اهمیت حمایت از کالای ایرانی و پاسداری از اقتصاد ملی

تعداد بازدید:۷۵۱۲

اهمیت حمایت از کالای ایرانی و پاسداری از اقتصاد ملی

واقعیت آن است که چه بخواهیم و چه نخواهیم گرایش به سمت مصرف کالاهای خارجی در کشور ما وجود دارد و آثار و عوارض سوء آن در همه جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور قابل‌مشاهده است. برای اصلاح این عادت ناپسند باید دست‌به‌دست هم بدهیم و از راه‌های درست وارد شویم تا تحقق کامل اهداف جهاد اقتصادی را شاهد باشیم.شاید اصلی‌ترینگام‌های دست یافتن به این هدفتأکید بر مصرف کالای ایرانی، فقط توصیه‌ای برای مصرف‌کنندگان نیست، بلکه تولیدکننده هم باید با ارائه کیفیت برتر و قیمت پایین‌تر، اجازه ندهد که مشتریان به کالای خارجی تمایل پیدا کنند. تولیدکننده باید مصرف‌کننده را محترم بشمارد و کالای مرغوب به اوبدهد و مصرف‌کننده هم باید تا جنس ایرانی هست، جنس خارجی نخرد. البته این به معنای آن نیست که مردم، چشم‌بسته کالای نامرغوب و گران بخرند.

به یاد داشته باشیم مصرف کالای خارجی، متضرر شدن کشور از ورود این کالاها، بیکاری چند میلیون نفر از جوانان کشور، بالا رفتن خطرات امنیتی در کشور، تعطیلی کارخانه‌ها و بروز ناهنجاری‌های اخلاقی، نارضایتی از میزان اندک حقوق و مزایا در خانواده‌های کارگران و رکود اقتصادی را در پی خواهد داشت.

اقتصاد ایران مزیتی دارد و آن این است که یک بازار بزرگ برای محصولات و تولیدات به شمار می رود؛ یعنی بازار بزرگ مصرف دارد. یکی از مزیت های نسبی ما همین است که تولید شکل نمی گیرد مگر این که تقاضایی وجود داشته باشد. ما تقاضای اجابت نشده فراوان داریم، بخصوص در حوزه ارزاق، خوراک و نیازهای اساسی مثل مسکن و.... لذا ما یک نرخ رشد ۳ تا ۵ درصد پایدار اقتصادی را می توانیم با توجه به همین نیازهای داخلی و بازار و تقاضا داشته باشیم. این موضوع باید استمرار داشته باشد. حتی اگر دنیا عوض شود و سیمان، پوشاک و... همه اش داخلی باشد، خودکفا می توانیم یک نرخ رشد ۳ تا ۵درصد را تجربه کنیم.

بازار مصرف خوراک و پوشاک و مسکن ایران به‌راحتی چند برابر منطقه است. در حال حاضر به علت مشکلات موجود و رکود بخش مسکن، ۱۰ تا ۱۵ درصد بخش مسکن فعال است. بخش پوشاک هم که در مقطعی دومین صنعت اشتغال زای کشور بود، با زیر ۲۵ درصد ظرفیت خود کار می کند. وقتی این بخش ها به ظرفیت واقعی خود برسند، کارخانه ، حسابدار، مدیر مالی، کارگر و... می خواهند. این در حالی است که ما این بازارها را به خارج داده ایم یا در مواردی به اقتصاد زیرزمینی سپرده ایم.

از مشکلات عمده اقتصاد ما وابستگی بودجه به نفت است، علی‌رغم اینکه بارها و بارها از سوی مقام معظم رهبری برای کاهش آن تأکید شده، ولی همچنان دیده می‌شود که این وابستگی در بودجه به چشم می‌آید. مسئله دیگر که از اهمیت زیادی برخوردار است، واردات می‌باشد. در خصوص برخی کالاهای واسطه ای شاید بتوان توجیه آورد، ولی ارقام را که نگاه می کنیم، بخش قابل‌توجهی از واردات مربوط به کالاهای مصرفی و لوکس است. در کنارش قاچاق کالا هم وجود دارد.

موضوع سوم، فساد مالی و اقتصادی است که ناشی از وابستگی ما به نفت است.

اتخاذ یک سیاست صنعتی (رشته فعالیت های مزیت دار آتی یا راهبردی کشور) که مورد اجماع نظر تمام دولت و همچنین مجلس باشد و در دوره میان مدت از ثبات حمایتی برخوردار باشد، ضرورتی است که سه دولت اخیر طی ۱۵ سال گذشته به آن ورود کرده اند، اما هیچ گاه آن را به سرانجام نرسانده اند.

در خصوص تولیدکنندگان محصولات ایرانی باید میان حمایت عام دولت که به معنای محیط کسب وکار کم مانع و کم هزینه، تسهیل دیوان سالاری ها و مجوزها، کاهش فساد و ثبات اقتصاد کلان (تورم، نرخ ارز، نرخ سود و...) است، با حمایت خاص دولت که باید فقط نصیب بنگاه های با عملکرد تولیدی و صادراتی برجسته و بهره ور در رشته فعالیت های مزیت دار یا راهبردی شود، تمایز قائل شد؛ مانند وضع معافیت های مالیاتی یا دیوارهای تعرفه ای موقت، اعطای یارانه سود تسهیلاتی یا یارانه فروش در نمایشگاه های خارجی و اعتبار صادراتی و امثالهم.

به حداقل رساندن «هزینه تمام شده» نیز به معنای بهره وری، بهبود سطح فناوری و کیفیت، کم مانع بودن محیط کسب وکار، حذف قاچاق، کم هزینه بودن نظام فروش و توزیع و ناچیز بودن فساد اقتصادی است. همچنین این شعار مستلزم ثبات بلندمدت قیمت مواد اولیه و متغیرهای اقتصاد کلان است.

باید شرایطی اتخاذ شود که تولیدکنندگان داخلی با ارتقای کیفیت، قیمت رقابتی و ارائه خدمات مناسب کالاها، اعتماد مردم را به مصرف اجناس داخلی بیشتر جلب کنندو مصرف کنندگان نیز به دلیل فعال سازی چرخه تولید و اشتغال در بحث خرید کالای داخلی، حساسیت ویژه ای به خرج دهند. مردم برای تحقق شعار سال باید تصور بهتر بودن کالای خارجی را کنار بگذارند و جهت‌گیری آنان به سمت‌وسوی مصرف اجناس باکیفیت ایرانی باشد.

نقش تولیدکنندگان در تحقق شعار سال بسیار پررنگ است، چراکه با اعتماد افزایی، تولید کالایباکیفیت برتر، قیمت مناسب و ارائه خدمات پس از فروش می توانند نظر مصرف کنندگان را به سمت کالاهای ساخت داخل جلب کنند.

پس بیایید دست‌به‌دست هم بدهیم و از کالای ایرانی حمایت کنیم وهمه با هم کالای ایرانی مصرف کنیم تا بتوانیم از اقتصاد ملی پاسداری کنیم.

حماد خزایی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم اقتصادی hemadkh@gmail.com

آخرین ویرایش۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸