رونمایی از آئین نامه کاربردی سازی طرح های علوم انسانی و اجتماعی
پژوهشکده «فناوری سازی در علوم انسانی و اجتماعی» در سال 1393 و با عنوان اولیه «کاربردیسازی علوم انسانی و اجتماعی» تأسیس شد.
در طرح توجیهی تأسیس پژوهشکده به موارد زیر استناد شده است:
* نامگذاری سال 1393 با عنوان «اقتصاد و فرهنگ» از سوی مقام معظم رهبری؛
* تفاهمنامه منعقده فیمابین «معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری» و «پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» درباره تأسیس پژوهشکده «علوم انسانی و اجتماعی کاربردی»؛
* تأکیدات قوانین بالادستی از جمله:
بند «ه» از ماده 15 قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر «گسترش کرسیهای نظریهپردازی، نقد و آزاداندیشی، انجام مطالعات میان رشتهای، توسعه قطبهای علمی و تولید علم بومی با تأکید بر علوم انسانی»؛
راهبرد کلان شماره7 از سند نقشه جامع علمی کشور مبنی بر «جهتدهی آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری بهسمت حل مشکلات و رفع نیازهای واقعی و اقتضائات کشور»؛
بند6 از اقدامات ملی راهبرد کلان شماره7 و بندهای4 و6 از راهبرد کلان شماره10 و بند1 از اقدامات ملی راهبرد کلان شماره10 از سند نقشه جامع علمی کشور مبنی بر گسترش گرایشهای میان رشتهای، رفع نیازهای علمی و اجتماعی، و کاربردی کردن علوم انسانی.
مأموریت پژوهشکده به طور مشخص عبارت است از:
اجرا و تشویق «طرحهای پژوهشی مسئلهمحور،کاربردی و فرارشتهای در زمینه علوم انسانی، اجتماعی و فرهنگی» به منظور اثر بخشی در سیاستهای اجرایی کشور.
پژوهشکده «فناوریسازی در علوم انسانی» از 3 گروه پژوهشی تشکیل میشود:
* گروه مطالعات نوآوری (در زمینه موضوعات نظام ملی نوآوری، کاربردی سازی، رسانهای کردن، و شبکههای پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی)
* گروه مطالعات پایش و ارزیابی (در زمینه موضوعات روشهای پایش و ارزیابی، پیشبرد علم و دانش، شاخصهای تأثیرگذاری، بررسی آثار اقتصادی، آثار اجتماعی و آثار تقنینی)
* گروه مطالعات پسارشتهای (در زمینه چیستی و چگونگی مطالعات فرارشتهای، میانرشتهای، چندرشتهای، تطبیقی، و بومیسازی).
درباره ساختار تشکیلاتی پژوهشکده و اهداف و ظایف آن چند نکته قابل ذکر است:
* فعالیتهای پژوهشکده با فعالیتهای پژوهشی پژوهشگاه موازی نیست؛ به این معنا که در خود پژوهشکده هیچ طرح پژوهشی کاربردی در زمینه علوم انسانی و اجتماعی اجرا نمیشود و طرحهای کاربردی- چه بهعنوان طرح موظف اعضای هیئت علمی چه بهعنوان طرحهای کارفرمایی- برای اجرا به پژوهشکدههای ذیربط در پژوهشگاه یا افراد متخصص شبکه پژوهشی پژوهشگاه ارجاع میشود.
* تأسیس این پژوهشکده با تقابل طرحهای کاربردی و پژوهشهای نظری در پژوهشگاه ملازم نیست؛ یعنی مقرر نشده است که از این پس طرحهای کاربردی در زمینه علوم انسانی و اجتماعی در پژوهشکده فناوریسازی در علوم انسانی انجام شود و پژوهشهای نظری در دیگر پژوهشکدهها.
* طرحهای تحقیقاتی پژوهشکده در حوزههای زیر اجرا میشود: ابعاد و ویژگیهای کاربردی سازی علوم انسانی و اجتماعی، نظام ملی نوآوری در این علوم، روش و فرآیند کاربردی سازی آنها، ارزیابی تأثیرات ناشی از اجرای طرحهای پژوهشی در این علوم، ابعاد فرارشتهای مطالعات کاربردی و روشهای مطالعه فراتخصصی و چندرشتهای. از این رو نوع مطالعات پژوهشکده از ماهیت روشی و متدولوژیک برخوردار است.
* نظام ملی نوآوری به مثابه یک فرآیند پیچیده چند جانبه تعریف میشود که نهادها و افراد مختلف با وظایف و تخصصهای متنوعی در آن ایفای نقش میکنند تا یک مسئله یا یک ایده به راهکار یا یک محصول فرهنگی بیانجامد. پژوهشکده فناوریسازی در علوم انسانی مسئولیت شناسایی افراد واجزای این فرآیند و برقراری ارتباط منطقی میان آنها را به منظور نیل به هدف کاربردیسازی علوم انسانی و اجتماعی به عهده دارد.
برخی از فعالیتهای انجامیافته در پژوهشکده به شرح زیر است:
* تنظیم برنامههای عملیاتی پژوهشکده «فناوری سازی در علوم انسانی و اجتماعی» مطابق با «سیاستهای برنامه توسعه راهبردی پژوهشگاه»؛
* تنظیم آئیننامه «کاربردیسازی علوم انسانی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» که بر ارتقای کیفیت پژوهش های کاربردی علوم انسانی و توسعه پژوهشهای نیاز محور و تقاضا محور تأکید میکند؛
* ارائه پیشنهاد ساختار پژوهشکده فناوری سازی در علوم انسانی و اجتماعی با سه گروه پژوهشی: مطالعات نوآوری؛ مطالعات پایش و ارزیابی؛ و مطالعات پسا رشتهای؛
* پیش بینی دو شورا برا ی پژوهشکده: 1-شورای پژوهشکده؛ 2-شورای هماهنگی طرح های کاربردی. اعضای اصلی شورای پژوهشکده، هیأت علمی پژوهشکده هستند و در شرح وظایف آنها بررسی و تصویب طرح نامههای پژوهشی قید شده است که از سوی گروههای پژوهشی به شورا ارجاع شده است.در ترکیب شورای هماهنگی طرح های کاربردی نیز دو نماینده از اعضاء شورای پژوهشی به انتخاب شورای پژوهشی حضور دارند.
* شناسایی نهادها و مؤسساتی که میتوانند با پژوهشگاه درانجام طرح های کارفرمایی یا مشارکتی تعامل داشته باشند؛ مانند: مرکز علمی کاربردی شهروندی (شهرداری تهران)؛ سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور؛ شرکت آب و فاضلاب استان تهران؛ شرکت بیمه کوثر؛ ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و غیره.
* مذاکره با تعدادی از نهادها و سازمانهای سفارش دهنده طرح های کارفرمایی با نمایندگی آقای نورجمالی.
* برگزاری 2 سلسله نشست که هر کدام شامل 3 سخنرانی بوده است: 1-نشستهای «چگونگی کاربردی سازی علوم انسانی» با سخنرانی آقایان دکتر نعمت الله فاضلی؛ دکتر آرش موسوی؛ و دکتر علیرضا منصوری؛ 2- نشستهای «علل و موانع کاربردی سازی در علوم انسانی» با سخنرانی آقایان: دکتر ابویی اردکانی؛ دکتر سیدمحمدباقر نجفی؛ و دکتر مالک شجاعی جشوقانی.
* تهیه نمودار آیین نامه کاربردی سازی طرحهای کاربردی جهت رونمایی در پژوهشگاه:
نظر شما :