زارش جلسه دیدار ماهانه اعضاء محترم هیئت علمی با هیئت محترم رئیسه پژوهشگاه بهمن ماه ۱۳۹۸

۱۸ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۵ کد : ۱۹۶۷۸ جلسات مهم
تعداد بازدید:۷۶۹

باسمه تعالی

صورتجلسه دیدار ماهانه (بهمن ماه) اعضاء محترم هیئت علمی با هیئت محترم رئیسه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

تاریخ: 07/11/98               ساعت: 15:30 ـ14            مکان: پژوهشکده دانشنامه­نگاری

دستور جلسه:

  •  معرفی فرایند مدیریت طرح های کارفرمایی حوزه علوم انسانی و اجتماعی در پژوهشگاه نیرو و ظرفیت های تعامل و همکاری مشترک میان دو نهاد پژوهشی توسط جناب آقای دکتر قاضی زاده ریاست محترم پژوهشگاه نیرو 
  • سخنرانی دکتر ، مدیر محترم در خصوص ارائه گزارش از
  • اقدامات و فعالیتهای پژوهشگاه در خصوص سال رونق تولید با حضور جناب آقای دکتر صادقی­زاده عضو محترم هیئت علمی پژوهشکدة مطالعات اجتماعی
  • معرفی اعضاء محترم هیئت علمی جدیدالورود پژوهشگاه و تعامل مستقیم با ریاست محترم پژوهشگاه

در ابتدا، جلسه با پخش آیاتی از کلام­الله مجید آغاز و سپس با سخنرانی سرکار خانم دکتر نصیری، مدیر محترم دفتر امور هیئت علمی ادامه یافت. ایشان ضمن  قرائت دستور جلسه، به منظور شروع جلسه، از جناب آقای دکتر قبادی، ریاست محترم پژوهشگاه دعوت نمودند تا سخنرانی خود را ارائه نمایند.

سخنرانی جناب آقای دکتر قبادی، ریاست محترم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی: ایشان در ابتدا ضمن تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه­الزهرا (س) و همچنین تبریک به مناسبت سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، در خصوص همکاری­های علمی اعضاء از ایشان خواستند تا همکاری­ها و کارهای مشترکی بین پژوهشکده­های پژوهشگاه صورت گیرد و افزودند ما مقدمات کار را انجام دادیم و حالا باید کار عملی و خمات علمی و مشخص را باید انجام دهیم. برنامه دوم توسعه راهبردی را، پژوهشگاه دانایی محور، تمدن گرا، جامع مدار، و بدون دیوار قرار دادیم که می خواهیم مستقیماً در خدمت مردم و جامعه باشیم و جهت گیری­های این برنامه به همین مبنا است. اخیراً هیأت امنا برنامه­های ما را به تصویب رسانده است از جمله اتفاقات خوب رویکرد عالمانه، خردورزانه برخی وزارتخانه­ها به ویژه وزارت نیرو که ما شاهد برخی دستاوردهای آن نیز هستیم این است که نگاه بین­رشته­ای به جایگه علوم انسانی داشته باشد و عملاً توجه کند و از ظرفیت­های پژوهشگاه چه به لحاظ دانش بین­رشته­ای و چه به لحاظ باور و اعتقاد به کارهای کاربردی و توانمندی­های عملی که به ظهور پیوسته و سرمایه­های جوان ارزشمند دانش­مداری که داریم. تقاضای بنده این است که کارهای عملی را با هم پیش ببریم و باعث افتخار ماست که بتوانیم از گذرگاه وزارت نیرو با هدایت آقای دکتر قاضی­زاده ریاست محترم وزارت نیرو خدمات مستقیمی به مردم انجام دهیم. پژوهشگران نیز باید با تبادل­نظر و برخورد فعال و تعامل­گرا بتوانند هرچه بیشتر به بهره­وری جلسه بیفزائیم.

در ادامه سرکار خانم دکتر نصیری، از جناب آقای دکتر پاکتچی، ریاست محترم  پژوهشکده دانشنامه­نگاری پژوهشگاه، دعوت نمودند تا ایشان در مورد آشنایی بیشتر اعضاء از فعالیتهای پژوهشکده مذکور توضیحاتی را ارائه نمایند.

سخنرانی جناب آقای دکتر پاکتچی، ریاست محترم پژوهشکده دانشنامه­نگاری: ایشان در ابتدا ضمن خوش­آمدگویی و خیرمقدم به میهمانان اشاره­ای به معرفی پژوهشکده دانشنامه­نگاری و هوع فعالیت­های آن داشتند. ایشان معتقد بودند می توانند زمینه مناسبی برای همکاری مابین همکاران باشند. طیفی از دانشنامه­هایی که در این پژوهشکده از سابق در حال انجام بوده و هست و طرح­هایی هستند که در حوزه های مختلف موضوعی پژوهشکده های ما قرار دارند مثلا ما طرحی داریم با عنوان دانشنامه اقتصاد و این در حالی است که ما پژوهشکده اقتصاد را نیز در پژوهشگاه داریم و همواره این امید را داریم که بتوانیم ارتباط مؤثر و نزدیکی با آنها داشته باشیم. دانشنامة رجال اقتصادی را داریم که از یکسو تحت حمایت پژوهشکده تاریخ بوده است و محل استقرار آن هم از نظر مکانی در پژوهشکده تاریخ است. پژوهشکده حقوق ما می تواند با همکاری و ارتباط مؤثری داشته باشد در خصوص دانشنامه ای مانند دانشنامه مجلس و قانون گذاری. پژوهشکده اخلاق و تربیت ما ز آغاز همکاری نزدیکی در حوزه دانشنامه فلسفه تعلیم و تربیت داشته است و ما امیدواریم این همکاری افزایش پیدا کند در حوزه ادبیات ما چندین دانشنامه داریم که در این زمینه ها نیز ما امکان همکاری را داریم ما با برخی از پژوهشکده ها مانند پژوهشکده ادبیات هر سه ماه یکبار جلسات مشترک داشته باشیم. پژوهشکده زبان­شناسی ما در چند برنامه در پژوهشکده دانشنامه نگاری درگیر هستند و یکی از پژوهشکده هایی هستند که بالاترین همکاری را با دانشنامه نگاری داشتند. دانشنامه مطالعات عصبش شناسی، روان شناسی زبان که در حال حاضر آماده شده است و با مشورتهایی که صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که اسم آن دانشنامه عصب روان­شناسی زبان باشد که آماده انتشار است که در ارزیابی این طرح پژوهشکده زبان شناسی با ما همکاری داشتند و همچنین از پژوهشکده زبان شناسی ما طرح فرهنگ مترادف ها و متضادها را داریم که در حال راه اندازی است ما در حوزه فلسفه آمادگی داریم و چندین کار در حوزه فلسفه در دست کار داشتیم و در آینده داریم در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی ما دانشنامه آموزش و پرورش را در حال تدوین داریم نسخه اول دانشنامه آموزش عالی مدتها پیش منتشر شده و در حال حاضر در مرحلة آماده سازی و انتشار نسخه دوم آن هستیم که امیدوار هستیم پیش از شروع سال جدید نسخه جدید آماده چاپ و بهره­برداری شود. حوزه تعلیم و تربیت و آموزش در سطوح مختلف جزء برنامه هایی است که در دستور کار این پژوهشکده بوده است همچنین در حوزه کاربردی سازی دانشنامه علمی کاربردی را در دست تهیه داریم که پژوهشکده کاربردی سازی پژوهشگاه می توانند در ادامه انجام این طرح به ما کمک بکنند. همچنین ما در حوزه های دیگری مانند حوزه هنر و حوزه های گوناگون دیگر دانشنامه هایی را در حال تولید داریم و تصور می کنم تمامی پژوهشکده هایی که در پژوهشگاه هستند می توانند به نوعی در حوزه های مختلف به ما کمک کنند و مطمئن باشند که ما از این همکاری استقبال خواهیم کرد. ایشان افزودند حضور میهمانان را از پژوهشگاه به فال نیک می گیریم و از چند جهت و به چند دلیل ما با شما احساس قرابت و نزدیکی می کنیم اولاً در تیم اعضاء هیأت علمی ما در پژوهشکده دانشنامه نگاری ساختاری از آغاز تعریف شده که ساختار ما نیمی علوم انسانی و نیمی از شاخه های دیگر علمی می باشد بنابر این از حوزة ریاضیات گرفته تا حوزة فیزیولوژی گیاهی، حوزه شیمی، ترویج آموزش کشاورزی و ... ما در حوزه دانشنامه نگاری سعی کردیم آشتی بین شاخه های مختلف علوم را ایجاد کنیم و بر این باور هستیم که یک جایی باید علوم انسانی با شاخه های علوم پایه و حتی مهندسی یک پیوندی برقراب کنند میزی که الآن ما دور آن جمع شدیم از معدود میزهایی زیر چتر وزات علوم هست که در آن افرادی از رشته های متنوع علوم انسانی و شاخه های دیگر دور هم جمع شدند و نتایج جالب و خوبی را نیز به بار خواهد داشت.

نکته بعدی دیگری که باعث می شود ما با شما احساس نزدیکی کنیم این است که ما در حال حاضر دانشنامه هایی را در حال تدوین داریم که با حوزه های کاری شما نزدیک است مثلاً در حال حاضر دانشنامه انرزی، دانشنامه آموزش محیط زیست و ... می باشد.

ما از یکسو نگاه دانشنامه ای داریم به بحث آموزش و به شدت نیز مسئلة آموزش عمومی برای ما مهم می باشد و اینکه از دانشنامه به عنوان یک رسانه استفاده کنیم برای اینکه بشود سطح آموزش عمومی را در جامعه بالا برد و از طرف دیگر ارتباط تیم هایی که ما در حال حاضر داریم و حوزه های فعالیت شما (حوزه های فنی و مهندسی) بسیار زمینه خوبی را فراهم می کند. بنده به عنوان یک شهروند ایرانی این را به خوبی می دانم که مردم ما خیلی چیزها را باید در مورد نیرو، انرژی، مصرف و ... بدانند که اگر بدانند بار مسئولیت شما بسیار کاسته خواهد شد و امیدوار هستیم که در این زمینه ها به طرح های مشترکی دست پیدا کنیم و گام هایی را در این راستا برداریم. در واقع سومین مورد این است که ما در سه حوزه احساس سنخیت و نزدیکی به حوزه کار دوستان می کنیم حوزه سوم، حوزه کاربردی سازی است که این مسئله یکی از محورهای اساسی برنامه های پژوهشکده علوم انسانی است و فعال بودن معاونت فرهنگی و کاربردی سازی و مدیریت کاربردی سازی انجام می دهیم و عملاَ بسیاری از دانشنامه های ما به دنبال ارتقاء فرهنگ عمومی در حوزه های گوناگون کاربردی هستند و به نظر می رسد پژوهشگاه نیرو نیز جزء پژوهشگاه هایی که می تواند در همین حوزه ها چنین خدماتی را انجام دهند.

سخنرانی جناب آقای دکتر قاضی­زاده، ریاست محترم پژوهشکاه نیرو در خصوص: ایشان عنوان کردند احساس نیاز عمیق در حوزه علوم انسانی در صنعت آب و برق کشور باعث می شود تا بتوانیم از توانایی های علوم انسانی در صنعت آب و برق کشور و انرژی بهره مند شویم. ما باید از خبرگان حوزه علوم انسانی در زمینه های کاری خود بهره بگیریم. ما در حوزه علوم انسانی یک پژوهشکده از را تأسیس کردیم با هدف اینکه اینجا مرکزی شود که ظرفیت­های فکری که در حوزه علوم انسانی به طور تخصصی در کشور وجود دارد را بیاوریم به سمت آب و برق کشور. در حوزه فنی و مهندسی ما تصمیماتی که باعث می شود جامعه دچار کمترین آسیب و خسارت شود را می گیریم اما هیچ مدلی نداریم که چگونه در مواقع بحران با مردم صحبت کنیم و یا اساساً چگونه مردم را مشارکت دهیم در تصمیم گیری ها و جواب های ما مقبولیت داشته باشد ما باید در فرایند تصمیم گیری هایی که برای کشور می گیریم نه فقط از نخبگان مهندسی و علمس موضوع بلکه از کسانی که از جهت جامعه شناسی و مردم مقبولیت دارند را نیز درگیر موضوع بکنیم و پاسخ برخی سؤالات و فهم عمیق بعضی از مسائل در حوزه های علوم انسانی یافت می شود در بحث هایی مانند تاب آوری حوادث، انرژی، مسائل اقتصادی جامعه و ... که در نهدهای فنی و مهندسی مطرح و حل می شوند اگر بتوانند با دانش عمیق در حوزه های علوم انسانی تلفیق شوند می توان تصمیمات بهتری اتخاذ کرد. همانگونه که ما باید در حوزه محاسبات فنی و مهندسی اشخاص را استخدام کنیم به همان نسبت لازم داریم تا وزارت خانه را در راستای مصالح و منافع جامعه را به حرکت دربیاورد. اگر بخواهیم یک وزارتخانه ای داشته باشیم که رضایت مردم را نیز به همراه داشته باشد ناگزیر هستیم که یک رابطه عمیقی با مجموعه علمی کشور در حوزه علوم انسانی برقرار کنیم و باید اتصال بین رشته های فنی و مهندسی و علوم انسانی برقرار شود.

سخنرانی آقای مهندس پیرمراد، عضو محترم هیأت علمی پژوهشگاه نیرو: کشورهایی که به نسبت ما در حوزه علوم انسانی بیشتر از متخصصین این حوزه بهره برده اند یک سیستمی از زنجیره علوم ذهنی، علوم متعالیه تا سطح کاربرد دارند و در سیستم آنها در دست به دست می­کنند.

احساس نیاز به حوزه علوم انسانی در پژوهشگاه هایی مانند نیرو به شدت درک می شود ولی برای اتصال به سیستم و زنجیره های علوم هنوز جای کار داریم ما به عنوان پژوهشگاهی که ذیل دستگاه های اجرایی هستیم و پژوهشگاه علوم انسانی که ذیل وزارت علوم می باشد از نظر ساختار اجرایی کشور و همچنین از بعد علمی بتوانیم زنجیره را دست به دست کنیم یعنی بتوانیم شما از دستاوردهای علمی خودتان به لایحه هایی که در پژوهشگاه های فنی و مهندسی وجود دارد و یا یک محوری که مطرح می شود در حوزه فنی چالش محسوب می شود انجام شدنی است. به دلیل اینکه پاره ای از طرح های ما باید برون­سپاری شوند ما شاید بتوانیم در حوزه های مختلف نیرو جذب کنیم ولی می توانیم از نیروهایی که در این حوزه ها به فعالیت و پژوهش مشغول هستند کمک و بهره بگیریم و از ظرفیت های آنها استفاده کنیم و ما باید یک سیستمی طراحی کنیم که بدانیم چطور این دانش را بین هم مبادله کنیم تا در آینده آنرا به سطح کاربرد و عمل برسانیم و این مصادیق باعث شود تا کار عمیق انجام دهیم. در برخی از حوزه هایی مانند فلسفه بازار برق، مدیریت مصرف، اقتصاد برق، احتیاج عمیق­تری به بازنگری رویکردها وجود دارد. راه­حل­های ما برای مشکلات صرفاً نباید در حوزه­های فنی و مهندسی باشد بلکه نیاز به حوزه هایی از جنس علوم انسانی داریم.

سخنرانی آقای دکتر قاضی­زاده: ایشان فرمودند یک دو پروژه مشخص را می توان مطرح و پیشنهاد کرد تا انشاء­الله در آینده آنرا انجام دهیم. ایشان افزودند در حوادث نادری که در کشور اتفاق می افتد در بحث تاب آوری سیستم ها را طوری طراحی می کنیم که بشود پاسخ گو باشیم ولی در مورد حوادث نادر و یا اساساً فکر نمی کردیم که اتفاق بیفتد در نگاه متعارف مهندسی این اسم که باید امکاناتی را تدارک ببینیم که خیلی وقت ها امکان پذیر نیست. غیر از تاب آوری از منظر مهندسی شاید بتوان یک تعاملی را شکل دهیم که وقتی شرایط اضطراری پیش آمد بتوان با آنا همراه شد تا مردم بتوانند مصرف روزانه خود را کاهش دهند اینکه چگونه باید روی ذهن مردم اثر گذار بود تا مسئله آنان مسئلة جامعه باشد و چگونه با آنها برخورد کنند به تعبیری مدیریت مصرف در زمان بحران.

ما می توانیم یکی از بحث­های همکاری مان را بحث تاب آوری در بحران ها و مدیریت مصرف قرار دهیم و هر یک از پژوهشکده های شما که می توانند با این موضوع همکاری داشته باشند نیز معرفی نمایند.

بحث دیگر اینکه ما تصمیماتی که از نظر اجرایی می گیریم در چه ساختاری صورت گیرد که موضوعاتی که ماهیتاً موضوعات تصادفی است و حتی نمی داند که ما مثلاً تا آخر سال آبی امسال چه مقدار نزولات خواهیم داشت ما یک بهینه سازی تصادفی را انجام می دهیم اما بهترین راه حل مسئله مقبولیت آن برای جامعه است که اگر حاصل نشود رضایت آن هم حاصل نمی شود. این نکته که باید چگونه زندگی کرد به جهت اینکه متخصصان ما در مشکلات و مسائل با چه کسانی و چگونه تعامل داشته باشند مدیران ما در چه فرایندی باید تصمیم بگیرند؟ چگونه اطلاع رسانی به جامعه صورت گیرد که مقبولیت داشته باشد ما در حل این مسائل از پیشرفته ترین الگوریتم هایی که در دنیا هست را استفاده می کنیم ولی باید چه کار کنیم که جامعه نیز در مسائل مربوط به اجتماعی و انسانی بگوید که دیگر بهتر از این و بیشتر از این ها دیگر کاری نمی شد انجام داد. اگر پژوهشگاه نیز موافق باشند این یکی دو پروژه را با هم شروع کنیم تا انشاءالله به نتایج خوبی نیز دست پیدا کنیم.

سخنرانی جناب آقای دکتر ملایی­توانی، معاون محترم پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه: ما باید برای حل مسائل و مشکلات جامعه محورهایی را پیدا کنیم و تلاش کنیم و علوم انسانی نیز پیوند نزدیک تری با حوزه های مهندسی برقرار نمایند. به چند محور اشاره می کنم و از این منظر نگاه می کنیم که بدانیم چقدر ظرفیت وجود دارد برای همکاری یکی از این میدان های رهاشده در تاریخ ایران، تدوین تاریخ صنایع مؤسسات، کارخانه ها و مراکزی است که وجود دارد که هیچ کس تاریخ آنها را تاکنون تدوین نکرده است.

نکته بعدی تدوین تاریخ شفاهی وزارت نیرو و همه دستگاه های تابع آن می باشد موضوع بعدی تدوین زندگینامه کارگزاران مدیریتی، شخصیت های تراز اول و کسانی که در سطوح مختلف وزارت نیرو نقش آفرین و مؤثر بودند که باید تجربه های آنها تدوین و نوشته شود که در اختیار دستگاه قرار گیرد و هم مدیران بعدی که می خواهند فعالیت ها را ادامه دهند با اتکا به این پشتوانه ها طبیعتاً میدان هموارتری را برای فعالیت های بعدی پیدا خواهند کرد. یا تدوین اسناد و مدارک و مستندسازی از آنچه که در آن مؤسسات می گذرد البته میدان وسیع تر دیگری در حوزه های مختلف وجود دارد که بنده فقط به چند نمونه از آنها از منظر تاریخ اشاره کردم.

سخنرانی جناب آقای دکتر قبادی، ریاست محترم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی: در ارتباط با کارهای مشابهی که تخصص تاریخ اقتصادی است که پژوهشکده تاریخ انجام داده است تعبیر بنده این است که این کارها سرگذشت­نامه نیست اینها می خواهند بدانند با چه مشکلاتی مواجه بوده است از جهت توسعه و تکامل و بر این مبنا بنویسند. پیرو صحبت های آقای دکتر که فرمودند ایرانیان تجار قابلی بودند بنده به دلیل اینکه در تمام طول خدمت خود یک زیست بین رشته ای داشتیم بنده احساس می کنم اتفاقاً عمده تجارت ایران ضدتولید بوده است یعنی منفعت طلبی زودگذر کاسب­مدارانه غیرراستی و غیرملی یعنی در تجارت ایران منافع ملی برای آنها اصل و اولویت نیست همچنین فرهنگ تولید در این کشور بسیار ضعیف است هم دولت و هم مردم ما چند درصد توانایی خودشان را وقف تولید کرده اند؟

در پایان سرکار خانم دکتر نصیری فرصتی در اختیار همکاران قرار دادند تا پرسش­های خود را مطرح نمایند و هیئت محترم رئیسه به پرسش­های آنان پاسخ دهند. از جمله سؤالاتی که همکاران مطرح نمودند به شرح ذیل می­باشد:  

آقای دکتر مبلغی: جهت گیری و صورت گیری که ما از درک نسبت از علوم انسانی و دیگر علوم داریم این است که عمدتاً در حوزه خدمات علوم انسانی است یعنی احساس می کنیم که علوم انسانی می تواند خدماتی دهد که ما از آنها استفاده کنیم مانند جامعه شناسی و ... علاوه بر ارائه خدمات از علوم انسانی به دیگر علوم که ذهن ما را درگیر می کند بیشتر باید به سمت این رفت که علوم انسانی می تواند در شکل گیری آن نظام آگاهی مؤثر در پدیداری و گسترش و تدوین و نظم و نسق یابی علوم فنی و مهندسی باشد که جای خالی آن وجود دارد. نگاه ما به مسائل علوم انسانی حل­المسئله­ای است و این بد نیست ولی فراتر از این نوع نگاه باید به سمت این مسئله رفت که در سطح پیشاعلوم نیز به علوم انسانی پرداخت در آنجا اثرگذاری علوم انسانی دیگر اثرگذاری پدیدارشناسانه است. ما باید بدانیم که سیاست گذاری در زمینه انرژی نسبت آن با زندگی چگونه است؟

سخنرانی خانم دکتر ابراهیمی: عادت ما تاکنون این بوده است که مسئله از سوی کارفرما مطرح می شده با رویکردی خاص و بعد از آن پژوهشگر مطابق با آن رویکرد در چارچوبی خاص پروپوزالی را تنظیم کند و کار انجام شود لذا شکل گیری چنین جلساتی با حضور هر دو طرف یعنی ذی نفع و پژوهشگران و شنیدن دغدغه های هر دو طرف بسیار ارزشمند است نیازهایی که در پژوهشگاه نیرو احساس شده منتج به این موضوع شده است که بخواهیم کارهای مشترکی انجام دهیم لذا بنده در همین راستا دو پیشنهاد دارم یکی اینکه پژوهشگران ما در پژوهشکده های مختلف در رشته های علوم انسانی، نشست های مشترکی با پروژه هایی که مشخص شد بتوانیم با پژوهشکده ها بگذاریم که با حضور اعضاء هیأت علمی که طرح مسئله شود و مسائل مطرح شود و در آنجا امکان همکاری های مشترک به صورت بهتری پیش بیاید. همچنین شاید بسیاری از اعضاء هیأت علمی پژوهشگاه بتوانند در پژوهشگاه نیرو فرصت مطالعاتی داشته باشند که این بسیار هم خوب است یک تعامل کاملاً مستقیم هست و هم اینکه برای پژوهشگرانی که برای تبدیل وضعیت یک الزام می باشد.

آقای دکتر ملایی­توانی: درخصوص سامانه سیماپ فرمودند ایشان پیشنهاد تشکیل شورای سامانه را دادند که در این شورا از اعضایی که فراقت بیشتری دارند و تجربه نزدیکتری به کار با سامانه دارند بتوانیم یک شورایی تشکی دهیم که این شورا بتواند یک حلقه مشورتی باشد که هم سامانه را ارتقاء دهند و هم مشکلات اعضاء را در فرایند گزارش گیری ها، بارگذاری ها و ... کاهش دهد بنده ضرورت این شورا را احساس می کنیم که مشکلات را به حداقل ممکن کاهش دهد و کارایی سامانه را بالا ببرد.

آقای دکتر شجاعی­جشوقانی: در خصوص سامانه سیماپ می شود با اختیاراتی که معاونت پژوهشی دارد شاید بشود برخی از گزینه ها را حذف کرد برخی الزامات را برداشت و اینکه چرا برای تبدیل وضعیت ها با وجود اینکه سامانه سیماپ هست باز هم یک فرم پنجاه شصت صفحه ای می آید و وقتی که در سامانه توسط کارشناسان بررسی می شود دیگر نیازی به مراحل اضافی کار نمی باشد.

آقای دکتر صادقی زاده: توضیحاتی در خصوص اهمیت فعالیت های معاونت فرهنگی .....

یکی ارسال کاربرگ های تجمیع داده های تخصصی و راهبردی اعضاء هیأت علمی هست که به یک نقصان و خلایی رسیدیم که قرار است تجمیع این داده ها به منظور مرتفع شده کارها است اطلاعات ما از اعضاء هیأت علمی و توانایی های آنها بسیار کم است و فقط اطلاعاتی است که بر مبنای طرح های پژوهشی انجام می شود.

بسیاری از اعضا محترم هیأت علمی توانایی ها، تجارب، تخصص ها و حتی ارتباطاتی دارند که اگر ما از آنها آگاهی داشته باشیم و بانکی از داده ها داشته باشیم پیشبرد امور پژوهش ها تسهیل می شود  و اهداف راحت تر قابل دسترس خواهد بود.

نامه ای نیز خانم دکتر پارساپور برای تمامی اعضاء ارسال کردند که در آنجا لینکی قرار داده شده که از طریق لینک می شود به صفحه وارد شده و قابل دسترس است و از اعضا خواستند که حتما داده ها را تکمیل کنند. این پروژه کمک می کند تا اعضا در پروژه ها و توانایی هایی که مرتبط با تخصص و توانایی های افراد هست فعالیت داشته باشند.

طرح دوم طرح نظام جامع پیشنهادات است. اعضایی که پیشنهاداتی دارند نظام ارتباطی به دو شکل می تواند انجام شود یکی بصورت ناشناس که در این صورت صندوق هایی در نظر گرفته شده است که اعضا می توانند پیشنهادت خود را از آن طریق اعلام کنند دیگر اینکه اعضایی که می خواهند پیشنهادات خود را با ذکر نام بیان کنند که از طریق سایت قابل انجام می باشد. حتی معاونت ما به بهترین پیشنهادات تشویقی هایی نیز در نظر گرفته است.

مورد بعدی طرح پایش سلامت می باشد که مربوط به بخش ورزشی معاونت است که شامل یک بسته سلامت است که بسیار بنیادین است و در تمامی کشورهای پیشرفته الزامی است چرا که خیلی از مشکلات و بیماریها از همین طریق قابل پیشگیری است و ارزیابی تحکیم بدنی، ارزیابی سطح فعالیت بدنی، ارزیابی عوامل آمادگی جسمانی، غربالگری وضعیت بدنی، و ارزیابی ساختار پا و ... را در مرحله اول انجام می شود و در مرحله دوم آزمایشات صورت می گیرد.

آقای دکتر ملایی­توانی: ایشان از اعضا در غالب یک پرسش مشورت و راهنمایی می خواستند و به اعضا گفتند اگر شما به عنوان معاون پژوهشی بودید نخستین و فوری ترین کاری که انجام می دادید برای بهبود فرایندهای پژوهشی در پژوهشگاه چه بود و از همکاران خواستند در صندوق نظرات و یا حضوری منعکس کنند

سخنرانی آقای دکتر ابوترابی: ایشان در خصوص پرسش های دکتر ملایی گفتند اگر امکاناتی داشتند و سمتی داشتند اولین کاری که می کردند برداشتن الزام طرح های موظف بود ضمن اینکه با حذف داوری کردن این طرح ها از پرداختن هزینه های اضافی کاسته مس شد و برای کار باکیفیت بهتر این هزینه ها صرف طرح هیأت علمی می شدند ایشان ذکر کردند هزینه های اضافی که صرف داوری و ... می شود را پژوهشگاه به عنوان کارانه به عضو هیأت علمی پرداخت کند و از آنها درخواست کند که طرح ها و مقالات خود را روی سایت پژوهشگاه در صفحه خود بگذارند که برای همگان قابل دسترسی باشد و بتوانند آن را مطالعه کنند. در این حالت پژوهشگر بهترین و معتبرترین کار خود را در آنجا ارائه می دهد.

آقای دکتر شجاعی­جشوقانی: آیا می شود الزاماتی که آیین­نامه برای ما می گذارد پژوهشگاه با انعطاف پذیری بیشتری به ما منتقل کنند.

سخنرانی خانم دکتر ابراهیمی: ایشان در خصوص پرسش آقای دکتر ملایی­توانی و هم راستا با پیشنهادات آقای دکتر ابوترابی و آقای دکتر شجاعی فرمودند اگر نظرسنجی از اعضا صورت گیرد بیشترین پیشنهادها و نقدها در خصوص طرح های موظف اعضا می باشد و نکته ای که به نظر بنده مغفول مانده است این است که پژوهشگاه از اعضاء مختلفی با رشته­های بسیار متفاوت و متنوع تشکیل شده است و ما با یک تعریف از همة اینها کار می خواهیم و خروجی می خواهیم در بسیاری از رشته های علوم انسانی مانند ادبیات طرح موظف با آن فرمت و شکل تعریف شده می تواند منتج به یک خروجی بسیار عالی شود اما در یک سری از رشته ها تعریف طرح پژوهشی با این عنوان می شود یک چیزی در حد یک پایان نامه دکترا. اما کسانی که دغدغه کار علمی دارند چرا باید کاری انجام دهیم که هیچ استفاده ای از آن نخواهد شد اما اگر در پیوست آیین نامه یک مواردی افزوده شود هم به نفع پژوهشگاه و هم به نفع اعضا خواهد بود.

سخنرانی آقای دکتر قبادی: در پاسخ به سؤالات همکاران فرمودند این مسائل را داخل کانتکست تاریخ پژوهشگاه ببینید چرا تعداد طرح های بالای 5، 10، 12 سال تقریباً سرنوشت تاریخ پژوهشگاه را رقم می زند چرا سرانه تولید علم ما حداکثر تا سال 92 به 6/0 رسید. ما چه وضعیتی در علوم انسانی در تولید علم داریم؟ و نسبت به مؤسسات تحقیقاتی علوم انسانی دنیا چه وضعیتی داریم و چه معذوریت های قانونی داریم و باید حاصل جمع فعالیت های اعضا به ارتقا اعضا بینجامد و مگر ما می توانیم ارتقا آنرا لغو کنیم ما از اعضا می خواهیم کاری انجام دهند که زودتر و راحت تر به ارتقا برسند.


نظر شما :