نشست کاربرد الگوهای انسان شناسی از منظر قرآن کریم برگزار شد

۰۹ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۴:۰۷ کد : ۱۱۷۵۱ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۸۴۱

انجمن مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی در روز یکشنبه 9 شهریور 1394 نشستی با موضوع « کاربرد الگوهای انسان شناسی از منظر قرآن کریم» برگزار نموده است. این جلسه با بیانات سرکار خانم دکتر پارسا پیرامون ضرورت پیگیری رویکرد انسان شناسانه در مطالعات قرآنی و اشاراتی به پیشینه چنین رویکردی در پژوهش های پیشین آغاز گشت.

سپس جناب آقای دکتر پاکتچی ضمن ذکر تفصیلی از دورنمای دانش انسان شناسی در مطالعات قرآنی انجام گرفته توسط مسلمانان و مستشرقان، به طور خاص دانش انسان شناسی فرهنگی (cultural anthropology ) را مورد مداقه قرار دادند. ایشان انسان شناسی خویشاوندی، انسان شناسی شهرنشینی، انسان شناسی تعلیم و تربیت، انسان شناسی اقتصادی و انسان شناسی سیاسی را در زمره انواع دانش انسان شناسی فرهنگی برشمردند و آیات (فرقان:54 ، احزاب:4 ، توبه:97 ، فجر:9 ، فاطر:28 ،نمل:34 ،..) را با رویکرد انسان شناسی فرهنگی مورد بررسی قرار دادند و بر ضرورت طرح چنین رویکردی در مطالعات قرآنی تاکید نمودند.

در ادامه جناب آقای دکتر مطیع مصادیقی از انگاره های فرهنگی موجود در آیات قرآنی را مطرح کرده و انگاره مالکیت انسانی را در قالب آیات مرتبط با موضوع برده داری و ازدواج تبیین نمودند. وی اتخاذ رویکرد مردم شناسانه در بستر فرهنگ را زمینه ساز فهم فضای نزول آیات قرآنی و در نهایت فهم گفتمان قرآن برشمردند.

در پایان نشست، جناب آقای دکتر شیرزاد به تبیین انسان شناسی اقتصادی به معنای مطالعه اقتصاد در جوامع انسانی که حاصل کنشگری های انسان در 3 حوزه تولید، توزیع و مصرف می باشد، پرداختند. وی کاربرد واژگان (شراء، قرض، ربا، تجارت، ربوا، بیع) در آیات قرآنی را بر مبنای مطالعات ریشه شناختی، تاریخی و اقتصادی به نحو مبسوط بیان نمودند.


























کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :