رونمایی از آئین نامه کاربردی سازی طرح های علوم انسانی و اجتماعی

۰۵ بهمن ۱۳۹۴ | ۲۰:۳۹ کد : ۱۲۷۹۸ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۰۴۲
رونمایی از آئین نامه کاربردی سازی طرح های علوم انسانی و اجتماعی

پژوهشکده «فناوری‏ سازی در علوم انسانی و اجتماعی» در سال 1393 و با عنوان اولیه «کاربردی‏سازی علوم انسانی و اجتماعی» تأسیس شد.
در طرح توجیهی تأسیس پژوهشکده به موارد زیر استناد شده است:
*   نام‌گذاری سال 1393 با عنوان «اقتصاد و فرهنگ» از سوی مقام معظم رهبری؛
*   تفاهم‏نامه منعقده فیمابین «معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری» و «پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» درباره تأسیس پژوهشکده «علوم انسانی و اجتماعی کاربردی»؛
*    تأکیدات قوانین بالادستی از جمله:
    بند «ه» از ماده 15 قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر «گسترش کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و آزاداندیشی، انجام مطالعات میان رشته‌ای، توسعه قطب‌های علمی و تولید علم بومی با تأکید بر علوم انسانی»؛
    راهبرد کلان شماره7 از سند نقشه جامع علمی کشور مبنی بر «جهت‏دهی آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری به‏سمت حل مشکلات و رفع نیازهای واقعی و اقتضائات کشور»؛  
    بند6 از اقدامات ملی راهبرد کلان شماره7 و بندهای4 و6 از راهبرد کلان شماره10 و بند1 از اقدامات ملی راهبرد کلان شماره10 از سند نقشه جامع علمی کشور مبنی بر گسترش گرایش‌های میان رشته‌ای، رفع نیازهای علمی و اجتماعی، و کاربردی کردن علوم انسانی.
مأموریت پژوهشکده به طور مشخص عبارت است از:
اجرا و تشویق «طرح‌های پژوهشی مسئله‌محور،کاربردی و فرارشته‌ای در زمینه علوم انسانی، اجتماعی و فرهنگی»  به منظور اثر بخشی در سیاست‌های اجرایی کشور.
پژوهشکده «فناوری‏سازی در علوم انسانی» از 3 گروه پژوهشی تشکیل می‌شود:
*    گروه مطالعات نوآوری (در زمینه‌ موضوعات نظام ملی نوآوری، کاربردی سازی، رسانه‌ای کردن، و شبکه‌های پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی)
*    گروه مطالعات پایش و ارزیابی (در زمینه‌ موضوعات روش‌های پایش و ارزیابی، پیشبرد علم و دانش، شاخص‌های تأثیرگذاری، بررسی آثار اقتصادی، آثار اجتماعی و آثار تقنینی)
*    گروه مطالعات پسارشته‌ای (در زمینه‌ چیستی و چگونگی مطالعات فرارشته‌ای، میان‏رشته‌ای، چندرشته‌ای، تطبیقی، و بومی‏سازی).
درباره ساختار تشکیلاتی پژوهشکده و اهداف و ظایف آن چند نکته قابل ذکر است:
*    فعالیت‏های پژوهشکده با فعالیت‏های پژوهشی پژوهشگاه موازی نیست؛ به این معنا که در خود پژوهشکده هیچ طرح پژوهشی کاربردی در زمینه علوم انسانی و اجتماعی اجرا نمی‏شود و طرح‏های کاربردی- چه به‏عنوان طرح موظف اعضای هیئت علمی چه به‏عنوان طرح‏های کارفرمایی- برای اجرا به پژوهشکده‏های ذیربط در پژوهشگاه یا افراد متخصص شبکه پژوهشی پژوهشگاه ارجاع می‏شود.
*    تأسیس این پژوهشکده با تقابل طرح‏های کاربردی و پژوهش‏های نظری در پژوهشگاه ملازم نیست؛ یعنی مقرر نشده است که از این پس طرح‏های کاربردی در زمینه علوم انسانی و اجتماعی در پژوهشکده فناوری‏سازی در علوم انسانی انجام ‏شود و پژوهش‏های نظری در دیگر پژوهشکده‏ها.
*    طرح‏های تحقیقاتی پژوهشکده در حوزه‏های زیر اجرا می‏شود: ابعاد و ویژگی‏های کاربردی سازی علوم انسانی و اجتماعی، نظام ملی نوآوری در این علوم، روش و فرآیند کاربردی سازی آن‏ها، ارزیابی تأثیرات ناشی از اجرای طرح‏های پژوهشی در این علوم، ابعاد فرارشته‏ای مطالعات کاربردی و روش‏های مطالعه فراتخصصی و چندرشته‏ای. از این رو نوع مطالعات پژوهشکده از ماهیت روشی و متدولوژیک برخوردار است.
*    نظام ملی نوآوری به مثابه یک فرآیند پیچیده چند جانبه تعریف می‏شود که نهادها و  افراد مختلف با وظایف و تخصص‏های متنوعی در آن ایفای نقش می‏کنند تا یک مسئله یا یک ایده به راهکار یا یک محصول فرهنگی بیانجامد. پژوهشکده فناوری‏سازی در علوم انسانی مسئولیت شناسایی افراد واجزای این فرآیند و برقراری ارتباط منطقی میان آن‏ها را به منظور نیل به هدف کاربردی‏سازی علوم انسانی و اجتماعی به عهده دارد.
برخی از فعالیت‏های انجام‏یافته در پژوهشکده به شرح زیر است:
*    تنظیم برنامه‏های عملیاتی پژوهشکده «فناوری سازی در علوم انسانی و اجتماعی» مطابق با «سیاست‏های برنامه توسعه راهبردی پژوهشگاه»؛
*    تنظیم آئین‏نامه «کاربردی‏سازی علوم انسانی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» که بر ارتقای کیفیت پژوهش های کاربردی علوم انسانی و توسعه پژوهش‏های نیاز محور و تقاضا محور تأکید می‏کند؛
*    ارائه پیشنهاد ساختار پژوهشکده فناوری سازی در علوم انسانی و اجتماعی با سه گروه پژوهشی: مطالعات نوآوری؛  مطالعات پایش و ارزیابی؛ و مطالعات پسا رشته‏ای؛
*   پیش بینی دو شورا برا ی پژوهشکده: 1-شورای پژوهشکده؛ 2-شورای هماهنگی طرح های کاربردی. اعضای اصلی شورای پژوهشکده، هیأت علمی پژوهشکده هستند و در شرح وظایف آنها بررسی و تصویب طرح نامه‏های پژوهشی قید شده است که از سوی گروه‏های پژوهشی به شورا ارجاع شده است.در ترکیب شورای هماهنگی طرح های کاربردی نیز دو نماینده از اعضاء شورای پژوهشی به انتخاب شورای پژوهشی حضور دارند.
*    شناسایی نهادها و مؤسساتی که می‏توانند با پژوهشگاه درانجام طرح های کارفرمایی یا مشارکتی تعامل داشته باشند؛ مانند: مرکز علمی کاربردی شهروندی (شهرداری تهران)؛ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‏ای کشور؛ شرکت آب و فاضلاب استان تهران؛ شرکت بیمه کوثر؛ ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و غیره.
*    مذاکره با تعدادی از نهادها و سازمان‏های سفارش دهنده طرح های کارفرمایی با نمایندگی آقای نورجمالی.
*    برگزاری 2 سلسله نشست که هر کدام شامل 3 سخنرانی بوده است: 1-نشست‏های «چگونگی کاربردی سازی علوم انسانی» با سخنرانی  آقایان دکتر نعمت الله فاضلی؛ دکتر آرش موسوی؛ و دکتر علیرضا منصوری؛ 2- نشست‏های «علل و موانع کاربردی سازی در علوم انسانی» با سخنرانی آقایان: دکتر ابویی اردکانی؛ دکتر سیدمحمدباقر نجفی؛ و دکتر مالک شجاعی جشوقانی.
*    تهیه نمودار آیین نامه‏ کاربردی‏ سازی طرح‏های کاربردی جهت رونمایی در پژوهشگاه:

 
http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/26/35464.JPG


http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/26/35463.JPG

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/26/35462.JPG

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :