گفتگوی ایبنا با دکتر پارساپور به مناسبت پنجاهمین سال تأسیس پژوهشگاه

۲۰ دی ۱۳۹۴ | ۱۲:۱۸ کد : ۱۲۶۰۶ اخبار اساتید پژوهشگاه
تعداد بازدید:۱۸۹۶
رییس پژوهشکده زبان و ادبیات فارسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مطرح کرد
فراز و فرودهای پنجاه ساله پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
از احیا و ترویج میراث‌های کهن ایرانی تا تولید و عرضه اندیشه
 
زهرا پارساپور، رییس پژوهشکده زبان و ادبیات فارسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس این پژوهشگاه گفت: احیا و ترویج میراث‌های کهن ایرانی، تولید و عرضه اندیشه و آثار ارزشمند علمی و فرهنگی، تربیت محققان بزرگ در رشته‌های مختلف علوم انسانی و تربیت دانشجویان پژوهنده خدمات پژوهشگاه به علوم انسانی است.
فراز و فرودهای پنجاه ساله پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی/ از احیا و ترویج میراث‌های کهن ایرانی تا تولید و عرضه اندیشه
 
زهرا پارساپور به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس این پژوهشگاه و تاثیرگذاری این نهاد به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: خدمات پژوهشگاه را به حوزه علوم انسانی می‌توان در زمینه احیا و ترویج میراث‌های کهن ایرانی، تولید و عرضه اندیشه و آثار ارزشمند علمی و فرهنگی، تربیت محققان بزرگ در رشته‌های مختلف علوم انسانی و تربیت دانشجویان پژوهنده برشمرد.

رییس پژوهشکده زبان و ادبیات فارسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: به نظر می‌رسد برجستگی فعالیت‌های پژوهشگاه در طول این مدت پنجاه سال در همه عرصه‌ها یکسان نبوده و متناسب با نیازهای جامعه، توان، امکانات و فراز و فرودهایی داشته است.

وی افزود: ارزشمندترین سرمایه پژوهشگاه که موجب شده است این بنای باشکوه در مقابل آسیب‌های بنیان کن اقتصادی، جریان‌های مخرب سیاسی و اجتماعی، مضایق و تنگناهایی که گه گاه برای اندیشمندان از داخل و خارج ایجاد می‌شود، دوام آورد، بی شک وجود نامداران و محققان ارزشمند و کم نظیری است که در طول این مدت ظهور کرده‌ و همچون ستون‌هایی محکم آن را حفظ کرده‌اند.

به گفته پارساپور، این در حالی است که موسسات و دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های علمی و فرهنگی در طول این مدت به دلایل گوناگون جایگاه و اعتبار خود را نه تنها نتوانسته‌اند حفظ کنند بلکه قادر به بسط و گسترش آن هم نبوده‌اند.

وی با اشاره به چشم‌اندازی که برای پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ترسیم شده یادآور شد: با توجه به سیاست‌های کلان کشور و جایگاه و اعتباری که جمهوری اسلامی و دولتمردان برای پژوهشگاه قایل می‌شوند، افق و آرمانی در برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و بلند مدت در داخل پژوهشگاه ترسیم شده است.

رییس پژوهشکده زبان و ادبیات فارسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه موفقیت آینده پژوهشگاه در گرو پیوند میان موضوعات پژوهشی و نیازهای مادی و معنوی جامعه است، گفت: نزدیک شدن به مرزهای دانش امروز در جهان، ایجاد پیوند با شبکه نخبگان در ایران و حتی جامعه جهانی، بالا بردن استانداردهای پژوهش و استفاده از فناوری‌های جدید عواملی است که موفقیت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی را رقم می‌زند.

وی تاکید کرد: رسیدن به جایگاه رفیعی که برای آینده پژوهشگاه متصور هستیم جز در پرتو عقلانیت، آزادی و معنویت و اخلاق ممکن نیست.

مراسم بزرگداشت پنجاهمین سالگرد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دوشنبه 21 دی ماه با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌شود.

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :