اهمیت نقش علوم انسانی در حل و فصل مسایل بین المللی در نشست علمی مذاکرات هسته‌ای و علوم سیاسی در دانشگاه علامه طباطبایی

۰۲ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۵:۵۷ کد : ۱۱۷۳۸ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۸۵۱

نشست «مذاکرات هسته‌ای و علوم سیاسی در ایران»، با حضور تیم مذاکره کننده هسته‌ای؛ روز یکشنبه اول شهریور در محل دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی (ره) برگزار شد. در این نشست علمی که با همکاری دانشگاه علامه طباطبائی، انجمن علوم سیاسی ایران و دانشگاه‌های تهران و شهید بهشتی برگزار شد، محمدجواد ظریف (وزیر امور خارجه)، سیدعباس عراقچی و مجید تخت روانچی (اعضای ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای)، محمد فرهادی (وزیر علوم، تحقیقات و فناوری)، رؤسای دانشگاه‌های علامه طباطبائی و تهران و استادان علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه‌های بزرگ کشور حضور داشتند.

در این نشست وزیر علوم به نقش دانشگاه ها به ویژه دانشگاه هایی که در حوزه علوم انسانی فعالیت می کنند، در حل و فصل مسائل بین المللی و داخلی تاکید کرد و گفت: باید به این دانشگاه ها اهمیت ویژه ای بدهیم.

دکتر محمد فرهادی در گفت: من در جایگاه وزیر علوم به نمایندگی از جامعه علمی کشور از دکتر ظریف سپاسگزاری می‌کنم و زحمات وی را ارج می‌نهم.

وی ادامه داد: در راستای ماموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها و کاربردی کردن علوم انسانی باید از این پس به نقش دانشگاهها به ویژه دانشگاه‌هایی که در حوزه علوم انسانی فعالیت می‌کنند، در حل و فصل مسائل بین‌المللی و داخلی اهمیت ویژه‌ای بدهیم.

وزیر علوم اضافه کرد: به همین دلیل وزارت علوم در دوران جدید تاکید دارد که از ظرفیت‌های پژوهشی و نظرات اساتید دانشمند علوم انسانی در اتاق‌های فکر استفاده بیشتری کند، چرا که همین مسئله مسیر توسعه علمی را هموار می‌کند.


مذاکرات هسته ای کارآمدی علوم انسانی را نشان داد

دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه در بخشی از این نشست، گفت: توفیقی که از این مذاکرات به دست آمده کارآمدی نقش علوم انسانی را در جامعه بشری بیشتر از هر زمان دیگری نشان داد.

دکتر حسین سلیمی اشاره کرد: نقش علوم دیگر در شکل گیری تاریخ تمدن تایید شده است اما نقش علوم اجتماعی در شکل دادن به تاریخ تمدن گاهی نادیده انگاشته می شد که این توافق کاربردی بودن آن را نشان داد.

وی ادامه داد: مذاکرات اخیر نشان داد، می شود به گونه دیگری سخن گفت و جهان متفاوتی را ساخت. گفتمان انقلاب اسلامی و گفتمان جمهوری اسلامی که مرکزیت آن مفهوم استکبارستیزی است در این مذاکرات و در جریان این توافق امکان پیدا کرد تا به گونه دیگری خود را به جهان نشان دهد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: ما فکر می کنیم دال مرکزی استکبار ستیزی در گفتمان انقلاب اسلامی هیچ تغییری نکرده است یعنی شیوه جای گرفتن آن در نظام آگاهی های جهانی متفاوت شده است.

سلیمی یادآور شد: معلوم شد در این مذاکرات می شود استکبارستیز بود ولی در فضای ذهنی دنیای امروز پذیرفته شده نیز بود. می شود مفهوم استکبارستیزی را با ابزار گفتاری، با هنجارهای جهانی و ساختار ذهنی امروز به وجود آورد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: توافق اخیر نه فقط تناقضی با استکبارستیزی نیست، بلکه روش موثرتری از استکبارستیزی بود که گفتمان سازی ایران اسلامی آن را محقق کرد.




توافق مسیر ورود دانشگاه‌ها به انتقال تکنولوژی را فراهم می‌کند

نیلی احمدآبادی سرپرست دانشگاه تهران گفت: توافق هسته‌ای می‌تواند مسیر خوبی را برای ورود دانشگاه‌ها در انتقال تکنولوژی فراهم سازد.

دکتر محمود نیلی احمدآبادی اظهار داشت: دانشگاه تهران یکی از میزبانان این نشست است و سعی دارد فضای لازم را برای تبادل نظر و تحلیل در خصوص این اتفاق سرنوشت ساز فراهم کند زیرا یکی از وظایف دانشگاه‌ها ایجاد فضا برای تحلیل این موضوع است.


وی با تقدیر از تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: دانشگاه ها بزرگترین بهره بردار این توافقنامه در حوزه علم و فناوری هستند و این موضوع بحث تعیین کننده ای در توسعه دانش به ویژه در حوزه علم و فناوری داشت.

نیلی احمدآبادی یادآور شد: کشوری در توسعه پایدار موفق است که بر روی علم و فناوری سرمایه گذاری کند. بزرگترین آسیب ها در دوران تحریم متوجه دانشگاه ها و حوزه علم و فناوری بود لذا دانشگاه ها و مراکز تولید علمی می تواند در دوران پساتحریم بزرگترین بهره وران این توافق بزرگ باشند.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: ما می توانیم در توسعه فرهنگی، علمی، فناوری و دیپلماسی علمی بیش از گذشته فعال باشیم؛ چراکه کشور به شدت به این حوزه ها نیازمند است و بعد از انقلاب بزرگترین سرمایه گذاری را در این حوزه ها ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در دوران تحریم در حوزه توسعه فرهنگی و تبادلات علمی با وجود مشکلاتی که وجود داشت امکان انجام فعالیت هایی وجود داشت، اما در حوزه توسعه فناوری موضوع کمی پیچیده‌تر بود. همه کشورها نگاه خاص و حساسیت ویژه‌ای به این موضوع داشتند. در حوزه تامین تجهیزات و تبادلات فناورانه دانشگاه ها مشکلات بیشتری داشتند.

نیلی احمدآبادی افزود: تصور می کنیم گسترش تبادلات اقتصادی و تجاری در دوران پساتحریم گسترش خواهد یافت و تضمین کننده این تبادلات در حوزه فناوری ورود دانشگاه‌ها در این زمینه است.

رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: بنابراین توافق هسته ای می تواند مسیر خوبی برای ورود دانشگاه ها به انتقال تکنولوژی را فراهم سازد و ما آمادگی لازم را برای استفاده از این فرصت اعلام می کنیم. دانشگاه‌ها می توانند از این توافق بیشترین بهره‌وری را داشته باشند.

نیلی احمدآبادی ضمن تشکر مجدد، آمادگی دانشگاه ها را برای مشارکت هر چه بیشتر در بهره‌برداری از موقعیت ایجاد شده اعلام کرد.

دانشگاهها باید پشتوانه دستگاه دیپلماسی باشند

رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: دانشگاه ها باید پشتوانه دستگاه دیپلماسی در راه سخت دفاع از استقلال و منافع کشور باشند.

دکتر محمدمهدی تهرانچی نیز در این نشست، با گرامیداشت یاد دو شهید عرصه جهادی دکتر شهید مسعود علیمحمدی و مجید شهریاری اساتید دانشگاه تهران و شهید بهشتی گفت: راجع به توافق هسته ای سخن های بسیار و جلسات زیادی تشکیل شده است، اما جلسه امروز ما توافق ماهوی با سایر جلسات دارد که لازم است به آن اشاره شود.

وی ادامه داد: در تفسیر هر پدیده لازم است به متن و بستر آن در کنار نگاه به جزئیات توجه شود. عدم توجه به چارچوب ها می تواند موجب عدم درک مناسب از جزئیات شود.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی افزود: امروز شاهد هستیم در امور حکمرانی در کشور ما بیش از هر زمان دیگری علم و سیاست خصوصا تبادلات بین المللی به هم نزدیک شده است.

تهرانچی تصریح کرد: امروز آنچه اتفاق افتاد توانایی علمی ما را نشان داد که تبادلات علمی به تعاملات علمی بین دو حوزه دستگاه علمی و دستگاه دیپلماسی منجر شده است.


وی اضافه کرد: توسعه سوخت نیروگاه ها، توسعه دانش هسته ای با تکیه بر کاربرد صلح‌آمیز آن، تولید سوخت رآکتور ۲۰ درصدی تهران با هدف توسعه کاربرد پزشکی هسته ای و در انتها تلاش بی وقفه اعضای وزارت امور خارجه در حفظ دستاوردها در کنار غلبه بر جریان ایران هراسی، همه و همه شاید بیش از هر زمان دیگری نشان داد که دفاع از توانایی علم و فناوری پیچیده تر از دفاع از منافع اقتصادی است و این راه بدون توافقات علمی ممکن نیست.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: در مسیر توافق هسته ای راهی که دستگاه دیپلماسی در کنار دستگاه علم و فناوری طی کرد، نقطه عطفی است در رسیدن به یک درجه از رشد که امید است در هیاهوی بررسی جزئیات به فراموشی سپرده نشود.

تهرانچی افزود: آن روی مذاکرات نشان داد که دانشگاه ها با همه وجوهشان نه تنها با علوم سیاسی و بین المللی، بلکه با تمام اجزای آن به عنوان سازمان عالم باید پشتوانه دستگاه دیپلماسی در راه سخت دفاع از استقلال و منافع کشور باشد.

وی یادآور شد: سیر حرکت هسته ای در مذاکرات نشان داد علم و فناوری امروز جایگاه خاصی در اقتدار ملت ها دارد.علم، امروزه بیش از سرمایه اقتصادی مایه اقتدار ملت است تحریم اقتصادی و در کنار آن تحریم علم و فناوری نشان داد که می خواهند با فشار اقتصادی کشور حرکت علمی را متوقف کنند اما این مساله شدنی نبود.

تهرانچی بیان کرد: تبادلات علمی ما سبب بزرگی ما است و در این جلسه امید است بتوانیم با تدابیر دستگاه علم و فناوری، پشتوانه دستگاه دیپلماسی شویم.

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :