کارگاه آموزشی تبارشناسی در تحقیقات ادبی

۰۸ آبان ۱۳۹۵ | ۱۵:۲۴ کد : ۱۴۳۳۳ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۸۱۰
کارگاه آموزشی تبارشناسی در تحقیقات ادبی

گروه زبان و ادبیات فارسی شورای بررسی متون

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می کند:

کارگاه آموزشی تبارشناسی در تحقیقات ادبی

دکتر عیسی امن خانی

امروزه اهمیت روش و به کارگیری آن در تحقیقات ادبی امری بدیهی به نظر می‌آید به همین خاطر نیز پژوهش های نظریه محور (نظریه های غالباً هر یک روش خاص خود را نیز دارند) با اقبال مواجه گردیده است؛ روش هایی چون پدیدارشناسی و ساختارگرایی از جمله روش های پرکاربرد هستند. یکی از کارآمدترین این روش ها که به رغم برجستگی پژوهش های صورت گرفته بر اساس آن کمتر مورد توجه بوده است، تبارشناسی است؛ رویکردی که با نفی باورِ پیوستگی تاریخ، تاریخ را قطعه قطعه می کند تا بدین وسیله درکی درست تر از تاریخ و مفاهیم تاریخی ارائه دهد. به تعبیری دیگر تبارشناسی نمی خواهد تفسیری دیگر را در کنار تفسیر رایج قرار دهد بلکه می کوشد تا با تکیه بر مفاهیمی چون تصادف، قدرت و .... تفسیر درستی از نهادها، مفاهیم و .... به دست دهد.

این روش به دلیل رویکرد تاریخی اش می تواند پاسخگوی بسیاری از مسائل و ابهامات در حوزهٔ مطالعات ادبی نیز باشد. به عنوان مثال پس از چندین دهه از عمر تحقیقات در حوزهٔ ادبیات معاصر هنوز پاسخ روشن و قانع کننده ای برای چرایی تغییر ماهیت و تعریف شعر توسط نوگرایانی چون رفعت و نیما داده نشده است. به این پرسش و پرسش هایی از این دست تنها می توان با استفاده از رویکردی تاریخی (مثلاً تبارشناسی) پاسخ داد به همین خاطر در کارگاه حاضر، پس از بیان چرایی ضرورت استفاده از این رویکرد، مبانی نظری آن توضیح داده شده، در ادامه با تحلیل تبارشناسانهٔ چند نمونهٔ ادبی (پیدایش ژانر جنایی و مشاعره) مخاطبان را با شکل عملی و نحوهٔ کاربرد تبارشناسی و تکنیک های آن آشنا سازد.

تبارشناسی رویکردی است که باورهای بدیهی و رایج را به چالش کشیده، اعتبار آنها را به زیر سوال می برد. همین هدف تبارشناسی می تواند جذاب­ترین ویژگی تبارشناسی و پژوهش هایی باشد که بر اساس آن صورت می گیرند. همچنین به دلیل نگاه خاص این رویکرد به مفاهیم، پدیده ها و نهادها تبارشناسی می تواند افق های تازه ای را به روی پژوهش گران باز نماید.

سرفصل مباحث:

    معرفی تبارشناسی و زمینه های فلسفی و تاریخی شکل گیری آن و همچنین جهان نگری پنهان در پشت آن.
    تحلیل چند نمونه و مسئلهٔ ادبی برای نشان دادن چگونگی کاربست آن.

پس از بیان مباحث تئوریک تبارشناسی، نمونه های پیشنهادی به شکلی عملی و گام به گام تبارشناسی می شوند بدین معنی که در عمل تکنیک های متعدد تبارشناسی (یافتن گسست ها، مشخص کردن گفتمان های حاکم، گزاره ها و ....) اجرا و نشان داده می شود.

 

ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی

 

شرکت در این دوره برای تمامی متخصصان و علاقه مندان علوم انسانی بلامانع است.

*

مدت زمان دوره : ۴ ساعت (۲ جلسه)

زمان برگزاری : روز پنج شنبه، ساعت ۸ تا ۱۲              تاریخ برگزاری: ۲7 آبان ماه ۹۵

هزینه ثبت نام: ۵۰۰,۰۰۰ ریال

برای اعضای هیات علمی حوزه و دانشگاه، طلاب و دانشجویان و ثبت نام گروهی ۴۰۰,۰۰۰ ریال

***

به شرکت کنندگان گواهینامه معتبر داده خواهد شد که ارزش علمی و اداری دارد. این گواهینامه قابل ترجمه و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

تلفن مشاوره و ثبت نام : ۸۸۶۲۴۴۸۵ سرکار خانم عبدالهی

 نشانی ثبت نام و مکان برگزاری: تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکتر صادق آئینه وند ( ۶۴ غربی )- پژوهشگاه علوم­انسانی و مطالعات فرهنگی

نشانی پست الکترونیکی مرکز : workshop.ihcs@gmail.com   

  

کانال تلگرام مرکز :  @ihcsoe

 

مرکز آموزش‌های تخصصی­ کاربردی علوم ­انسانی


http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/42798.JPG

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :