نشست دو پژوهشگاه علوم انسانی و پژوهشگاه نیرو برگزار شد

۲۶ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۹:۵۸ کد : ۱۰۷۲۶ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۸۸۳
<span style="line-height: 21.4666652679443px; text-align: -webkit-right; font-size: 13px;">به خاطر علوم انسانی اساسنامه شرکت ها را تغییر می دهیم</span>

محمودی قائم مقام وزیر نیرو:

به خاطر علوم انسانی اساسنامه شرکت ها را تغییر می دهیم

نخستین نشست تخصصی علم و فناوری در جامعه با تاکید بر نقش علوم انسانی در سالن فردوسی پژوهشگاه نیرو برگزار شد.

این نشست به اهتمام دو پژوهشگاه علوم انسانی و پژوهشگاه نیرو برگزار شد که طی آن مباحث مفیدی مورد بحث گذاشته شد و دورنمای روشنی از ورود علوم انسانی بصورت علوم کاربردی وزارت نیرو که پروژه های فنی آن با عموم مردم سر و کار دارد، به تصویر کشیده شد.

در ابتدای مراسم دکتر حسینعلی قبادی سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ضمن خوشامدگویی به حضار برای آنها سخنرانی کرد. دکتر قبادی به مناسبت چهلمین روز درگذشت استاد صادق آئینه وند عمده سخنان خود را در مورد ویژگی های شخصیتی زنده یاد آیینه وند ایراد کرد. وی گفت: برگزاری چنین نشستی را به فال نیک می گیریم و باید تلاش کنیم چنین نشست هایی برای کشور خیر و برکت داشته باشد و علوم انسانی هم کارآمدی خود را نشان بدهد.

وی افزود : اهتمام دکتر آئینه وند نیز در همین راستا بود تا علوم انسانی در جامعه نهادینه شود. دکتر آئینه وند با امثال بنده فرق داشت. او آنچه را که می خواند، می دید و اگر او را پدر تاریخ اسلام در دانشگاه های ایران می خوانند به این جهت است که استاد مرحوم فقط یک مورخ نبود بلکه او آنچه را که می خواند واقعا شهود و نور و حقیقت قرآن و سیره پیامبران را لمس و تجربه می کرد و آرمان اصلی اش نیز عبادت و خدمت به خلق خدا بود. یکی از توصیه های آن مرحوم این بود که علوم انسانی به مشکلات اجتماعی نگاه فناورانه ای داشته باشد و کارآفرینی کند.

دکتر قبادی تاکید کرد: پژوهشگاه علوم انسانی یک نهاد نادری است که با توجه به رشته های متعددی که دارد می تواند بیش از پیش در خدمت بشریت باشد.

دکتر قبادی که عضو هیات علمی گروه ادبیات و کاربردهای اجتماعی نیز هست این چنین سخنرانی خود را به یک بیت از مولوی ختم کرد:

یک دهان خواهم به پهنای فلک

تا بگویم شرح رشک آن ملک

ستار محمودی قائم مقام وزیر نیرو:

باید در همه جا پایگاه علوم انسانی بنا شود

در ادامه مهندس ستار محمودی قائم مقام وزیر نیرو نیز تاکید کرد: این روزها توجه  ما به علوم انسانی بیشتر شده است تا از بروز و وقوع برخی مشکلات جلوگیری کنیم

محمودی گفت: مصداق عینی بروز مشکل این بود که در غرب کشور سدی ساخته شد و وقتی برای افتتاح سد می رفتند مردم کفن پوش آمدند و راه را بستند که این موضوع نشان می دهد در ساخت این سد به علوم انسانی و اجتماعی توجه نشده است.در کردستان بدون مطالعه یکی، دو روستا را کاملا جابه جا کردیم. در آذربایجان برای روستایی ها شهرک ساختند که نمی دانستند دام هایشان را کجا نگهداری کنند و ...

محمودی گفت : مشکلات این چنینی که از بی توجهی به علوم انسانی نشات می گیرد،  زیاد است که بطور مثال همین افزایش کندوکاری های برخی خیابان ها به دلیل لوله کشی و ... ما نباید اصالت را به فن بدهیم بلکه باید اصالت را به انسان داد تا از آسیب های بعدی جلوگیری شود و به نظر من باید در همه جا و در تمامی زمینه ها پایگاه علوم انسانی بنا شود و ما در وزارت نیرو این آمادگی را داریم که در وزارت نیرو از توانمندی های علوم انسانی که علوم تفکرساز و جهت دهنده ای است استفاده کنیم و جلوی ضررها را بگیریم.

مهندس مهمودی در خاتمه این خبر را با حاضرین در میان گذاشت و گفت: می خواهیم اساسنامه شرکت ها را تغییر می دهیم تا در هیات مدیره آنها اعضای مرتبط با علوم انسانی، علوم اجتماعی و علم حقوق نیز گنجانده شود ضمن اینکه از مدیران پژوهشگاه علوم انسانی تشکر می کنیم که زمینه این همکاری را وجود آوردند.

تسلیمی: علوم انسانی جلوی خسارت ها را می گیرد

همچنین در همین نشست دکتر تسلیمی قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز طی سخنانی گفت: روی آوردن به مقوله علم و فناوری از دیدگاه علوم انسانی عملا ضرورت های انسانی را در فناوری فرموله می کند و مانع خسارت های غیرقابل جبران می شود.

دکتر تسلیمی ادامه داد: هرجا که جلوی ضرر را بگیریم منفعت کرده ایم و ما باید به کاربرد علوم انسانی در تمامی زمینه ها بیشتر توجه کنیم و تمام علوم عالم باید همگرا باشند و به کمک هم بشتابند ضمن اینکه طبق پیش بینی ها در آینده اکثر منازعات جهان به دلیل کمبود آب خواهد بود نه مسائلی دیگرکه همکاری دو پژوهشگاه را به فال نیک می گیرم.

در ادامه مراسم نیز دکتر حسن ظهورو دکتر نعمت ا... فاضلی به ایراد سخنرانی پرداختند. 
























































کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :