نشست جایگاه معرفت فلسفی در حیات اجتماعی در پژوهشگاه برگزارشد

۰۴ مهر ۱۳۹۰ | ۱۹:۱۵ کد : ۱۳۴۰ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۲۶۸
نشست جایگاه معرفت فلسفی در حیات اجتماعی در پژوهشگاه برگزارشد

نشست تخصصی جایگاه معرفت فلسفی در حیات اجتماعی
این نشست تخصصی به پیشنهاد بخش روانشناسی گروه فبک،با حضور دکتر پورحسن،دکتر قائدی و خانم دکتر هدایتی روز دهم مهرماه از ساعت 9 الی 12 در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، برگزار شد .
 دکتر پورحسن  با موضوع فلسفه در عمل (philosophy in action  ) سخنرانی خود را آغاز کرد و از برنامه  فلسفه برای کودکان به عنوان یک فلسفه عملیاتی و کاربردی نام برد  .سپس  در ارتباط با نسبت فلسفه و فبک به چهار مورد زیر اشاره کرد:
 1 . فلسفه کمک می کند تا مباحث  برهانی تر و مستدل تر شود .
2 . مهمترین خاصیت فلسفه این است که باعث تنوع و تعدد دلایل و در نتیجه استحکام سخن می شود .
3 . فهم را منطقی تر می کند .
 4 . مهمترین کمک فلسفه این است که باعث ایجاد دیالوگ می شود که به آن منطق مکالمه نیز می گویند .
همچنین خاطر نشان کرد که با توجه به اینکه مهمترین نقش فلسفه در فبک شکل دادن مکالمه  یا دیالوگ است می توان در پاسخ به این پرسش که این نقش چگونه تحقق می یابد مواردی همچون : ساده سازی مباحث در حد فهم و درک کودک ، دسته بندی مباحث فلسفی ، ارائه مباحث  صرفا منطقی و اصل بهره بردن از تفکر فلسفی  را نام برد .
و ی با اشاره به اصل  تفکر فلسفی ، ویژگی هایی همچون نابسنده بودن ، روش محور بودن و پرسش برانگیز بودن نه پاسخ دهندگی و بالاخره فهم و داد و ستد را برای این اصل برشمرد .  
پس از آن  دکتر قائدی به سخنرانی پرداخت که معتقد است :نه تنها باید به ارتباط بین فلسفه  و فبک توجه داشت  بلکه باید به این موضوع که  پس از برنامه فبک چه اتفاقی خواهد افتاد نیز توجه کرد . یعنی انجام برنامه فبک چه تاثیری بر روی زندگی اجتماعی ، سیاسی و تربیتی و ... فرد خواهد گذاشت .
وی  با اشاره به صبحت های دکتر پورحسن  و برشمردن دوباره 4 شق  ارتباطی  بین فلسفه  و فبک  گفتند   که فبک  تلاش می کند  تا فلسفه  را به جایگاه اصلی خود بازگرداند یعنی  فبک در زندگی انسان ها رسوخ کرده و آن را تحت تاثیر قرار داده و انسان ها  را به انسان های فرهیخته تبدیل می کند . پس به طور خلاصه می توان گفت فبک یعنی فلسفه در معنای فلسفه ورزیدن و با اجرای برنامه های فبک پس از طی 12- 10 سال دیگر،  کودکان دیروز به بزرگسالانی منطقی ، اهل استدلال و گفتگو تبدیل می شوند .
سپس خانم دکتر هدایتی با محوریت فلسفه به عنوان درمان ( philosophy as therapy )به سخنرانی پرداخت .پس از توضیحات مقدماتی راجع به فلسفه و روانشناسی اشاره کرد که برنامه های فبک  باعث می شود که سبک زندگی کودک  از ابتدا به شکلی منطقی و سالم ساخته شود واین مهم از طریق تمرین  فلسفیدن و تفکر ورزی و تقویت برهان و منطق و گوش دادن به سایر دیدگاه ها و ابراز نظر وعقیده میسر می شود  . اما در فلسفه برای بزرگسالان  هدف ترمیم و تصحیح سبک زندگی است . و با اشاره به دو تئوری درمانی عقلانی ، هیجانی رفتاری REBT و (وجود گرایی ) existential   که کاملا از فلسفه وام گرفته شده اظهار کرد که در بزرگسالی  افراد با دو باور عقلانی و غیر عقلانی مواجهند که باورهای عقلانی  با ویژگی هایی همچون انعطاف پذیری ، ساختار منطقی ، انطباق با واقعیت  به سلامت فکری فرد کمک می کنند .به گونه ای که فرد به جای فاجعه سازی  فاجعه ستیز می شود . و در واقع باورهای منطقی به فرد کمک می کند  که راحت تر و شاد تر و آرامتر زندگی کند . این درمانها شاید به اصلاح موقتی فرد کمک کند اما بدلیل اینکه سبک فکری فرد از پایه منطقی نیست مجددا مسایل و مشکلات   بروز می نماید بنابرین برای اینکه به طور عملیاتی بتوانیم از مفاهیم فلسفی بهره ببریم بهتر است آن را در سبک فکری و زندگی کودکان از ابتدا وارد نماییم .

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :