مراسم آغاز سال تحصیلی جدید در پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد
دکتر قبادی: آموزش، حلقه مکمل پژوهش است
باید ضریب تاثیر مقالات را بالا ببریم
دوشنبه ششم مهرماه مراسمی به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد که دکتر سید ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری نیز با حضور در سالن حکمت پژوهشگاه به ایراد سخنرانی پرداختند و به نکات مهمی پیرامون علوم انسانی اشاره کردند.
در ابتدای مراسم دکتر حسینعلی قبادی ضمن خیر مقدم به میهمانان و دانشجویان جدیدالورود و تسلیت فاجعه منا گفت: با اینکه رسالت ما اقتضا نمی کند وارد جزئیات فاجعه مکه شویم، اما این موضوع به تحلیل عمیق تاریخی و فرهنگی نیاز دارد. مرحوم جلال آل احمد 41 سال پیش اعلام کردند، سعودی ها صلاحیت اداره مناسک حج را به تنهایی ندارند مخصوصا که امروز انرژی و توان خود را به امور دیگری معطوف می کنند و سعودی ها نمی توانند از حریم حجاج و میهمانان الهی صیانت کنند.
سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ادامه خطاب به دانشجویان گفت: در اطاق ریاست بر روی همه دانشجوها باز است و تمام مدیران پژوهشگاه نیز به مسائل دانشجویان نگاهی فرهنگی دارند و ما تلاش می کنیم مشکلات و کاستی های آموزشی را به حداقل برسانیم. حتی خوابگاهی نیز برای دانشجویان شهرستانی تهیه کردیم که جا دارد از همت عالی دکتر بروجردی هم تشکر کنم. فقط خواهشی که از استادان و محققان دارم این است که قاعدتا پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نباید دانشجو بگیرد مگر اینکه هدف ویژه ای داشته باشد و آن هدفی نیست جز پیوند میان آموزش و پژوهش. باید از آموزش به عنوان حلقه مکمل پژوهش استفاده شود لذا، رساله ها و پایان نامه های شما باید مکملی باشد برای امور پژوهشی و کاربردی کشور تا دانشجو هم دوره مهارت آفرینی را پشت سر بگذارد و هم اینکه برای ورود به عرصه بازار کار مانعی نداشته باشد. استادان ما نیز با گره خوردن آموزش و پژوهش روزآمدتر می شوند.
دکتر قبادی در خاتمه سخنان خود تاکید کرد: امیدوارم از دانشجویان جدید شاهد پایان نامه هایی باشیم که به جشنواره های برتر راه می یابند و مقاله های علمی اثرگذار با ضریب بالا از آن استخراج می شود. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 19 مجله علمی، پژوهشی فعال دارد که این فرصت را باید پاس بداریم و ضریب تاثیر مقالات را بالا ببریم. متاسفانه باید بپذیریم برخی مقالات از نظر ضریب تاثیر وضعیت خوبی ندارند. باید از تجربیات استادان به نحو شایسته استفاده شود که مطمئن باشید فاصله ای بین دانشجوها و مدیریت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در جهت نیل به اهداف و آرمان ها وجود ندارد.
دکتر مجتهدی: به دانشجویی اعتیاد دارم
زندگی یعنی یادگیری
در ادامه پس از پخش کلیپی به مناسبت آغاز سال تحصیلی و دفاع مقدس، دکتر کریم مجتهدی با سخنانی دلنشین تجربیات خود را در قالب جملاتی شیوا به دانشجویان منتقل کرد و گفت: خوشحالم که در چنین جلسه ای حضور دارم. آغاز سال تحصیلی برای من جنبه موسیقایی دارد و به نوعی شور و شادی را در وجودم ایجاد می کند.
دکتر مجتهدی ادامه داد: خواهشی که از دانشجوها دارم این است که فرق یک دانشجو و معلم را بدانید! دانشجو درس می خواند و آخر فصل تحصیلی قبول می شود اما معلم مردود می شود و باید سال دیگر هم در آن کلاس بماند! از اینرو من خودم را دانشجو می دانم و به دانشجویی اعتیاد دارم. برخی دانشجوها می گویند از درس خوششان نمی آید و به دنبال مدرک هستند اما آیا استادان ما هم واقعا استاد هستند؟! آن استادانی که در دوران دبستان و دبیرستان داشتیم و فقط هدفشان درس و آموزش بود کجا هستند؟ متاسفانه برخی استادان می خواهند شهرت اجتماعی پیدا کنند و بروند. از طرف دیگر برخی می پرسند، چرا دانشگا ه های ما اعتبار ندارد؟ وقتی از مشکلات حرف می زنند مشکلات ساختمان و فیزیک دانشگاه به میان می آید اما محتوا یعنی چه؛ شوق و ذوق یعنی چه؛ شعف یادگیری و زحمت کشیدن برای علم یعنی چه؟ باید به صراحت به دانشجو گفت که دانشگاه باید شروعی باشد برای یادگیری. همانطور که خداوند به انسان دست و پا هدیه کرده، ذهن و عقل هم هدیه کرده است. عقل بدون یادگیری از بین می رود. عقل اکتسابی و زایشی است. این نکته را جوان ها ابتدا نمی دانند. آنچه را که باید بر اساس استعداد اولیه بفهمیم یادگیری ماست و موضوع فوق العاده مهمی است. در مجموع زندگی یعنی یادگیری. کسی که یاد نمی گیرد یعنی مرده است. وظیفه بسیار بزرگی که ما انسان ها نسبت به خودمان داریم، صیانت از ذهن و عقل مان است. عقل مان نباید به چشم مان باشد و باید رشد کند. به خودتان بگویید دانایی حق من است و نمی خواهم قبل از فراگیری دانش بمیرم. البته ساده هم نیست و خیلی زحمت دارد اما توجه کنید حق و حقوق اجتماعی کسی که جهل ایجاد می کند، ظلم است و کسی که علم ایجاد می کند، عدالت می آورد.
دکتر مجتهدی در خاتمه تاکید کرد: شاید بنده آرمانی فکر می کنم اما دانشجو باید همت داشته باشد، ابتکار به خرج دهد و فقط تقلید و مصادره به مطلوب نکند. اینطور نباشد که دانشجو باب میل استاد و خوش آمد معلم تحقیق کند.
دکتر ضیاء هاشمی: پژوهشگاه علوم انسانی نماد برجسته علوم انسانی است
دکتر قبادی عمرش را وقف مدیریت دانش انسانی می کند
در خاتمه مراسم دکتر سید ضیاء هاشمی ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید و گرامیداشت هفته دفاع مقدس با نکوهش از عملکرد سعودی ها در حوادث اخیر گفت: متاسفانه در مکه مکرمه شاهد بی تدبیری سعودی ها بودیم تا حجاج عزیز جان خود را از دست بدهند که متاسفانه این فاجعه در روزعید قربان اتفاق افتاد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ادامه به جایگاه علوم انسانی در رشد جوامع اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نماد برجسته علوم انسانی است که امیدواریم این پژوهشگاه و سایر نهادها در دفاع از ساحت علوم انسانی و گره زدن آن به مسائل جامعه به موفقیت های چشمگیری دست یابند.
دکتز ضیاء هاشمی تاکید کرد: امروز اگر دنبال پیشرفت، عدالت، کرامت و مشارکت هستیم باید به علوم انسانی تکیه کنیم. اکنون به همه ثابت شده است علاوه بر دانش پزشکی و مهندسی جوامع به شدت نیازمند علوم انسانی هستند و با علوم انسانی است که می توانیم به آرمان ها و اهداف متعالی مان دست یابیم. دانش انسانی مورد نیاز ماست و این پژوهشگاه یکی از کانون های اصلی آن است. اساتید برجسته کشور که طلایه داران علوم انسانی هستند در این مرکز خدمت کرده و به تولید علم پرداخته اند. جامعه ما راهی ندارد جز اینکه برای استفاده ازعلوم انسانی بسیج شود. بسیاری از آثار علمی هم در این مرکز تولید و بسیاری از حرکت ها از این مرکز آغاز شده است. الحمدوا... در سال های اخیر شاهد هستیم حرکتی که مدیران، دست اندکاران و فعالان قبلی این پژوهشگاه، داشتند؛ سرعتی بیشتر و سامانی بهتر به خود گرفته است. بدون تعارف به عنوان کسی که در فضای آموزش عالی کشور است و از نزدیک فعالیت های پژوهشگاه را زیر نظر دارد، معتقدم؛ یکی از کارهای بسیار موثر علمی کشور سند راهبردی، استراتژیک پژوهشگاه است که تدوین شده. این سند یکی از آثار فاخر و راهگشاست و خوشبختانه با اهتمام فوق العاده ای که برای عملی سازی این سند وجود دارد، بسیار امیدواریم که روند موجود به چشم انداز ارزشمند و رفیعی ارتقاء یابد ضمن اینکه شاهد این رشد و پیشرفت نیز هستیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: محور حرکات علمی حول استاد و دانشجو می چرخد و اتخاذ تصمیمات مدیریتی تسهیل کننده آن است. مدیر دانش باید دانشمند باشد و البته دانشمندی که دغدغه مدیریت هم دارد. مدیریت دانش در جامعه ما کار ساده ای نیست. امروز مدیریت در دانشگاه ها و پژوهشگاه ها یکی از سخت ترین نوع مدیریت هاست. یعنی مدیریت در کارخانه، بیمارستان، پادگان و اداره خیلی راحت تر است. قدرت نقادی هم در محیط های علمی زیاد است. اگر این نقدها موجب هم افزایی شود خوب است نه اینکه نه کارشکنی بشود. حوزه آموزش عالی و مسئولان ارشد هم از انتقادها استقبال می کنند. نظر و بحث های مختلف هم اگر رسانه ای شود هیچ ایرادی ندارد به شرطی که منطقی، اخلاقی و بجا باشد. اگر غیر از این باشد، نه اینکه باعث بحران آفرینی برای مدیرت شود، بلکه باعث افزایش هزینه ها می شود و شکاف های مدیریتی را زیاد می کند. از نظر مدیریتی این نقدها باعث رشد و پیشرفت می شود اما موجب انفعال نخواهد شد. نقدهای مخرب هم برای قشر هوشمند جامعه به هیچ وجه اثرگذار نخواهد بود و کسی بدان توجه نخواهد کرد.
دکتر ضیاء هاشمی در خاتمه به ویژگی های شخصیتی و مدیریتی سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی پرداخت و گفت: باید به نوبه خودم از مدیریت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، جناب آقای دکتر قبادی تشکر کنم. برادر عزیزی که سال ها در حوزه مدیریت علمی به ویژه در حوزه علوم انسانی منشأ آثار و خدمات فراوانی بوده است و حرکت های علمی موثری را در عرصه های مختلف بنیان گذاری، و عمر خودشان را وقف مدیریت دانش به ویژه دانش انسانی کردند. همچنین دکتر قبادی خاندان ارزشمند، ولایتمدار، و فداکاری است که جزو خاندان شهدا، جانبازان و روحانیت نیز به شمار می روند. با وجود چنین مدیرانی ما باید به موفقیت های بیشتری برسیم. همچنین سرور مکرم سرکار خانم دکتر بروجردی باعث افتخار بنده است که یک معاون فرهنگی با چنین پیشینه درخشانی هم در حوزه علمی و هم حوزه شخصیتی، اینجا فعال هستند. دکتر بروجردی به نسل جوان هم اعتقاد ویژه ای دارد و زمینه را برای فعالیت های فرهنگی نسل جوان فراهم می سازند. یادمان نرود دانشگاه ها و پژوهشگاه ها متولی علم و فرهنگ کشور هستند و جوانان در دانشگاه ها علم می آموزند اگر آنها از نظر فرهنگی تحت نظر نباشند، مغزهای آماده پرواز و صادرات هستند که عواقب خوشی برای کشور ندارد. باید هویت ملی و دینی دانشجوها تقویت شود. در قرن 21 جنگ، جنگ علوم انسانی است و علمداران، بزرگان و سرداران این عرصه دانشمندان و استادان علوم انسانی هستند که نباید از این موضوع مهم غافل ماند.
لازم به ذکر است در خاتمه مراسم از دانشجویان برتر که در ادامه اسامی آنها می آید، تجلیل به عمل آمد:
شقایق بصیری، تاریخ ایران اسلامی
پریسا طهماسبی افشار، زبان شناسی همگانی
محمد پاک نیت، زبان و ادبیات عرب
سحر چیذری، زبان و ادبیات فارسی
پریسا رضائیان نیری، علوم اقتصادی
حمیدرضا احمدی طارسی، علوم قرآن و حدیث
پریا ماوندی، فرهنگ و زبان های باستانی
پروانه نادر نژاد، تاریخ ایران بعد از اسلام
مرضیه چلمقانی، علوم سیاسی و اندیشههای سیاسی
مهرناز شیرازی دل، زبان و ادبیات فارسی
نظر شما :