کارگاه آموزشی، کاربرد الگوهای انسان شناسی از منظر قرآن کریم برگزار شد
پژوهشکده مطالعات قرآنی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با همکاری انجمن مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی در روزهای 8 و 9 شهریور 1394 کارگاه آموزشی «کاربرد الگوهای انسان شناسی از منظر قرآن کریم» برگزار کرد. دکتر فروغ پارسا، رئیس پژوهشکده حکمت معاصرگفت: برای ارتقای کمّی و کیفی پژوهشهای قرآنی باید بهسوی گسترش روش شناسی در حوزه مطالعات قرآنی حرکت کرد و اجرای این کارگاه گامی در جهت این هدف راهبردی پژوهشکده و انجمن بوده است . رئیس هیئت مدیره انجمن با مرور بر تاریخچه فعالیتهای قرآنی، حرکت سید جمال الدین اسدآبادی در طرح گفتمان عصریسازی تفسیر قرآن را آغازگر تحول این حوزه دانست. وی تأکید کرد که رویکردهای تاریخی نگرانه، معنا شناسانه و انسان شناسانه در پژوهشهای قرآنی معاصر نتیجه اندیشههای سید و شاگردان وی بوده است. پارسا با اشاره به پیشینه رویکرد انسان شناسانه در مطالعات قرآنی تذکر داد آشنایی پژوهشگران قرآنی با علم انسانشناسی و روششناسی آن در زمان حاضر ضرورت دارد. در ادامه آقای دکتر پاکتچی بهعنوان دومین سخنران بحثهای مقدماتی، ارتباط حوزه انسانشناسی و مطالعات قرآنی را مطرح و گزارشی به نسبت تفصیلی از کارهای انجام شده توسط مسلمانان و مستشرقان ارائه دادند. بر اساس این گزارش، علاوه بر محققان غربی، محمود شکری آلوسی، فضلالرحمن، محمد ارکون و محمد حمید الله از جمله اندیشمندان مسلمانی هستند که دانش انسان شناسی و تاریخ را بهعنوان یکی از ضروریات تفسیر قرآن برشمرده و در این رابطه آثاری داشتهاند. پاکتچی با اشاره به تقسیم انسان شناسی به دو شاخه اصلی انسانشناسی زیستی و فرهنگی تأکید کرد. بیشتر محققان قرآنی بر انسانشناسی فرهنگی (cultural anthropology ) تمرکز کردهاند. ایشان انسانشناسی خویشاوندی، انسانشناسی شهرنشینی، انسانشناسی تعلیم و تربیت، انسانشناسی اقتصادی و انسانشناسی سیاسی را در زمره انواع دانش انسانشناسی فرهنگی برشمردند و آیات (فرقان:54 ، احزاب:4 ، توبه:97، فجر:9 ، فاطر:28 ،نمل:34 ،..) را با رویکرد انسانشناسی فرهنگی مورد بررسی قرار دادند و بر ضرورت طرح چنین رویکردی در مطالعات قرآنی تاکید کردند.
دکتر مهدی مطیع، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، سخنران بخش بعدی نشست بودند.. بحث کلی در باره انگارههای فرهنگی موجود در آیات قرآنی بود و ایشان انگاره مالکیت انسانی را در قالب آیات مرتبط با موضوع «برده داری» و «ازدواج» تبیین کردند. وی اتخاذ رویکرد مردم شناسانه در بستر فرهنگ را زمینه ساز فهم فضای نزول آیات قرآنی و در نهایت فهم گفتمان قرآن برشمردند.
در این خصوص به تاکید وافر قرآن کریم به پیوندهای نسبی بر مبنای آیات (هو الذی خلق من الماء بشرا فجعله نسبا و صهرا)(فرقان:54)و ( ما جعل ادعیاءکم ابناءکم) ( احزاب:4)و سبب شناسی چنین امری، در مقایسه با جهتگیریهای معاصر نسبت موضوع فرزند خواندگی اشاره شد. از منظر مطیع تغییر انگارههای فرهنگی منجر به تغییر مفاهیم و حتی مولفههای معنایی واژگان میشود. لذا میبایست به نحوه تغییرات فرهنگی در قرآن بسیار توجه کرد. به عنوان مثال، انحصار مالکیت به ذات الهی در مفاهیم قرآنی، همچنین تمرکز بر مفهوم پرسشگری از اموال دنیوی انسان در حیات اخروی، موجب شد، انگاره مالکیت در فرهنگ جاهلی تغییر بنیادینی یابد. وی فضاسازیهای قرآنی را موجب پررنگ شدن جنبه انگیزشی تعالیم قرآنی دانست. در این فضا، انگارهها دگرگون شده، واژه سازی انجام میگیرد و در نهایت فضای فرهنگی تغییر مییابد.
در بخش پایانی نشست، آقای شیرزاد در حوزه ارتباط انسانشناسی اقتصادی با مطالعات قرآنی، مطالبی بیان کرد. وی کاربرد واژگان (شراء، قرض، ربا، تجارت، ربوا، بیع) در آیات قرآنی را بر مبنای مطالعات ریشه شناختی، تاریخی و اقتصادی بهنحو مبسوط بیان و مویداتی مبنی بر اختصاص هر یک از این واژگان اقتصادی به دورانی خاص از اقتصاد عصر نزول قرآن کریم ارائه کرد.
نشست « کاربرد الگوهای انسان شناسی از منظر قرآن کریم»، توسط انجمن مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی در روز دوشنبه10 شهریور 1394 ادامه یافت. در آغاز سرکار خانم دکتر پارسا اجمالا مروری بر مباحث نشست روز قبل داشتند . سپس آقای دکتر مهروش، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر، بحثی پیرامون «ضرورت باز تعریف علوم قرآن و حدیث با انسان شناسی» ارائه کردند. براساس اظهارات: شاخههای مختلف علوم اجتماعی علیرغم اتخاذ روشهای متفاوت، رسالتی مشترک داشته و از دستاوردهای دیگر علوم بهره بردهاند. در این میان مطالعات تاریخی، کهنترین حوزهای است که همواره با انسانشناسی و مطالعه اقوام بدوی پیوند داشته است. از نگاه مهروش اتخاذ رویکرد مردم شناسناسانه در پژوهشهای علوم قرآن و حدیث موجب میشود موضوع های عصر نزول با همان فهم معاصران عصر نزول دریافت شوند. به همین دلیل، درک مسائل قرآنی مرتبط با حج، جهاد، ازدواج و ... مستلزم درک انسانشناسی فرهنگی و مطالعات مردم شناسانه است. یحیی میرحسینی، دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث در دانشگاه امام صادق (ع)، مطلبی با عنوان « تعالی راست و فرومایگی چپ در فرهنگ اسلامی با تکیه بر آیات قرآن و روایات معصومین » را با رویکردی انسان شناسانه بررسی کردند. ایشان پس از اشاره به جهانشمولی بحث دلالت واژه چپ بر معانی منفی و واژه راست بر معانی مثبت، این موضوع را در سطح ادبیات، گزارههای درون دینی و برون دینی مورد کاوش قرار دادند. آقای دکتر پاکتچی در بخش بعدی نشست موضوع بسیار با اهمیت و نوین « انسان شناسی سیاسی» را مورد توجه ویژه قرار دادند. پیشینه این رویکرد مأخوذ از نظرهای ژرژ بالندیه (1967) در فصل سوم «فرمانروای بیگانه» با عنوان «خویشاوندی و قدرت» است. ایشان این نظریه را در پرتوی مطالعات ریشهشناسی تبارشناختی و گونهشناختی، تحلیل دادههای یادمانی در مسیر تحول تاریخی و استفاده از دادههای معاصر مربوط به جوامع به نحو تطبیقی با جامعه عربستان مورد بررسی قرار دادند. در تحلیل نظری پایانی تاکید شد: قرآن کریم موضوع «توزیع قدرت» به نحو حداکثری مورد توجه قرار گرفته، قدرتهای قبیلهای کاسته شده، تلقی الوهی از قدرت اصلاح شده و قدرت انسان در جهت قدرت خداوند متعال معنا مییابد.
نظر شما :