تحجر و تکفیر از منظر گفتمان سیاسی امام خمینی ره
<span id="ctl00_ctl00_MainContentPlaceHolder_MainContentPlaceHolder_NofaLabel3" class="tc4b2"><a href="http://www.jamaran.ir/fa/n129807/%D8%B3%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%B3_%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C/%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA/%D8%B1%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DB%8C_%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85_%D8%AE%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C_%D8%A8%D9%87_%D8%AA%D8%AD%D8%AC%D8%B1_%D8%A8%D9%87_%D8%B9%D9%86%D9%88%D8%A7%D9%86_%DB%8C%DA%A9_%D9%86%D9%88%D8%B9_%D9%86%D9%81%D9%88%D8%B0_%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87_%D9%85%DB%8C_%DA%A9%D9%86%D8%AF_%D9%85%D9%87%D8%AF%D9%88%DB%8C_%D8%B2%D8%A7%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86_%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85_%D9%85%D8%B9%D8%AA%D9%82%D8%AF%D8%A7%D9%86_%D8%A8%D9%87_%D8%AC%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C_%D8%AF%DB%8C%D9%86_%D8%A7%D8%B2_%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA_%D8%B1%D8%A7_%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%AC%D8%B1_%D9%85%DB%8C_%20...">پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران - تهران</a></span>
تحجر و تکفیر از منظر گفتمان سیاسی امام خمینی ره
عصر دوشنبه ( بیستم اردیبهشت سال 95 ) به دعوت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی تهران به اتفاق آقای دکتر غلامعلی رجایی در نشست علمی با عنوان « تحجر و تکفیر از منظر گفتمان سیاسی امام خمینی ره » حضور یافتم . دکتر رجایی سال ها در زمینه اندیشه امام خمینی ره تحقیق کرده و آثاری نیز منتشر کرده است . ایشان در باب اهمیت این موضوع و توجه امام راحل به تفصیل مطالبی را بیان فرمودند. سپس نوبت به بنده رسید .خلاصه مطالب من به قرار زیر است.
1. اهمیت تحجر گرایی به دلیل وجود گفتمان سیاسی امام خمینی ره است . اگر این گفتمان نبود ؛ بحث در باره تحجر گرایی مهم نمی شد.
2. ما ممکن است در امام خمینی ره متحجر شویم ؛ آن گونه که نسبت به پیامبر متحجر شده ایم . آن وقت با امام علیه امام عمل می کنیم . تحجر در امام خمینی ره آن است که امام را فقط در گذشته ببینیم و مایل به زندگی کردن با ایشان در حال و آینده نیستیم. لذا برای پرهیز از تحجر در امام خمینی ره ؛ باید از منطق بحث ایشان بهره بگیریم .
3. تحجر گرایی را باید در گفتمان سیاسی امام مطالعه کرد . این گفتمان سال گذشته توسط مقام معظم رهبری در سالگرد امام خمینی ره تحت عنوان اصول منظومه فکری امام خمینی ره بیان شد . یکی از آن اصول ، اسلام ناب محمدی صلی اله علیه و آله در مقابل اسلام آمریکایی است.
4. باید برای کاربرد اندیشه امام خمینی ره در شرایط امروز به سراغ تعریف ایشان از تحجر گرایی رفت و سپس مصادیق را بررسی کنیم . لذا با توجه به فرمایشات ایشان ، متحجر کسی است که باور به جدایی دین از سیاست دارد. انسان متحجر معتقد به محدودیت قلمرو دین است و حضور دین در عرصه های سیاسی و اجتماعی را بر نمی تابد .
5. با این تعریف می توان گفت تحجر گرایی انواعی دارد و اختصاص به مقدس نما ها ندارد . مقدس نما نماد تحجر گرایی سنتی است ولی نوع دیگر تحجر گرایی شکل مدرن آن است که توسط روشنفکران سکولار تبلیغ و ترویج می شود .تمام تلاش علمی و عملی آنان القای فکر جدایی دین از سیاست است .از این جهت با مقدس نماها قرابت و پیوند نا گسستنی دارند. آن قدر هجمه ای که به گفتمان سیاسی امام خمینی ره دارند ، با مقدس نما ها ندارند بلکه تلویحاً از آنان حمایت می کنند. بنابر این جامعه انقلابی ایران امروز با نوع جدیدی از تحجر گرایی مواجه است بنام تحجر گرایی مدرن . خطر این نوع تحجر گرایی به مراتب بیشتر از نوع سنتی آن است .زیرا تحجر گرایی سنتی فقط خودش است و بس ؛ دیگر هیچ عدّه و عدّه ندارد . ولی عدّه و عدّه تحجر گرایی مدرن در مقیاس جهانی است و فرد به تنهایی نیست بلکه غرب با تمام توان سیاسی ،نظامی ؛اقتصادی ورسانه ای از آن پشتیبانی می کند.
6. تحجر گرایی مدرن از اسلام تاریخی( اسلامی که به گذشته تعلّق دارد) دفاع می کند و حاضر به زندگی سیاسی و اجتماعی با اسلام نیست . در مقابل ، گفتمان سیاسی ضد تحجر امام خمینی ره ،خواهان بر داشتن فاصله تاریخ با اسلام نبوی صلی اله علیه و آله است.گفتمان امام خمینی ره می خواهد در تمام کوچه پس کوچه های جامعه و سیاست با اسلام ناب محمدی بگردد و درد و رنج مردم گوشت و استخوان دار را حل کن.
7. اما راه رهایی از دام تحجر گرایی سنتی و مدرن همانا در پیروی از گفتمان سیاسی امام خمینی ره ؛ یعنی ولایت فقیه است .
عصر دوشنبه ( بیستم اردیبهشت سال 95 ) به دعوت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی تهران به اتفاق آقای دکتر غلامعلی رجایی در نشست علمی با عنوان « تحجر و تکفیر از منظر گفتمان سیاسی امام خمینی ره » حضور یافتم . دکتر رجایی سال ها در زمینه اندیشه امام خمینی ره تحقیق کرده و آثاری نیز منتشر کرده است . ایشان در باب اهمیت این موضوع و توجه امام راحل به تفصیل مطالبی را بیان فرمودند. سپس نوبت به بنده رسید .خلاصه مطالب من به قرار زیر است.
1. اهمیت تحجر گرایی به دلیل وجود گفتمان سیاسی امام خمینی ره است . اگر این گفتمان نبود ؛ بحث در باره تحجر گرایی مهم نمی شد.
2. ما ممکن است در امام خمینی ره متحجر شویم ؛ آن گونه که نسبت به پیامبر متحجر شده ایم . آن وقت با امام علیه امام عمل می کنیم . تحجر در امام خمینی ره آن است که امام را فقط در گذشته ببینیم و مایل به زندگی کردن با ایشان در حال و آینده نیستیم. لذا برای پرهیز از تحجر در امام خمینی ره ؛ باید از منطق بحث ایشان بهره بگیریم .
3. تحجر گرایی را باید در گفتمان سیاسی امام مطالعه کرد . این گفتمان سال گذشته توسط مقام معظم رهبری در سالگرد امام خمینی ره تحت عنوان اصول منظومه فکری امام خمینی ره بیان شد . یکی از آن اصول ، اسلام ناب محمدی صلی اله علیه و آله در مقابل اسلام آمریکایی است.
4. باید برای کاربرد اندیشه امام خمینی ره در شرایط امروز به سراغ تعریف ایشان از تحجر گرایی رفت و سپس مصادیق را بررسی کنیم . لذا با توجه به فرمایشات ایشان ، متحجر کسی است که باور به جدایی دین از سیاست دارد. انسان متحجر معتقد به محدودیت قلمرو دین است و حضور دین در عرصه های سیاسی و اجتماعی را بر نمی تابد .
5. با این تعریف می توان گفت تحجر گرایی انواعی دارد و اختصاص به مقدس نما ها ندارد . مقدس نما نماد تحجر گرایی سنتی است ولی نوع دیگر تحجر گرایی شکل مدرن آن است که توسط روشنفکران سکولار تبلیغ و ترویج می شود .تمام تلاش علمی و عملی آنان القای فکر جدایی دین از سیاست است .از این جهت با مقدس نماها قرابت و پیوند نا گسستنی دارند. آن قدر هجمه ای که به گفتمان سیاسی امام خمینی ره دارند ، با مقدس نما ها ندارند بلکه تلویحاً از آنان حمایت می کنند. بنابر این جامعه انقلابی ایران امروز با نوع جدیدی از تحجر گرایی مواجه است بنام تحجر گرایی مدرن . خطر این نوع تحجر گرایی به مراتب بیشتر از نوع سنتی آن است .زیرا تحجر گرایی سنتی فقط خودش است و بس ؛ دیگر هیچ عدّه و عدّه ندارد . ولی عدّه و عدّه تحجر گرایی مدرن در مقیاس جهانی است و فرد به تنهایی نیست بلکه غرب با تمام توان سیاسی ،نظامی ؛اقتصادی ورسانه ای از آن پشتیبانی می کند.
6. تحجر گرایی مدرن از اسلام تاریخی( اسلامی که به گذشته تعلّق دارد) دفاع می کند و حاضر به زندگی سیاسی و اجتماعی با اسلام نیست . در مقابل ، گفتمان سیاسی ضد تحجر امام خمینی ره ،خواهان بر داشتن فاصله تاریخ با اسلام نبوی صلی اله علیه و آله است.گفتمان امام خمینی ره می خواهد در تمام کوچه پس کوچه های جامعه و سیاست با اسلام ناب محمدی بگردد و درد و رنج مردم گوشت و استخوان دار را حل کن.
7. اما راه رهایی از دام تحجر گرایی سنتی و مدرن همانا در پیروی از گفتمان سیاسی امام خمینی ره ؛ یعنی ولایت فقیه است .
نظر شما :