پیام تبریک دکتر قبادی به مناسبت فرارسیدن سال نو

۲۶ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۸:۱۲ کد : ۱۳۲۱۱ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۲۲۱
پیام تبریک دکتر قبادی به مناسبت فرارسیدن سال نو
صبـا به‌تهنیت پیر مِی فروش آمد  که موسم طرب و عیش و ناز و نوش آمد
هوا مسیح نفس گشت و باد نافه‌گشای
درخت سبز شد و مرغ در خروش آمد

همکاران گرامی، پژوهشگران ارجمند، استادان، کارشناسان و کارکنان محترم پژوهشگاه

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/27/37349.JPG

خداوند بزرگ را شاکرم بر این سعادت که خاضعانه فرارسیدن سال 1395 را به حضور خانواده بزرگ پژوهشگاه تبریک بگویم. امید وافر دارم که این سال، سالی سرشار از رخدادهای شادی‌افزای برای شما و خاندان محترم پژوهشگاه باشد و در سایه الطاف الهی، بهره‌مند از نعمات خداوندی باشید.
مفتخرم در پایان سالی با شما سخن می‌گویم که پیروزی‌های بزرگ ملّی مانند برجام و برگزاری شکوهمند انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی و دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری، بر عزت ایرانیان در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی افزود و در پژوهشگاه نیز برگزاری جشن شکوهمند پنجاهمین سال تاسیس این نهاد سترگ پژوهشی با حضور سرآمدان نخبگان عرصه علوم انسانی و مقامات کشوری و همچنین تهیه و پیشبرد طرح کلان ملّی «اعتلاء و ساماندهی علوم انسانی معطوف به نقش‌آفرینی آن در پیشرفت کشور» که هم قطعاً در عرصه دانش و معرفت، موقعیت پژوهشگاه را به عنوان نهاد پژوهشی بنیادین در عرصه سیاستگذاری علوم انسانی کشور تثبیت می‌کند، هم در سطح ملّی به ارتقاء منزلت آن خواهد انجامید و علاوه بر آن، با تخصیص اعتباراتی فراتر از اعتبار تخصیصی سالانه پژوهشگاه، امکان سرمایه‌گذاری برای طرح‌ها و ایده‌های متعدد پژوهشی و رفاهی را فراهم آورده است، به عنوان ثمره‌ای در خور توجه بر جای مانده است و ان‌شاءالله مقدمه‌ای است بر اقدامات و برنامه‌های متنوع دیگری در چارچوب برنامه توسعه راهبردی پژوهشگاه در سال‌های آینده دنبال خواهد شد.
درعین حال سالی که گذشت، از آغاز با اندوه از دست دادن استاد و مدیر فرهیخته و فرزانه‌ای همراه بود که نام و یادش همواره نزد اهل دانش و معرفت به نیکی به یاد خواهد ماند. بر روح پاک زنده‌یاد دکتر صادق آئینه‌وند (ره) درود می‌فرستیم و غفران الهی را از خداوند متعال برای ایشان آرزومندیم. و البته به تکرار از زحمات و همراهی‌های شما در برگزاری شکوهمند مراسم یادبود ایشان قدردانی می‌کنم که نشان دادید اخلاق و علم هر جا که جمع آید، مورد تکریم اهالی فاضل این پژوهشگاه خواهد بود.
باز هم لازم است خدای را سپاس گوییم بر آنکه این ثلمه عظیم، خللی در فرایند پیشرفت علمی پژوهشگاه وارد نکرد و شما فرهیختگان با جدیت و تعهد، گام‌های بلندی را برای تعالی نام پژوهشگاه برداشتید که ان‌شاءالله این گام در سال آینده با سرعت و دقت بیشتری پی گرفته خواهد شد.
اینجانب که پس از درگذشت استاد فرزانه دکتر آئینه‌وند، مسئولیت پژوهشگاه برعهده‌ام نهاده شد،‌ با اتکال به فضل الهی و یقین به همراهی و دلسوزی‌های شما بود که به انجام تعهدات سنگین این مسئولیت پشتگرم شدم و امیدوارم مجموعه فعالیت‌های صورت‌گرفته در دوران سرپرستی اینجانب مورد رضای حق تعالی و شما همکاران ارجمند باشد. بنا به وظیفه اخلاقی و سازمانی، بر خود لازم می‌دانم به پیوست، گزارشی از اقدامات صورت‌گرفته در سال 1394 در مسیر تحقق اهداف و ماموریت‌های ذاتی پژوهشگاه و همچنین پیشبرد برنامه توسعه راهبردی خدمت‌ شما سروران گرامی  تقدیم بدارم.

تکیه بر خدا و توفیق از اوست


***


گزارش اجمالی از عملکرد و رویکردهای کلان پژوهشگاه در سال 1394

1.    از آغاز سال 1394 و به منظور تحقق اولین برنامه توسعه راهبردی پژوهشگاه که از زمان قائم مقامی بنده در دوره ریاست استاد فقید دکتر آئینه‌وند (ره)، تدوین شده و به تصویب هیات محترم امنا رسیده بود؛ با استقرار نهادهای چابک و منعطف پیش‌بینی‌شده در سند برنامه و با رویکرد دانایی محوری و تفکر استراتژیک؛ روند اجرایی برنامه آغاز شد که و تا پایان سال جاری، بنا به گزارش های اولیه مدیریت نظارت و ارزیابی عملکرد  اهم اهداف برنامه مربوط به سال 1394 با همراهی همکاران گرامی محقق شده است.
2.    تلاش وافری برای تحقق فضای اعتماد فراگیر و حرکت بر مبنای خرد جمعی صورت گرفت که امید است این روند همچنان با همکاری شما عزیزان تداوم یابد.
3.    تقویت روابط با همه نهادهای دست اندرکار در امر تحول، از دفتر مقام معظم رهبری تا وزارت علوم، دانشگاه ها و مؤسسات ذی ربط و بویژه همکاری بسیار گسترده و عمیق با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
4.    اقدامات اولیه برای ایفای نقش فراملّی و ایفای نقش عملی پژوهشگاه در مجموعه نظام آموزش عالی و نظام برنامه ریزی کشور به صورت نهادینه و ماندگار، از جمله فعالیت و حضور گسترده پژوهشگاه در جلسات منظم «شورای هماهنگی رئیسان مؤسسات تحقیقاتی علوم انسانی کشور» در معاونت پژوهشی و فناوری وزارت علوم و همچنین جلسات شورای تحول و ارتقای علوم انسانی کشور در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
5.    بر مبنای برنامه توسعه راهبردی پژوهشگاه، برای نخستین بار در این موسسه در چهارچوب نظام ملّی نوآوری و پروژه‌های کاربردی هدایت شده، تعاملات ثمربخش در مسیر اجرای طرح‌های کارفرمایی با دستگاه‌های ذی‌نفع و کاربر حاصل شده است.
6.    اهتمام ویژه برای ارتقا نقش پژوهشگاه در سطح ملی بویژه ایفای نقشی معین در برنامه ششم توسعه کشور با داشتن برنامه توسعه متقن و طراحی طرح  اعتلا و سامان دهی علوم انسانی معطوف به نقش آفرینی آن در پیشرفت کشور با مشارکت جمع کثیری از اصحاب علوم انسانی کشور و صاحب نظران و متخصصان داخل پژوهشگاه و سازمان دادن تشکّلی کاملاً فراگیر با نگاهی ملّی در این زمینه را یاد کرد. طرح جامع اعتلا، برجوشیده از قلب برنامه توسعه و یکی از مصادیق بارز فعالیت برپایه نظام ملی نوآوری است و اقدامی بزرگ برای ارتقا جایگاه ماندگار و آسیب ناپذیر پژوهشگاه و تبدیل آن به واقعیتی درخور شأن در سطح ملّی محسوب می شود.
7.    منزلت، مرجعیت و جایگاه ملی پژوهشگاه با طراحی و طرحهایی چون طرح جامع اعتلا و ساماندهی علوم انسانی معطوف به نقش آفرینی آن در پیشرفت کشور، ارتقا یافته همچنین گام‌های روشنی برای ورود پژوهشگاه به عرصه بین المللی برداشته شده است که همکاری با موسسات تحقیقاتی و دانشگاه‌های آلمان، ترکیه، لبنان و فرانسه نمونه‌های آن است.
8.     راه اندازی و تقویت شبکه نخبگانی علوم انسانی که از طریق باز طراحی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی پیگیری شده و با تجمیع توانایی‌های آن در قالب طرح "کلان ملی و جامع اعتلای علوم انسانی معطوف به پیشرفت"، امید می‌رود فعالیت این شورا به محصول اثر گذاری ملّی منتج گردد.
در همین زمینه مراحل اولیه طرح تدوین برنامهٔ عمل برای شکل دهی شبکه سیاستی کنشگران علوم انسانی در ایران با همکاری تعدادی از نهادهای مهم علمی کشور طراحی شده است و در سال آینده از مرحله نخست آن بهره برداری خواهد شد
9.    طراحی شوراها و برگزاری جلسات باهدف  تعامل بیشتر با بدنه و افزایش فرصتهای کشف و بروز استعدادهای جوان و شکوفایی نظام مدیریت، از جمله برگزاری نخستین جلسات شورای راهبردی نظارت و ارزیابی عملکرد و دو کمیسیون مربوطه؛ انتصاب مدیران جوان و فعال برای مناصب گوناگون مدیریتی   
10.    هیأت امنا: با برگزاری 2 جلسه هیات امناء در سال 1394 به منظور پیشبرد اهداف پژوهشگاه در برنامه توسعه راهبردی و بهبود و اصلاح ساختارها و وضعیت موجود و معیشت خانواده بزرگ پژوهشگاه به انجام رسید.
11.    افزایش مخاطبان کارگاه ها و پرتال و سایت و ارتقاء 251 پله ای وب سایت پژوهشگاه در بین وب سایت های مراکز پژوهشی ایرانی؛ در آخرین رتبه بندی وب‌ سایت های موسسات و مراکز پژوهشی(وبومتریک) ژانویه 2016، پژوهشگاه برای سومین سال پیاپی رتبه نخست برترین وب سایت مراکز و موسسات پژوهشی ایران را به خود اختصاص داد و در آخرین رتبه‌ بندی انجام شده توسط گروه پژوهشی سنجه‌های مجازی CSIC ، وب سایت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی که سال گذشته در رده 465 دنیا قرار داشت، با 251 پله صعود به جایگاه 214 صعود نموده که در بین وب سایت های مراکز پژوهشی ایرانی در رتبه نخست و در میان مراکز و موسسات پژوهشی کشورهای خاورمیانه نیز در رتبه سوم ایستاده است.
12.    فعالیت های هیأت جذب: فراهم آمدن مقدمات حضور 12 عضو هیات علمی در سال جاری
13.    سرانه تولید علم در پژوهشگاه از 0/6  در اواخر سال 92 به 6/1 طی سال 1394 افزایش یافته است.
14.    چند طرح ملی کلان و اثر گذار و شاخص طراحی و ساماندهی شده است که اهم آن عبارتند از:
1.    اطلس جامع فرهنگی کشور: که کلیه اطلاعات فرهنگی و شاخص های اجتماعی کشور را به تفکیک استانی به صورت آنلاین در اختیار پژوهشگران قرار می دهد؛
2.    اطلس داده‌های زبانی: نمایه آنلاین کلیه مباحث زبان‌شناختی و تنوع زبانی در کشور که در پژوهش‌های زبانی، فرهنگی، و در سیاست گذاری اجتماعی می تواند مورد استفاده قرار گیرد؛
3.    فرهنگ تاریخی زبان فارسی: یکی از جامع ترین فرهنگ های زبان فارسی که به صورت آنلاین و مکتوب، ریشه های تاریخی واژگان و اصطلاحات فارسی را در اختیار پژوهشگران قرار می دهد؛
4.    تصحیح و تدوین مجموعه 19 جلدی «سفینه تبریز»: مشتمل بر حدود 200 رساله علمی مربوط به قرن هشتم هجری که جامع کلیه مباحث و پژوهش های علمی در حوزه هایی از قبیل ریاضیات، هیات، موسیقی، طب و فلسفه، ادبیات، عرفان و تاریخ و جغرافیاست و مطالعه آن می تواند تصویر فراگیری از سیر تحول دانش در عرصه تمدن ایرانی-اسلامی در دوره های پیشین به دست دهد.
5.    بارگذاری فرهنگ 8جلدی خاورشناسان در سایت پژوهشگاه علوم انسانی

15.    مسائل، خلاءها، مشکلات گوناگون پژوهشی پژوهشگاه با کارشناسی لازم شناسایی شده و برای مرتفع ساختن و ساماندهی آنها اقدام گردیده است. به عنوان مثال باز طراحی و تقویت مرکز اسناد آسیا، مرکز امام علی(ع)، تاسیس پژوهشکده علوم مطالعات قرآنی و تاسیس پژوهشکده فناوری در علوم انسانی را می‌توان نام برد. در همین حوزه نیز خارج ساختن چند طرح بزرگ و مهم راکد مانده از جمله طرح فرهنگ تاریخی زبان فارسی و سفینه تبریز و به ثمر رساندن آنها بسیار در خور توجه به نظر می‌رسد.
16.    برگزاری و شرکت فعال در همایش های ملّی و بین المللی که بر اساس برخی برآوردها بطور متوسط هر 15 روز یکبار پژوهشگاه در یک همایش ملی یا بین المللی شرکت فعال داشته است.
17.    تدوین بیش از 20 آئین نامه و شیوه نامه با رویکرد ساماندهی و رفع برخی کاستی ها و ارتقاء وضع موجود و تسهیل گردش امور، از جمله مهمترین آئین نامه ها می توان به آئین نامه کاربردی سازی علوم انسانی اشاره کرد.
18.    به روز شدن وضعیت مجله های پژوهشگاه و خروج آنها از وضعیت زرد و قرمز، و در عین حال مقدمات تاسیس 2 مجله جدید  
19.    نهایی سازی اقدامات برای استقرار سامانه جامع و هوشمند پژوهشی که در به حول و قوه الهی در ابتدای سال 1395 رونمایی خواهد شد.
20.    هیأت ممیزه : بعد از برگزاری 8 جلسه هیات ممیزه پژوهشگاه ، تعداد 7 عضو هیات علمی پژوهشگاه از مرتبه استادیاری به دانشیاری و یک تن از اعضای هیات علمی پژوهشگاه از مرتبه مربی به استادیاری ارتقاء یافتند.
21.    توجه به کیفیت و قانونگرایی در تحصیلات تکمیلی در پژوهشگاه مجدّاًنه پیگیری شده و اکنون دانشجویان به صورتی ضابطه‌مند و براساس معیار و قانون و با سمت گیری به سوی ارتقای کیفیت از طریق افزایش دانشجویان دکتری به عنوان مکمل برنامه پژوهش در پژوهش‌ها و کم تر کردن ظرفیت دانشجوی کارشناسی ارشد در نظر گرفته می‌شوند.
22.    فعال سازی مدیریت آموزشهای آزاد، که از جمله ثمرات آن افزایش بیش از دو برابر برگزاری کارگاه ها بود.
23.    راه اندازی و آغاز فعالیت های رسمی دفتر کرسی های نظریه پردازی، دفتر امور هیأت علمی، دفتر قطب های علمی، دفتر نظارت و ارزیابی
24.    به روز رسانی مطالبات حوزه نشر و همچنین شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی
25.    تقویت همکاری با انجمن های علمی و دیگر سازمانهای مردم نهاد علمی، در همین راستا می توان به مجموعه سفرهای استانی اعضای هیات علمی به اقصی نقاط کشور و ازجمله استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد  
26.    شناسایی و اعاده اموال و املاک پژوهشگاه که از بدو انقلاب اسلامی در تصرف اشخاص حقیقی، حقوقی، بخش خصوصی و دولتی بوده است، در زمان تصدی استاد فقید دکترآئینه وند به عنوان یکی از سیاست های اصولی، زیربنایی و راهبردی پژوهشگاه انتخاب شده و اکنون به حول و قوه الهی در مواردی به صدور اسناد قطعی منگوله‌دار در مالکیت پژوهشگاه در آمده است و در برخی موارد دیگر نیز پیگیری‌های اداری و حقوقی همچنان ادامه دارد و پیشرفت‌های قابل ملاحظه ای حاصل شده است که ان‌شاالله بزودی شاهد در اختیار گرفتن حدود 3 هزار متر زمین دیگر از سوی پژوهشگاه خواهیم بود.
معرفی اجمالی املاک اعاده شده
1-13- ملک موسوم به "ورد آورد"
ملک مذکور به مساحت حدود 20.000 مترمربع درمنطقه وردآورد کرج واقع شده است که در تصرف شهرداری منطقه 21 تهران قرار دارد. در این زمینه نیز پژوهشگاه اقدام به طرح دعوی حقوقی در دادگاه اصل 49 نموده است که با تشخیص حقانیت این پژوهشگاه در مرحله بدوی و تجدید نظر و صدور اجراییه، در تاریخ 94/6/15 اسناد مالکیت به نام پژوهشگاه صادر گردیده است و پیگیری جهت رفع تصرف شهرداری از ملک مذکور ادامه دارد.
2-13-    اراضی تنکابن
با عنایت به وجود مشکلات ثبتی فراوان اراضی تنکابن با پیگیری دفتر حقوقی و همراهی کارشناس رسمی دادگستری منتخب هیات امنا پژوهشگاه و مراجعات مکرر به ادارات ثبت، شهرداری و دارایی، اسناد تک برگی مالکیت اراضی مذکور در کوتاه‌ترین زمان ممکن بنام پژوهشگاه صادر شد.

3-13-    باغ لارک
ملک مذکور به مساحت حدود 34000 مترمربع در منطقه اقدسیه تهران واقع و در تصرف غیرقانونی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی قرار دارد و در جهت اعاده آن پیگیری‌های مستمر صورت گرفته که در نهایت کمیسیون مستندسازی ریاست جمهوری پس از اجرای تشریفات قانونی مطابق رای مورخ 94/5/5، حکم بر رفع تصرف پژوهشگاه دانشهای بنیادی صادر و ابلاغ کرده است.
4-13- علاوه بر اخذ اسناد مربوط به املاک مورد اشاره، برای برخی از املاکی که سایر سازمان‌ها از جمله
شهرداری، در طول سالیان گذشته تصرف نموده‌اند، اقداماتی در جهت وصول مطالبات ناشی از آن صورت
گرفته است که از جمله می‌توان به اراضی چهارصد دستگاه واقع در خیابان پیروزی اشاره کرد که ارزیابی ریالی مطالبات پژوهشگاه از شهرداری در دست اجراست. همچنین در ازای تصرف ملک پژوهشگاه واقع در خیابان شریعتی که در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد، مذاکرات متعددی صورت گرفته و آخرین اقدام انجام گرفته تعهد آموزش و پرورش به عنوان مابه‌ازای آن است مبنی بر واگذاری ملکی در غرب تهران که در صورت اجرای تعهد بیش از یک و نیم هکتار از زمین‌های آموزش و پرورش همراه با تعدادی از ساختمان‌های آن در اختیار پژوهشگاه قرار خواهد گرفت.
در ضمن شناسایی و اعاده باقیمانده املاک و مستغلات پژوهشگاه نیز در دست پی‌گیری است که پس از به ثمر رسیدن نتیجه آن به اطلاع خواهد رسید.
27.    نسبت اعضای هیات علمی به کارکنان در سال 1392 یک به سه بوده، اکنون با جذب نزدیک 25 عضو هیات علمی که حضور 12 نفر از آنها تحقق یافته است و باقی نیز مراحل نهایی برای حضورشان در پژوهشگاه را طی می کنند، و همچنین اقدامات اولیه جهت تبدیل حدود 65 تن از کارکنان فوق لیسانس به دستیار پژوهشی از طریق آموزش‌های لازم به سمتی منطقی پیش رفته و به نسبت یک به یک و نیم (که مورد تاکید هیات محترم امنای پژوهشگاه است) در حال تبدیل شدن است.
28.    تبدیل وضعیت استخدامی 18 تن از همکاران قراردادی به پیمانی، و تبدیل تعدادی از کارکنان شرکتی به قراردادی
29.    فرایندهای مختلف در مدیریت، هدایت و اجرای پروژه‌ها به صورتی نظام‌مند و شاخص‌مند در آمده است.
30.    رویکرد مدیریت هزینه و مصرف که چندین دهه در اینجا غالب بوده است با رویکرد فناوری در علوم انسانی به مدیریتی کاربردگرا، تولید محور و مولّد و خلاق سوق پیدا کرده است.
یقیناً راهنمایی‌های شما عزیزان مسیر آینده پژوهشگاه را روشن‌تر، ظرفیتهای انسانی، دانشی و فرهنگی این مجموعه را توانمندتر می‌سازد و همگرایی، هم افزایی، برنامه مداری و راهبرد دانایی محوری را پایدارتر خواهد کرد.

حسینعلی قبادی
سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :