گزارش کارگاه آموزشی آشنایی با شیوه های گردآوری داده در مطالعات زبان شناختی: معرفی چند ابزار

۰۴ آذر ۱۳۹۴ | ۱۷:۴۴ کد : ۱۲۳۴۶ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۸۰۳

کارگاه یک روزهٔ «آشنایی با شیوه­های گردآوری داده در مطالعات زبان­شناختی: معرفی چند ابزار» در روز چهارشنبه 94/8/20 با حضور 40 شرکت کننده در سالن حکمت برگزار شد. کارگاه در ساعت 8 صبح آغاز شد و در ساعت 17 پایان یافت. خانم دکتر رستم­بیک تفرشی در دو جلسه از ساعت 8-10 و 10:15 تا 12:15 به مباحثی چون اهمیت داده در مطالعات زبانی، تفاوت داده در پژوهش های کیفی و کمی، انواع داده­ های زبانی و روش ­های گردآوری داده در روان­شناسی زبان پرداختند. همچنین روش گردآوری داده در دو آزمون رشد زبان (TOLD3 ) و آزمون نارساخوانی (نما) را با اشاره به خرده ­آزمون­های این دو آزمون و ارائهٔ نمونه­ مورد بحث قرار دادند. پس از نماز و صرف ناهار در ساعت 13 جلسهٔ سوم کارگاه آغاز شد. سرکارخانم دکتر نعمت ­زاده از ساعت 13 تا 14:45 به شرح روش گردآوری داده و مفاهیم اصلی مرتبط با طرح ملی واژگان پایه که خود مجری آن نیز بودند، پرداختند. همچنین ملاحظات و مشکلات گردآوری داده در طرح­های کلان و ملی تشریح شد و جلسه پس از پرسش و پاسخ به پایان رسید. آقای دکتر دستجردی از ساعت 15 تا 16:45 به شرح مفاهیم اصلی در آزمون آگاهی واج ­شناختی که خود از طراحین آن بودند، پرداختند. اهمیت بررسی آگاهی واج ­شناختی در رشد خواندن و بررسی مشکلات خواندن مورد بحث قرار گرفت و روش­ های گردآوری داده با معرفی خرده­ آزمون­های این آزمون شرح داده شد و جلسه با پرسش و پاسخ خاتمه یافت. پاورپوینت­های تهیه شده توسط مدرسین کارگاه در همان روز در اختیار شرکت­ کنندگان قرار داده شد. کلیهٔ آزمون­های مورد بحث در محل کارگاه موجود بود و به شرکت­ کنندگان فرصت داده شد تا با آزمون­ها از نزدیک آشنا شوند.

کلیدواژه‌ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :