مراسم چهلمین روز کوچ ابدی زنده‌یاد دکتر صادق آئینه‌وند برگزار شد

۲۵ خرداد ۱۳۹۴ | ۲۰:۲۸ کد : ۱۰۷۱۹ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۴۹۶
مراسم چهلمین روز کوچ ابدی زنده‌یاد دکتر صادق آئینه‌وند برگزار شد

آئینه ای تمام نما از صداقت

چهل روز از کوچ جاویدان استاد زنده یاد صادق آئینه‌وند گذشت تا در مراسم چهلمین روز آن عزیز سفر کرده دوستان، همکاران و شاگردان استاد در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دور هم جمع شوند و از خصلت‌ها و خاطرات آن مؤمن خداشناس بگویند که به قول آیت‌ا... سیدمحمد محقق داماد چهر‌ه‌ای رحمانی از اسلام برای مسلمان به تصویر می‌کشید.

درمراسم چهلمین روز سفر کرده عزیزمان هم کاملاً دوستان و عاشفان دکتر آئینه‌وند بیقرار و بی‌تاب بودند که چرا این استاد و مخزن اسرار تاریخ اسلام به این زودی از میان ما رفت؟!

چرا رفتی چرا من بی‌قرارم

به سر سودای آغوش تو دارم

نگفتی ماه تاب امشب چه زیباست

به سر سودای آغوش تو دارم

آئینه ای که همچنان صاف و زلال که با نگاه به آن درس زندگی و جاودانگی می آموزی.

آئینه ای تمام نما از صداقت های دکتر که فراموش نمی شود و هر چه درآن آئینه خیره می شوی عمیق تر فرو می روی...

در این مراسم چهره‌های آشنا و ارجمندی به ایراد سخنرانی پرداخته‌اندکه یک نگرانی مشابهی در سخنان آنها هویدا بود و آن این بود که دانشجویان و شاگردان جوان استاد زنده یاد ادامه دهنده راه آن مرحوم باشند.

کلیپ زیبا و حرف‌های دلنشین استاد

در ابتدای مراسم کلیپ زیبایی پخش شد که گلچینی از مصاحبه‌ها و تصویر زنده یاد با سلیقه خاصی گردآوری شده بود. استاد در این کلیپ از اهداف و شروع فعالیتش در پژوهشگاه سخن می‌گفت تا خاطرات قدیمی همکاران و دوستانش زنده شود. استاد در مورد ابتلاء‌خود به بیماری گفت «از این ابتلا چیزهایی ارزشمند یافتیم و محبت دوستان را بیشتر متوجه شدیم و ... انشاءا... پژوهشگاه بدرخشد و بیشتر درخشان شود و در عالم شهره شود که ما همه خوشحال می‌شویم. الحمدا... من خوبم خدارا شکر چهره‌های عزیزان را که زیارت می‌کنم بهتر می‌شوم و این منتی بود که خدا بر ما گذاشت تا دوباره شما را ببینم و ...»

این مطالب بریده‌ای بود از سخنرانی آخر استاد در پژوهشگاه که همه از احوال ناخوش او نگران بودند.

دکتر بروجردی: تکامل جامعه منهای زنان میسر نیست

خانم فاطمه جان احمدی از شاگردان استاد در دانشگاه الزهرا مجری‌گری مراسم را بر عهده داشت و او هم متون و اشعار خوبی برای حضور در مراسم آماده کرده بوده بود تا دکتر اشرف بروجردی معاون فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه به عنوان اولین سخنران پای میکروفن برود.

دکتر بروجردی با اینکه به دلیل از دست دادن فرزند جوان و برومندش همچنان عزادار و دچار تأملات روحی است اما به قول خودش برای اثبات اخلاصش به زنده یاد آئینه‌وند پذیرفت که برای دقایقی به حضار خیر مقدم بگوید و از خصوصیت‌های آن مرحوم حرف بزند.

 دکتر بروجردی گفت: این جلسه، جلسه تکریم مقام عالم اندیشمندی است که همیشه تلاش می‌کرد علم را در بین جوانان توسعه بدهد و جامعه را به بالندگی رشد و تکاپو برساند. استاد ما هم عالم ربانی بود و علم خود را در خدمت دیگران قرار  می‌دهد و هم خود در پی آموزش بود تا برای نجات دیگران بر دانش وجودی‌اش بیفزاید. در نگاه دکتر آئینه‌وند چه زن و چه مرد باعث و عامل تکامل بشری معرفی می‌شدند و همیشه در پی این بود که ثابت کند کمال هر جامعه‌ای زیر ساخت و سازنده کمال مردان آن جامعه‌اند.
بروجردی ادامه داد: حاصل این اندیشه استاد هم در قلم، هم در بیان و هم در رفتارش کاملاً متجلی بود و من نه به عنوان یک شاگرد بلکه به عنوان کسی که شیفته رفتار، گفتار، سکنات و نگاه‌های دکتر بودم، احساس می‌کنم اگر این رویه در جامعه رواج پیدا کند راه رسیدن به کمال میسر می‌شود و حاصل نوشته‌های دکتر نیز همین است چرا که او معتقد بود توسعه علم توسط تمام آحاد بشری به جامعه منتقل می‌شود.

دکتر آئینه‌وند مصداق وجودی بود که قلم و بیانش، افکار و اندیشه‌اش نتیجه‌ای را برای جامعه به ارمغان می‌آورد که همان کمال رشد و توسعه را در پی دارد. قطعاً چنین دستاوردی می‌تواند از خون شهدا بالاتر باشد کسی که وجودش برای همه ما برکت بود و برای رسیدن به حقیقت و درک معرفت و کشف برخی واقعیت‌های پنهان جامعه تلاش می‌کرد و استاد به خوبی این خصیصه را به جامعه علمی و تلاشگر ما به ارمغان آورد. ما خودمان را مرهون زحمات درایت‌های ایشان می‌دانیم و امید دارم که بتوانیم این تلاش‌ها را پاس بداریم و برای رسیدن به تکامل جامعه تلاش کنیم. زنده یاد آئینه‌وند معتقد بود رشد و تکامل جامعه منهای زنان میسر نیست و ما برای رسیدن به حقیقت باید نمونه‌هایی از مصادیق را بشناسیم که استاد یکی از این نمونه‌ها، الگوها و مصادیق بود.

بروجردی عضو هیأت علمی گروه پژوهشی فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در خاتمه گفت: امیدوارم ما با روح بزرگ آن عزیز بیعت کنیم و در رفتار، اخلاق و کردار مان قدم‌هایمان را در راه رسیدن به حقیقت و دستیابی به معرفت برداریم.

در ادامه دکتر حسینعلی قبادی سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ضمن خیرمقدم به مهمانان حاضر درمراسم و تسلیت ویژه به دکتر اشرف بروجردی گفت: استاد بزرگوار آئینه وند در حقیقت پدر علم تاریخ در دانشگاههای ایران بود که بسیار زود از میان ما رفت .

دکتر قبادی با اشاره به 29 روز همنشینی با حاج آقا ابوترابی در مکهومدینه گفت: آنچه از شما در مکهو کدینه از شما آموختم استاد فرزانه ما در خود خلاصه کرده بود. استاد آئینه وند نور را لمس می کرد و ذات پنداری منحصر به فردی با سیره معصومین و فرهنگ قرآن وتاریخاسلام داشت .

قبادی افزود: دکتر آئینه وند صرفا علم و اطلاعات نداشت بلکه او تاریخ در اسلام را کاملا مشاهده می کرد و می نوشید و در وجودش متجلی ساخت. گویی آئینه وند یک فرشته مأمور بود که نوری را بر ما تاباند و رفت یا به قول استاد پورنامداریان او ابر بود و نمی خواست جایی کویر بماند .

 حجت الاسلام سیدمحمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی نیز یکی از سخنرانان مراسم بود. ابوترابی به فلسفه وجود و تعالی انسان اشاره کرد و گفت: اگر انسان کامل نبود قلب مطهرش فرودگاه قرآن نمی شد و همانطورکه استاد فرزانه دکتر آئینه وند بخوبی اشاره می کند قرآن نقش محوری و تعیین کننده در تبیین جایگاه تاریخ در تربیت انسان دارد که این عالم بزرگوار برای فهم تاریخ اسلام و تاریخ تشیع قدم های بلندی برداشت.

حجت الاسلام حسن ابوترابی گفت: دکتر آئینه وند یک کوه استوار بود دانش او را به یک استوانه مستقل تبدیل کرده بود.این ثبات ویژگی انسان در تزار قرآن است. دکتر آئینه وند انسان مومنی بود که اسلام در عقیده، اخلاق و رفتار او خلاصه می شد. او وقتی از تشیع یاد می کرد خود نماد و سیره اهل مکتب بود. آیت الله سید جوادی آملی می فرمایند: ایمان ثمره پیوند عقل عملی و عقل نظری است، عقل نظری همان است که در تاریخ بود و خوب می نوشت و خوب تحقیق می کرد. عقل عملی هم اینکه یافته های علمی او در رفتارش تجلی و حضور داشت. شاید آنچه که دکتر را به پرواز درآورد عمل صالح او بودکه باعث شد زود از میان ما برود. ابوترابی در پایان برای آن مرحوم علو درجات و برای بازماندگان نیز صبری جمیل آرزو کرد.

در ادامه سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی- اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز از خسران جبران ناپذیر از دست دادن زود هنگام استاد آئینه وند گفتو برای ابراز امیدواری کدر که پژوهشگاه با مدیریت دکتر قبادی مسیر را طی کند.

در بخشی از این مراسم همسر زنده یاد دکتر صادق آئینه وند سرکارخانم شیدا مؤذن فروغی گفت: ثمره تلاش های آن مرحوم تعلیم و تربیت دانشجویان بسیار بود. وی با اشاره به 35 سال زندگی مشترک با مرحوم آیینه وند، گفت: سجایای اخلاقی وی الگوی در خشانی برای من و شاگردانش بود که از رموز موفقیت آن مرحوم است و این پرسش ذهن همگان را به خود مشغول کرده است. همسر مرحوم آیینه وند، با اشاره به  دیگر سجایای اخلاقی مرحوم آیینه وند، خاطرنشان کرد: صبر، ایمان، توکل، نظم اجتماعی در حرکات رفتاری وی مشهود بود و عبادات آن مرحوم در نمازهای یومیه و همچنین نمازهای شب و مناجات های خالصانه با خدا از جانب ایشان ترک نشد. وی با اشاره به صداقت و راست گفتاری مرحوم آیینه وند، اظهار داشت: آن مرحوم آموزه های دینی خود را از اندیشه های رسول خدا (ص) فرا گرفته بود. وی با بیان اینکه آشنایی اش با مرحوم آیینه وند در کلاس های حدیث و نهج البلاغه بود، بیان کرد: دقت در شریعت، نظم و وقت شناسی آن مرحوم در آن زمان نیز همراه وی بود و خود را موظف به اجرای احکام الهی می دانست.

در پایان مراسم فرزندان دکتر آئینه وند دلنوشته ای راجع به پدرشان خواندند.














































































































































































فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :