دکتر مجتهدی در گفتگو با مهر: جذابیت‌ بصری و معنوی مسجد را افزایش دهیم

۲۶ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۶:۲۹ کد : ۱۰۷۲۴ اخبار اساتید پژوهشگاه
تعداد بازدید:۱۹۰۹
چهره ماندگار فلسفه ایران گفت: باید جذابیت‌های بصری و معنوی را باید برای توجه به فرهنگ معنوی مساجد بالا ببریم. امامان جماعت باید مسئولیت‌پذیر باشند و ارتباطتشان با مخاطبان بیشتر شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر کریم مجتهدی چهره ماندگار فلسفه ایران و عضو پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با توجه به شعار امسال این دهه، درباره کارکردهای خاص مساجد و اینکه این روزها چه مؤلفه‌هایی باعث جذب جوانان به مساجد می‌شود، توضیح داد: مسجد اولاً و بالذات مکان عبادت است ثانیاً مکانی است که می‌توان در آن مراسم‌ مختلفی برگزار کرد، بنابراین بهترین مکان برای اجتماعات جوانان محسوب می‌شود و این اتفاق هم باید در آن بیافتد.

وی در ادامه افزود: بنده به خوبی خاطرم است که یک بار البته نه در دوره دانشجویی بلکه بعدها که برای سخنرانی به پاریس رفته بودم، یک نمایشگاه خطی هم آنجا در مسجد پاریس برگزار شده بود و سفیر ایران نیز آنجا حضور داشت تا نمایشگاه را افتتاح کند، ما هم دعوت شدیم با وجود اینکه در سالن کوچکی این نمایشگاه برگزار شد ولی پر از مینیاتورهای ایرانی از هنرمندان اصفهانی و خطاطان تهرانی بود که به نمایش در آمده بود و مردم را متأثر کرده بود، حتی بر روی یک میز برخی غذاهای سنتی ایران را نیز برای معرفی کشورمان قرار داده بودند.

مجتهدی با تأکید بر اینکه چنین نمایشگاه‌ها و جشنواره هایی می‌تواند در داخل خود ایران نیز در مساجد برگزار شود تا مردم به مسجد جذب شوند، توضیح داد: در پاریس حتی در دوران جنگ با الجزایر، مساجد بهترین پایگاه برای حضور مردم بود و از نزدیک شاهد این امر بودم.

وی در پاسخ به این سؤال که علت کاهش مخاطبان مساجد چیست، توضیح داد: علتش را شاید من نتوانم درست بگویم اما صد در صد این نیست که ایمانشان کمتر شده است، اما این را می‌توان گفت که شاید مساجد آن وظیفه‌ای را از ابتدا برعهده‌شان بوده است الان به خوبی ایفا نمی‌کنند. بنابراین با اطمینان نمی‌توانم راجع به این مسئله صحبت کنم چون درباره مسائل اجتماعی بدون مطالعه دقیق و درست صحبت نمی‌کنم ولی اگر اینگونه مطرح می‌شود که مخاطبان کمتر شده، شاید علتش همان وظایف مساجد باشد که در آن اهمال شده است.

مجتهدی یادآور شد: جذابیت‌های بصری و معنوی را باید برای توجه به فرهنگ معنوی مساجد بالا ببریم، گاهی حس می‌شود که مسئولان امور فرهنگی صداقت لازم را ندارند یا تهمت‌های نوع دیگر از نوع اقتصادی و تجاری به آنها زده می‌شود، بنابراین با این مسائلی که مطرح می‌شود طبیعی است که شوق علاقه‌مندان کمتر شود، باید این نکات را درنظر بگیریم.

استاد دانشگاه تهران در پایان با ارائه مثالی از شغل معلمی و مسجدداری گفت: اگر یک معلم وجدان کاری را در نظر نگیرد و مسائل مختلف و اخلاق را رعایت نکند، طبیعی است که دانش آموز از او دلسرد می‌شود؛ حال این را در مساجد هم باید در نظر بگیریم، امامان جماعت باید مسئولیت‌پذیر باشند و ارتباطتشان با مخاطبان بیشتر شود، تا کسی که در مساجد حضور فعال دارد، این صلاحیت را تشخیص دهد و از امام مسجد دلسرد نشود.

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :