نخستین نشست تطبیق تحقیقات علوم انسانی با نیازهای جامعه برگزار شد
نخستین نشست تطبیق تحقیقات علوم انسانی با نیازهای جامعه با حضور تعدادی از اساتید و دانشجویان پژوهشگاه توسط معاونت فرهنگی- اجتماعی در روز سه شنبه پنجم اسفند ماه در سالن ادب برگزار شد . در ابتدای این نشست معتمدی مدیر برنامه ریزی فرهنگی- اجتماعی پژوهشگاه تأکید کرد که در این نشستها، پایان نامه هایی که کاربردی تر هستند و به مسائل روز جامعه نزدیک ترند، امکان ارائه دوباره تحقیقاتشان فراهم میشود تا هم اساتید و هم رسانهها در جریان نتایج تحقیقات علوم انسانی قرار گیرند. پس از آن خانم شقایق شهبازی ، کارشناس ارشد علوم اقتصادی پایان نامه خود را با عنوان «عوامل موثر در رفتار کارآفرینانه مدیران دانشگاهها» تشریح کرد. وی در ابتدا با تبیین نگاههای مختلف به مبحث کارآفرینی گفت: کارآفرینی حرف اول را در رشد و توسعه اجتماعی می زند . چیزی که اول از کارآفرین به ذهن می رسد کسی است که شغل ایجاد میکند، مثل مدیر کارخانه ها یا مدیران شرکت و دانشگاهها و... ، اما در واقع کارآفرین حتماًٌ کسی نیست که شغل ایجاد میکند، بلکه کسی است که ساختار شکنی و سنت شکنی می کند و در کنار اینها شغلی را نیز ایجاد می کند . خصوصیات کارآفرینی ذاتی است اما می تواند اکتسابی هم باشد . بهرحال یکی ازعلتهای عدم توسعه کشور آن است که کشور به لحاظ کارآفرینی دچار ضعف است، چراکه امروزه اقتصاد دانش بنیان که در آن یا کالاهای جدید و یا کالاهای قدیم به شیوههای جدید تولید میشوند، منجر به توسعه یک کشور میشود.
وی افزود : عوامل موثر برکارآفرینی به دو گروه مستقل و درون سازمانی تقسیم می شود و آن چیزی که در پژوهش ما بیشترمد نظر بوده، عوامل درون سازمانی است . در درون یک سازمان نیز، در تمام تغییرات و تحولات، مدیران نقش کلیدی دارند و در میان این مدیران ، مدیران میانی جایگاه ویژه ای دارند . این مدیران میانی هستند که فرهنگ کارآفرینی را ایجاد می کنند . مدیران میتوانند به افراد شوق و انگیزه بدهند و یا با گفتن جملاتی نظیر«کاری که من گفتم بکن» شوق و انگیزه و تحرک برای کارآفرینی را سرکوب کنند. ما باید ببینیم چه عواملی باعث میشود که مدیر میانی که از یکسو با بدنه کارمندان در تماس است و از سوی دیگر با مدیران ارشد در ارتباط است، ویژگی کارآفرینی پیدا میکند و در دیگران هم این ویژگی را ارتقا میدهد. زیرا خصوصیاتی که یک سازمان دارد، مدیر و کارمند را تحت تأثیر قرار میدهد.
وی در ادامه با اشاره به عوامل برون سازمانی در ایجاد روحیه کارآفرینی خاطرنشان کرد: قوانین و مقررات مانند مجوزها و گواهینامه ها میتواند در انگیزه کارآفرینی موثر باشد. علاوه بر این نقش دولت در کارآفرینی بسیار مهم است . به عنوان مثال بازار دچار یک نقص ذاتی است و با گسترش فرهنگ سودآوری، بستر مناسب برای کارآفرینان را از بین میبرد. لذا این دولت است که میتواند از طریق تقویت نهادها، نقص بازار را از بین ببرد. در هر صورت وقتی فضای کلان جامعه کارآفرینی را تضعیف کند، فرد ناچار به تسلیم در برابر شرایط است.
وی سپس به تشریح عوامل درون سازمانی پرداخت و پنج عامل را به عنوان عوامل اصلی معرفی نمود. خانم شهبازی عامل اول را حمایت مدیریتی دانست و افزود: اینکه مدیران کلان تا چه اندازه از کارهای نو و ایده های نو حمایت میکنند، بسیار حائز اهمیت است. این کارشناس ارشد اقفتصادی عامل دوم را پاداش و تقویت انگیزه عنوان کرد و گفت: وقتی من می دانم در ازای کاری که انجام می دهم، پاداش می گیرم، کار را مفید تر و با اشتیاق تر انجام می دهم. وی آزادی عمل و استقلال کاری و دسترسی زمان را سومین و چهارمین عامل دانست و تأکید کرد که کاری که خلاقانه و روزآمدانه انتخاب شود، خیلی مفید تر خواهد بود. وی آخرین عامل را مرزهای سازمانی در تعامل با محیط معرفی کرد و گفت: درست است که باید دست کارآفرین باز باشد، امادر عین حال که آزادی ها باید باشد ،چهارچوب سازمانی هم باید مشخص باشد تا کارآفرین بداند مرزهای سازمان تا کجا اجازه فعالیت به او میدهد، ضمن آنکه سازمان باید انعطاف لازم را داشته باشد.
خانم شهبازی با تشریح نحوه انجام تحقیق در دو حوزه درون سازمانی و برون سازمانی خاطرنشان کرد: نتایج تحقیق نشان میدهد که تورم بالا به فضای کارآفرینی ضربه میزند، چراکه قدرت ریسک را از کارآفرین میگیرد. علاوه بر این سیاستهای معافیت مالیاتی میتواند کارآفرین را برای کارهای جدید ترغیب کند. وی نرخ ارز بالا را از دیگر عوامل آسیب زا برای کارآفرینی عنوان کرد و تنها عامل مثبت در بین عوامل برون سازمانی را سیاست واردات عنوان کرد که تا حدودی باعث شده است که افراد با کیفیت کالاهای خارجی آشنا گردند.
وی نتایج تحقیق را در حوزه درون سازمانی قابل تأمل دانست و گفت: پرسشنامه ای که مدیران پر کرده اند، نشان میدهد که حمایت مدیریت چندان جدی نیست و مدیران بالادستی تنها انجام کار را میخواهند. علاوه بر این، مدیران میانی دانشگاهها معتقدند که سیستم پاداش و تقویت بسیار ضعیف بوده و بر اساس شایستگی داده نشده است. پاداش از نوع ترفیع ، مالی و ... بیشتر بر اساس روابط بوده است . وی در عین حال افزود: نتایج نشان میدهد که عوامل آزادی وقت و چارچوب مشخص به نسبت وجود داشته و دست مدیران تا حدودی بازگذاشته شده است. وی در پایان خاطر نشان کرد: متأسفانه دانشگاهها تأثیر آنچنانی بر رفتار کارآفرینانه نداشته و در مواردی آن را تضعیف نموده اند.
در پایان این جلسه، پس از پرسش و پاسخ با چندتن از حاضران، خانم دکتر بروجردی معاون فرهنگی- اجتماعی ضمن تشکر و قدردانی از خانم شهبازی جهت ارائه خوب طرح تحقیقاتی خود، اظهار امیدواری کرد که این جلسات ادامه پیداکند. در انتها نیز هدیه ای جهت یادبود از طرف معاون فرهنگی- اجتماعی به ایشان اهدا شد.
نظر شما :