دومین نشست تطبیق تحقیقات علوم انسانی با نیازهای جامعه برگزار شد

۰۹ آذر ۱۳۹۴ | ۱۴:۲۵ کد : ۱۲۳۶۰ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۵۸۵
دومین نشست تطبیق تحقیقات علوم انسانی با نیازهای جامعه برگزار شد

به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دومین نشست تطبیق تحقیقات علوم انسانی با نیازهای جامعه برگزار شد. در ابتدای این نشست، معتمدی مدیر برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی به ارائه توضیحاتی در مورد این نشستها پرداخت و گفت: ایده برگزاری‌ این نشست‌ها، در معاونت فرهنگی اجتماعی بدین سبب شکل گرفت که اغلب نتایج تحقیقات علوم انسانی از آنجا که خیلی کاربردی نیست و بیشتر بحث‌ها نظری است در سطح جامعه و مردم مطرح نمی‌شود و در حد جلسه دفاع پایان نامه باقی مانده و ادامه نمی‌یابد. ضمن آنکه یکی از اشکالات پایان نامه‌ها این است که در اغلب مواقع مرتبط با مسائل جامعه نیست و درگیر یک سری از ذهنیاتی است که اگر اثبات یا رد شود خیلی هم برای جامعه تفاوتی نمی‌کند.

وی در ادامه تأکید کرد: ما تلاش داریم این فرصت و امکان را ایجاد کنیم تا نتایج تحقیقات و پژوهش­هایی که با مسائل جامعه بیشتر مرتبط است  و راه حل‌هایی برای جامعه امروز ما ارائه می‌دهد، امکان ارائه دوباره بدهیم تا نتایج آن در سطح وسیع‌تری از عموم و رسانه‌ها مطرح شود و افرادی که در معرض این نتایج نبودند، بهره­مند گردند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: فرآیند انتخاب پایان­نامه­ها بر اساس آیین‌­نامه‌ای است که در معاونت فرهنگی و اجتماعی تدوین شده و شورایی متشکل از اساتید پژوهشگاه از میان پایان­نامه‌های ارشد و دکتری در گروه های مختلف، پایان­نامه­ها و رساله­هایی که بیشتر با مسائل جامعه مرتبط هستند، ارزیابی کرده و از میان آنها تعدادی را برای ارائه در این نشستها انتخاب می­نمایند.

معتمدی در انتها اظهار داشت: اولین جلسه از این نشستها، اسفند سال گذشته در حوزه اقتصاد و با موضوع "مدیریت دانشگاه و کارآفرینی" برگزار شد که متعلق به یکی از دانشجویان ارشد پژوهشگاه بود. در این نشست نیز به واسطه اینکه در آستانه سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در 12 آذر 1358 هستیم، موضوع­های مرتبط با قانون اساسی مورد توجه قرارگرفت. در این پایان نامه، بحث ولایت فقیه در قانون اساسی به عنوان یکی از اصول قانون اساسی، مورد  بررسی قرار گرفته است.

 در ادامه آقای دکتر مردشتی، نویسنده پایان نامه به ارائه نتایج پایان­نامه خود پرداخت و گفت: لیبرالیسم یکی از دروغ های بزرگ دنیای غرب است و حتی در کشورهای غربی این مفهوم به واقعیت نمی پیوندد. چون استکبار جهانی خواسته های کارتل­های صهیونیسم را بر آرای مردم خود ترجیح می­دهد.کاپیتالیسم و سرمایه­داری، محور اصلی حکومت در جهان غرب است که این محور معمولاً با استفاده از واژه های لیبرالیسم، دموکراسی و کلماتی مشابه مطرح می شود و در واقع دنیای غرب از طریق استعمار کهنه و استعمار نو تلاش می­کند حکومت های ملی در سایر کشورها به ویژه کشورهای توسعه نیافته را در اختیار آرمان های سرمایه داری قرار دهد .

مردشتی ادامه داد: امروز ظهور گروه­های تکفیری و داعش یک خیانت و مکر جدید غرب است که به منظور تجزیه کشورهای اسلامی از سوی غرب ایجاد شده و تجزیه عربستان نیز یکی از نقشه­های استکبار است. در حالی که عربستان با کمک به گروه های تکفیری مسیر این تجزیه را هموار می­کند .

وی همچنین گفت: سرمایه­داری همواره با دین مقابله می­کند و حتی با دین سازی و دین نمایی تلاش می­کند تا دین اصلی و واقعی را به حاشیه براند و اگر چه سرمایه­داری به عنوان محور حکومت در غرب مطرح است، ولی محور حکومت دینی، توحید است که به دنبال آن نبوت و امامت مطرح می­شود و حکومت اسلامی با امامت استمرار پیدا می کند .

این پژوهشگر سیاسی اضافه کرد: در دوران حضور امام معصوم (ع)، افراد صالح برای حکومت انتخاب می­شوند و حضرت علی(ع) نیز افرادی را برای مدیریت در برخی مناطق حکومت اسلامی تعیین می­کرد.  همچنین در دوران غیبت امام عصر(ع) کسانی که با احادیث پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) آشنا هستند، به عنوان حاکم عام و فقیه عام مطرح هستند که تبلور آن در ولایت فقیه است.

وی در ادامه با اشاره به نظرات امام خمینی(ره) درباره ولایت فقیه و طرح این موضوع پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: از همان ابتدای انقلاب، امام خمینی(ره) بر تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی اصرار داشتند که این قانون در آبان سال 1358 جمع بندی و در آذر همان سال به تصویب قاطع مردم ایران رسید.

مردشتی افزود: زمانی که موضوع ولایت فقیه در مجلس خبرگان قانون اساسی مطرح شد، دولت موقت با بهانه­هایی قصد انحلال مجلس خبرگان قانون اساسی را داشت که با درایت و قاطعیت امام خمینی(ره) این توطئه خنثی شد .

وی با بیان مطالبی درباره جایگاه ولایت فقیه در قانون اساسی جمهوری اسلامی و تغییرات ایجاد شده در مجلس خبرگان قانون اساسی سال 68 گفت: ولایت فقیه در جامعه اسلامی علاوه بر تعیین سیاست­های کلی نظام، در نهادهای مختلف نیز حضور دارد.

مردشتی در حاشیه نشست معرفی نتایج پایان نامه­های دفاع شده در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به تبلیغات دنیای غرب برای حذف جایگاه حکومتی و اجتماعی دین اسلام به خبرنگار ایرنا گفت: دشمنان دین تلاش می­کنند با طرح شبهات، اندیشه دینی به ویژه جایگاه ولایت فقیه را در جهان منزوی کنند.

وی افزود: با توجه به بحث پلورالیسم، دنیای غرب سعی می­کند تا تمام راه­های غیر از دین را به حق دانسته و به دنبال آن، دین را منزوی و اندیشه­های مادی را جایگزین آن کند.

 این جانباز روشندل اضافه کرد: اهمیت حضور دین در عرصه های حکومتی، قانون گذاری، اداره کشور، استقلال، کسب آزادی های فردی و اعتلای جوامع عقب مانده از مهمترین موضوع هایی است که در این زمینه باید مطرح شود و پایان نامه­ای را که برای مقطع دکتری نوشته­ام به این موضوع­ها با محور قرار دادن موضوع ولایت فقیه اشاره شده است.

 وی پایان نامه خود را پاسخ به تبلیغاتی دانست که دشمنان اسلام برای حذف جایگاه حکومتی و اجتماعی اسلام انجام می دهند و اظهار داشت: در این پایان نامه اهمیت جایگاه ولایت فقیه و پاسخ به شبهات مطرح شده به ویژه با توجه به متن مذاکرات اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی مورد بررسی قرار گرفته است.

مردشتی افزود: از همان زمانی که اصل ولایت فقیه در قانون اساسی به تصویب رسید، مباحث بسیاری در زمینه علت و چرایی این موضوع به عنوان یک پدیده نوظهور در دنیای معاصر مطرح شده و برخی نیز تلاش کردند تا بر این اصل خدشه وارد کنند و فلسفه وجودی آن را زیر سوال ببرند.

این تحلیلگر سیاسی افزود: اینگونه برداشت و تفسیرهای مختلف، بازخوانی و مروری دوباره بر مذاکرات خبرگان قانون اساسی در هنگام تصویب اصل ولایت فقیه را ضروری می نماید تا با یک نگاه تاریخی به مبانی فکری و اعتقادی تصویب کنندگان، اصل ولایت فقیه و میزان تطبیق آن با مبانی فقهی سنجیده شود.

این جانباز بسیجی همچنین گفت: در این مقاله ضمن بیان نظرات برخی از علمای متقدم و متأخر درباره مسائل فقهی ولایت فقیه، به مبانی فقهی اصل ولایت فقیه در قانون اساسی پرداخته و مذاکرات خبرگان قانون اساسی را درباره نحوه انتخاب رهبر بررسی کرده­ام.

وی تأکید کرد: آرای موافقان و مخالفان اصل ولایت فقیه را که در مجلس خبرگان قانون اساسی مطرح شده، بررسی کرده و همچنین نظرات موافقان و مخالفانی که بیرون از مجلس نظراتی در این زمینه ارائه کرده بودند را از نظر فقهی و سیاسی مورد بررسی قرار داده­ام.

وی افزود: در فصل چهارم علاوه بر بیان آرای علماء و فقها در باب اصل ولایت فقیه که بعد از انقلاب اسلامی مطرح شده، موضوع هایی چون مشروعیت و مقبولیت، نظریه نصب و انتخاب و گستره اختیارات ولایت فقیه یعنی ولایت مطلقه و مقیده را مورد بررسی قرار داده­ام و سپس نظرات حضرت امام خمینی (ره) را به عنوان اولین فقیهی که حکومت دینی را تجربه کرد، مطرح کرده­ام.

این جانباز جنگ تحمیلی در ادامه به شبهات مطرح شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: تضاد ولایت فقیه با دموکراسی، مکتبی بودن نظام و مسأله دیکتاتوری از نکاتی است که در مقابله با ولایت فقیه مطرح می شود.

وی گفت: بررسی اختیارات ولایت فقیه در شورای بازنگری قانون اساسی به عنوان مبحث تکمیل کننده در این رساله ارائه شده و موضوع های حذف شرط مرجعیت و حذف شورای رهبری مورد بررسی قرار گرفته است.

این جانباز روشندل دیماه سال گذشته از پایان نامه خود با عنوان «بررسی مبانی فقهی اصل ولایت فقیه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با رویکرد به مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی» در مقطع دکتری و در رشته علوم سیاسی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دفاع کرد و حجت الاسلام داود مهدوی زادگان و عبدالله قنبرلو استادان راهنما و مشاور این پایان نامه بودند.

نشست معرفی نتایج به دست آمده از پایان نامه ها و رساله های دفاع شده در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با هدف کاربردی کردن نتایج تحقیقات در حوزه علوم انسانی و فرهنگ سازی و همچنین ایجاد انگیزه برای فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری از سوی معاونت فرهنگی اجتماعی این پژوهشگاه برگزار می­شود.


















فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :