگاه آزاد اسلامی رشت) و مقالهٔ «بررسی فرایند تحول در برخی ساخت‌های واژگانی فارسی، تالشی و گیلکی» (محرم رضایتی کیشه‌خاله، دانشگاه گیلان) اشاره کرد.
     این همایش در روز دوم با ارائهٔ مقالاتی توسط دکتر ویکتوریا آراکلوا (دانشگاه دولتی روسی– ارمنی (اسلاونی)، ایروان)، جانی چئونگ (اینالکو، پاریس)، تیمیرلن آیتبروف  (ماخاچ قلعه) و دکتر بهروز محمودی بختیاری (دانشگاه تهران) ادامه یافت. دکتر ویکتوریا آراکلوا که خود از دست‌اندرکاران مجلهٔ ایران و قفقاز است، مقاله‌ای با عنوان «تحلیل تطبیقی هویت تالشی در ایران و جمهوری آذربایجان» قرائت کرد. از دیگر مقالات روز دوم همایش می‌توان به مقالهٔ «مسئلهٔ امروز تالش؛ گزارش یک مشکل» (گارنیک آساطوریان)، «تالشان و همسایگان آنها» (واحه بویاجیان، انستیتوی باستان‌شناسی و قوم شناسی، ایروان) و «تالشان و زازاها» (گوهر هاکوپیان، انستیتوی اقوام بومی قفقاز و دریای کاسپین) اشاره کرد. در اتاق شمارهٔ ۲ نیز آنتون یوستراتوف  (دانشگاه روسی – ارمنی، ایروان) به ارائهٔ مقاله‌ای با عنوان «قاسم سلیمانی؛ شهید زندهٔ ایران معاصر» پرداخت. و دکتر محمود جنیدی جعفری به ارائه مقاله خود با عنوان " نقش جمهوری اسلامی ایران در همگرایی قومی در منطقه قفقاز پرداخت .
     در نشست عصرِ روز دوم همایش مقالات متعددی در حوزه‌های فرهنگ، زبان‌شناسی، تاریخ معاصر و تاریخ سیاسی قرائت شد، که از آن جمله می‌توان مقالهٔ «تأثیر روسیه بر فرهنگ و آموزش نوین در گیلان» (دکتر عباس پناهی، دانشگاه گیلان) را نام برد.
     در همین روز جلسه‌ای هم برای بزرگداشت مهندس داریوش بورربور ، معمار برجستهٔ ایرانی برگزار شد. بوربور، علاوه بر رشتهٔ تخصصی خویش، به سبب دلبستگی خاصی که به وطنش، ایران دارد در حوزهٔ ایران‌شناسی نیز تحقیق و پژوهش می‌کند و در این زمینه صاحب تألیفات متعدد است که البته بخش عمده‌ای از این آثار هنوز طبع و منتشر نشده است. در این بخش از مراسم، پروفسور گارنیک آساطوریان، مهندس ایرج کلانتری و مهندس احمد سعیدنیا دربارهٔ داریوش بربر و فعالیت‌های هنری و فرهنگی وی سخنرانی کردند.
     سومین روز همایش بین‌المللی ایران و قفقاز به مقالاتی در حوزه‌های فرهنگ، فولکلور و انسان‌شناسی اجتماعی اختصاص داشت. در این بخش، آنا کراسنوولسکا  (کراکف، لهستان)، واحه بویاجیان (انستیتوی باستان‌شناسی و قوم‌شناسی، ایروان)، لوون یپسکوپوسیان  (انستیتوی زیست‌شناسی ملکولی، ایروان) و ... به ارائهٔ مقالات خود پرداختند. در این روز هم حضور پژوهشگران ایرانی بسیار پررنگ بود، از اهم مقالات ارائه شده توسط پژوهشگران مذکور می‌توان به این موارد اشاره کرد: چالش موضوع متون نمایشی در مشرق (فاطمه پرچگانی، دانشگاه خوارزمی)، نگاهی به احساس حقارت نسل جدید از سخن گفتن به زبان مادری با تأکید بر زبان گیلکی (ابراهیم صفری و روشنک گلدوست، دانشگاه فرهنگیان، گیلان)، بازارهای فرهنگی شمال ایران و کارکردهای فرهنگی و اقتصادی آن (دکتر انوش مرادی، دانشگاه گیلان)، بازتاب ماکیان‌داری در ضرب‌المثل‌های گیلان (دکتر سیّد هاشم موسوی، مرکز پژوهش‌های گیلان‌شناسی).
     همایش بین‌المللی ایران و قفقاز، عصر روز یکشنبه ۲۳ اکتبر، با جمع‌بندی و ارائهٔ توضیحات تکمیلی از سوی برگزارکننده و دبیر علمی همایش، پروفسور گارنیک آساطوریان و ایراد سخنانی توسط اعضای هیئت تحریریهٔ مجلهٔ ایران و قفقاز و سرانجام بازدید از کلیسای کچاریس به پایان رسید.

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/42917.JPG

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :