گزارش نشست مشترک مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی جامعه المصطفی ومرکز تحقیقات امام علی علیه السلام

۰۹ آبان ۱۳۹۵ | ۱۶:۰۴ کد : ۱۴۳۴۱ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۷۱۶
گزارش نشست مشترک مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی جامعه المصطفی ومرکز تحقیقات امام علی علیه السلام

نشست مشترک مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی و مرکز تحقیقات امام علی علیه السلام  در تاریخ دوشنبه ۹۵/۷/۲۶در محل سالن اجتماعات موسسه برگزار شد.

در ابتدای نشست جناب آقای دکتر جنیدی رئیس محترم مرکز تحقیقات امام علی(ع) با ابزار خرسندی از همکاری فی ما بین دو مرکز ادامه بیشتر و مستمر این تعامل را خواستار شدند. ایشان مرکز تحقیقات امام علی(ع) را تنها مرکز دولتی در سطح کشور معرفی کردند که با برگزاری هر دو هفته یک نشست علمی، بدنبال شناساندن زوایای فکری و حقیقی امام علی(ع) می باشد.

دکتر جنیدی از پژوهشگران علاقه مند دعوت نمود با ارائه طرح نامه های پژوهشی و پس از تایید در شورای علمی و شورای پژوهشی مربوط با این مرکز همکاری نمایند.

حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای پناهی معاون پژوهشی موسسه نیز ضمن خوش آمد گوئی به مهمانان و دانش پژوهان به معرفی اجمالی موسسه پرداخته و به تصمیم ریاست جدید موسسه مبنی بر گسترش روابط دانشگاهی با مراکز علمی مختلف از جمله پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اشاره کردند. در ادامه آقایان روح الله رضوانی، محمد البعاجی و محمدظاهر نصیری چکیده پایان نامه خود را با محوریت امام علی (ع) ارائه نمودند.

آقای دکتر روح الله رضوانی در رساله خود با عنوان " عدالت اجتماعی از دیدگاه امام علی (ع) " به بیان پیشینه بحث عدالت در جوامع مختلف، توجه خاص اسلام به این مسئله و مهمترین رسالت پیامبران الهی در برپایی قسط و عدل نیز تفاوت دیدگاه تفاوت بین اسلام و غرب پرداختند.

در ادامه آقای دکتر محمدظاهر نصیری در رساله خود با عنوان "رابطه امام علی(ع) با دستگاه خلافت، تعارض در نظر، تعامل در رفتار "رابطه و تعامل حضرت علی(ع) را پس از ثقیفه مورد بررسی قرار داد. ایشان مشروعیت حکومت و نظام سیاسی را حقی اعلام کردکه برخواسته از اذن و اراده پروردگار باشد. همچنین به نظر شهید مطهری که برای امامت مراتب مختلفی از جمله مرجعیت در دین، فصل خصومات، ولایت تکوینی و زعامت سیاسی قائل می باشد اشاره کردو اینکه امام علی(ع) علی رغم از دست دادن زعامت سیاسی همچنان به دیگر تکالیف الهی خود پایبند بودند.

در پایان آقای محمد البعاجی با استناد به پایان نامه کارشناسی ارشد خودبا عنوان "استراتیحیه القیاده الاداریه الفعاله فی عهد امیرالمومنین (ع) الی مالک اشتر" به تحلیل راهبردهایی که امیرالمومنین در عهدنامه مالک اشتر به ایشان متذکر شده اند، پرداختند.

از مهمترین نکاتی که آقای البعاجی در سخنان خود به آن اشاره کردند، مقوله حقوق بشر و سفارش امام علی (ع) و رعایت آن توسط مالک اشتر در نحوه حکومت داری بود. ایشان تاکید کردند که منشور حقوق بشری که حضرت علی(ع) در این عهدنامه متذکر شده اند، از منشور کنونی حقوق بشر که توسط سازمان ملل تهیه گردیده است، بسیار پیشرفته تر بوده و تمام ابعاد انسانی را در نظر گرفته است.



http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/42611.jpg

 

 

 

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/42613.jpg

 

 

 

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :