پژوهشگاه علوم انسانی، منزلت منحصر به فردی در کشور دارد

۰۱ آبان ۱۳۹۵ | ۱۸:۲۳ کد : ۱۴۳۰۲ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۱۵۱
<span>گفتگوی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی با ایسنا</span>
پژوهشگاه علوم انسانی، منزلت منحصر به فردی در کشور دارد

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: پژوهشگاه قدمت، کارکرد و منزلت منحصر به فردی در کشور دارد و علت آن مشارکت و ایجاد شبکه نخبگان است.

حسینعلی قبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، در حاشیه برگزاری نشست تخصصی «آسیب‌شناسی متون درسی رشته زبان و ادبیات فارسی» که در دانشگاه نیشابور برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، نه تنها بزرگ‌ترین پژوهشگاه علوم انسانی کشور بلکه خاورمیانه است، که در سال‌های اخیر برای تقویت منزلت این پژوهشگاه، برای اولین بار برنامه جامع راهبردی توسعه به صورت درون‌زا و مشارکت اعضای نخبه هیات علمی داخل و با حضور حدود 14 نفر از صاحب‌نظران در سطح ملی برای پژوهشگاه طراحی شد.

وی ادامه داد: روح این برنامه خلق و ایجاد شبکه نخبگانی علوم انسانی در گام اول و در سطح ملی است و نشست تخصصی «آسیب‌شناسی متون درسی رشته زبان و ادبیات فارسی» که در دانشگاه نیشابور برگزار شد، در چارچوب همین راهبرد است که با همکاری ریاست دانشگاه به اطلاع همگان می‌رسانیم که از هرگونه همکاری در راستای اهداف پژوهشگاه، استقبال می‌کنیم.

قبادی در ارتباط با این نشست تخصصی عنوان کرد: نه شورای تحول و نه نهادهای دیگر در رشته زبان و ادبیات فارسی متولی و مدعی تحول و ارتقا به اعتلای کیفیت نیست و در این میان، شورای بررسی متون در گروه ادبیات وارد این مقوله شد و این همایش با حضور نخبه‌ترین استعدادهای کشور برگزار شد.

این همایش، تعامل نخبگانی و ایجاد شبکه نخبگانی را به‌دنبال داشت

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه در این همایش، شاهد بروز و ظهور یکی از مهم‌ترین، دقیق‌ترین و جالب‌ترین تعامل نخبگانی و شبکه نخبگانی را شاهد بودیم، تصریح کرد: ترکیب جغرافیایی، ترکیب سطح استعداد و نخبگانی که حضور داشتند، هدفمندی و جهت‌مندی محور همایش و نگاه کارکردگرایانه‌ای که این موضوع دارد؛ سرمایه عالی، جامع، روش‌مند و عالمانه برای وزارت علوم است و شاید اگر وزارت علوم ماه‌ها تلاش می‌کرد، نمی‌توانست از این‌گونه اقدامات را به انجام برساند.

وی افزود: به برکت شبکه نخبگانی که پژوهشگاه به تاسیس آن اقدام کرد و در همایش یکی از مصادیق ظهور و بروزش را دیدیم، یک سرمایه با هزینه بسیار اندک برای کشور و وزارت علوم خلق شد.

قبادی خاطرنشان کرد: در یک جمع‌بندی مشاهده می‌کنیم که از طریق منزلت پژوهشگاه است که با سرمایه اندک و با رویکرد درون‌زا و تعامل مثبت با نخبگان کشور در بطن و متن استعدادهای شکوفای جوان‌تر علمی توانستیم به بهترین نتایج دست یابیم.

عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس، همچنین به تجلی‌گاه و بستر عملی نتایج این همایش اشاره کرد و افزود: پیش از اجرای این همایش با معاون آموزشی وزیر علوم، مدیر کل ذیربط در وزات‌خانه در شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی هماهنگ شد و با حضور نماینده‌ آن‌ها همایش برگزار گردید، به این معنا که پیشاپیش، بکارگیری نتایج این همایش تضمین شده است.

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه در واقع این‌گونه همایش‌ها تنها برای گپ و گفت‌وگو برگزار نمی‌شود، عنوان کرد: این همایشی کاملا کاربردی با مخاطب معین است که امیدواریم بعد از این همایش، در درس‌هایی که در اینجا متمرکز شد، تحول جدی به لحاظ کیفی، روزآمدی و روش‌مندی حاصل شود و دانشجویان و دانشگاه‌ها، بعد از ابلاغ وزارت‌خانه از این نتایج بهره‌مند شوند.

وی اظهار کرد: مباحثی که در این همایش بررسی شد، به مرزهای دانش جهانی بسیار نزدیک بود و تصور می‌کنم، برای اولین بار با این جهت‌گیری دقیق و هماهنگی کامل، دانشمندان تراز اول رشته ادبیات فارسی که همه آن‌ها از سر دغدغه، تعهد و عشق به جوانان این کشور و سرشار از آرمان تحول مطلوب دانشگاه، به سمت مرزهای دانش، در این همایش حضور پیدا کردند.

عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: همه مسئولان آموزش عالی و دست‌اندر کاران حوزه علوم انسانی تایید می‌کنند که این فعالیت نه تنها هیچ تزاحم و تداخلی با اقدامات هیچ نهادی ندارد، بلکه کاملا مکمل و پشتوانه کار آن‌هاست.

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: در واقع اگر قرار است ایران در جهان امروز در چند زمینه محدود حرفی برای گفتن داشته باشد، قطعا درخشان‌ترین، کارآمدترین، کارسازترین و اثربخش‌ترین آن زبان ادبیات فارسی در جهان است.

زبان‌فارسی، مینیاتور تمدن و فرهنگ ایرانی است

قبادی خاطرنشان کرد: هر قدر، این مینیاتور تمدن و فرهنگ ایرانی را تقویت و برای دانش و نخبگان این رشته، ارزش و اهمیت قائل شویم، به‌طور قطع، ایران و ایرانی موفق عمل‌کرده، همان‌طور که یکی از رموز موفقیت جمهوری اسلامی تقویت علوم انسانی، به ویژه رشته زبان و ادبیات فارسی است.

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :